فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش، اثر سید محمد روحانی طباطبائی، محمد جواد ناطقی، فریده گل احمری
رتبه نخست در دسته تجاری کوچک مقیاس در هفتمین مسابقه طراحی داخلی ایران معاصر

امروزه با تخصصی شدن فعالیتها در حوزههای اقتصادی، شاهد گسترش دیدگاهی تخصصیتر در حوزهی زیبایی شناسی بر فضای کسب و کار هستیم. صاحبان مشاغل، بر ساماندهی و دیزاین تخصصی واحدهای اداری و فروشگاهی، متناسب با ماهیت بیزینس خود تمایل بیشری نشان میدهند ، زیرا که تأثیر آن را در ذهن مخاطبان خود یافتهاند.
فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش، به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندههای دستگاههای Ro در سطح کشور، نیازمند فضایی لوکس جهت میزبانی از میهمانان بینالمللی و در عین حال مینیمال جهت ارائه خدمات به مخاطبان بومی و محلی میباشد.
نیاز کارفرما در محیط 90 متری فروشگاه، عرصهای جهت فروش و ارائه محصولات به گونهای که تمامی اجناس در معرض دید باشند و نیز دفتری اداری جهت ملاقاتهای خصوصی و همچنین فضای کوچک کارگاهی بود.
طراحی این فضا با استفاده از فرمهای نرم و سیال، متأثر از حس سیالیت و پاکی آب و زبانی واضح و با تصمیمات ساده و قوی و با کلیتی مینیمال شکل گرفته است. ساختارهای فکری و تأکید بر حس زلالی و سیالیت فضا، تئوری مسلمی است که در سیستم کارکردی دستگاه های Ro اتفاق میافتد، به همین سبب در بیان معماری فضا از گزافهگویی و هجوه گوییهای پر زرق و برق فاصله گرفته و گفتاری تک زبانه، واضح و با تأکید بر حس زلال و سیال آب اتخاذ شده است.
در رابطه با تفکیک کاربریهای مد نظر کارفرما نیز، محیطی با حداکثر گشایش فضایی و در عین حال عرصهبندی شده، ارائه شده است.
در اینجا عملکرد با نگاهی زیباشناسانه و ظرافتی خاص پاسخ داده شده، بطوری که جانمایی حجمهای نرم در محل ستونهای اصلی فروشگاه و نیز بازی با فرم حجمها در تراز ارتفاعی کف، عرصهها را تعریف کرده و در تراز ارتفاعی بالاتر حداکثر میزان دید را به مخاطب میدهد. همچنین انتخاب رنگ سفید، تأکیدی است بر گشایش حداکثری و نیز ارتقاء حس سیالیت فضایی.
همنشینی تودهای از متریال شیشه سوپر کلیر یه عنوان رنگ مکمل درفضا، دیدگاه ظریف زیباشناسانه را تقویت و محل نمایش محصول را تعریف میکند.
جهت دسترسی به کیفیت مطلوب در حین اجرا، از روشهای دیجیتال فابریکیت بهره گرفته شد که در نتیجه، فرمها عیناً همانند فرم طراحی شده اجرا شده است. پس از مدلسازی سهبعدی فرمها، حجم طراحی شده، کانتور و تمامی قطعات کدگذاری شدند. در نهایت پس از CNC شدن قطعات Heblex همگی در سر جای خود اسمبل شدند.
فاصلهی زیاد محل پروژه نسبت به هرگونه کارگاههای خدماتی و اجرایی سبب شد که تمامی قطعات در کارگاههای شهرهای مربوطه ساخته و در جای خود نصب شوند. توجه به ظرایب خطای حاصل از این جابجایی و نیز اختلاف شرایط آب و هوای محل ساخت و اجرا، سبب شد تا ظرافت در سطح کیفی اجرا به حداکثر ممکن برسد.
در انتخاب متریالها، شرایط خاص آب و هوایی و نیز حجم رطوبت و آمونیاک موجود در هوا، که فرسایش سریع متریالها را به همراه خواهد داشت، مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از شیشه به عنوان متریال مقاوم در برابر فرسایش حاصل از رطوبت و آمونیاک و همچنین رنگهای پلییورتان در افزایش عمر مفید اثر، کمک شایانی خواهد داشت.
کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد: تجاری، طراحی داخلی
____________________________________
نام پروژه: فروشگاه و نمایشگاه تصفیه آب آسایش
عملکرد: تجاری
معماران اصلی: سید محمد روحانی طباطبائی، محمد جواد ناطقی، فریده گل احمری
کارفرما: جناب آقای مجتبی رحیمی
همکاران طراحی: سید امیر موسوی، محسن طاهری
تهیه نقشههای فاز 2: سید محمد روحانی طباطبائی، محمد جواد ناطقی، سید امیر موسوی
آدرس پروژه: بندر امام خمینی(سربندر)، خیابان آیت ا… سعیدی، بلوار نواب صفوی، کوچه مسجد قائم
مساحت/زیربنا: 91 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: یک طبقه – تجاری
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر یسنا
مشاوران و اجرای نورپردازی: دفتر یسنا
اجرای پروژه: دفتر یسنا
سرپرست کارگاه: حمید گرامیان
نظارت پروژه: سید محمد روحانی طباطبائی، محمد جواد ناطقی
تاریخ طراحی: تیرماه 1396
تاریخ شروع ساخت: اردیبهشت ماه 1397
تاریخ پایان ساخت: بهمن ماه 1397
عکاسی پروژه: پرهام تقی اُف
ASAYESH STORE & SHOWROOM, Seyed Mohammad Rouhani Tabatabaei, Mohammad Javad Nateghi, Farideh Gol’ahmari

Project’s Name ـ Function: Asayesh Store and Showroom, Commercial building
Office ـ Company: Yasna Office
Lead Architect: Seyed Mohammad Rouhani Tabatabaei, Mohammad Javad Nateghi,
Farideh Gol’ahmari
Design Team: Seyed Amir Mousavi, Mohsen Taheri
Mechanical Structure ـ Structure: Split AC Unit, Steel Structure
Location: Asayesh Water Treatments Store, Navab Safavi Blvd., Sarbandar,
Khuzestan
Area Of Construction: 91 m2
Client: Mojtaba Rahimi
Date: April 2018 - January 2019
Photographer: Parham Taghioff
Website: www.yasnaoffice.ir
Email: mjavad.nateghi73@yahoo.com
As the economy grows, competition between businesses intensifies. Businesses need more to make greater impressions to gain the upper hand. Owners are turning to design by the day to create more attractive displays and entice potential customers. This is certainly true of Mr Rahimi and his water treatment venture. Asayesh Water Treatments, as one of the major importers of Ro appliances in Iran, needed a unique, world-class space for hosting foreign guests. At the same time, this company wanted a simple and straightforward space to service local customers.
This space has been designed with soft and flowing forms, taking from the purity and elegance of water. Although in the first look it may seem unassuming, the result is a minimal yet intricate space. Limpidity and elegance are characteristics of Ro systems. Thus we designed the architecture with an emphasis on these qualities. This meant avoiding any flamboyant expressions and extreme architectural overstatements, to seek a united and vivid conveyance of the purity and flow of water. White surfaces intensify this twofold.
Although the store’s central pillars have been used as potential boundary and zoning markers, they are not part of the physical border and have a distinct quality –due to being detached from the walls with a gap. This also allows maximum space and openness.
We did not want to fall into using plaster paint as a “coating” and “cover”. Moving away from this plastering notion of color, we utilized transparent glass as the complementary color in the showroom.
To achieve the best finish, we created and tested many solutions in our ‘workshop’ at the office. This did not include conventional means of construction as we deemed them not suitable for what we wanted to do. Digital fabricating methods provided more desirable results. After modelling the form, the volume was contoured, and the heblex pieces were cut with CNC machines and then coded to be assembled.
Since the project is located with a distance from any manufactory, all the pieces were pre-fabricated and hauled to the site. We also considered the distance during the design process. Changes in the climatic conditions cause thermal expansion; thus, we had to add this variable to our calculations -this increased refinement of the surfaces to the maximum.
We chose glass and Polyurethane paint because the site is located in an extreme climate with high levels of humidity and ammonia in the air. These materials are proven to be much more durable in these conditions.
عکس های قبل و بعد