معماری آکادمیک ایران و تحولات معماری مسکن، نوشته‌ی امیر بانی مسعود
مسکن اجتماعی، شوشتر نو، اثر کامران دیبا، نوشته‌ احمد استقلال و محمدرضا بهادری

پروژه­‌ی بازسازی و طرّاحی داخلی: فروشگاه لوازم آشپزخانه‌­ی مدرن کیچن
گروه معماری رُخ

فروشگاه لوازم آشپزخانه‌­ی مدرن کیچن

فروشگاه «مدرن کیچن» در خیابان شریعتی تهران واقع شده و موقعیت آن در منطقه­‌ا‌ی است که بافت متراکمی از فروشگاه‌­های لوازم خانگی و مبلمان دارد. در دو ضلع مجاور فروشگاه نیز دو فروشگاه دیگر لوازم خانگی واقع شده و با توجّه به این موضوع نیاز به خلق فضایی خاص و منحصر به فرد بود تا قابلیت جذب مشتری را داشته باشد و عابرین را به درون فروشگاه دعوت کند.

موارد زیر در بازسازی مورد توجّه بوده است:

1. تکیه بر سادگی فضا برای هر چه بهتر نشان دادن اجناس فروشگاه

2. تناسب مسیرهای عبوری مرتبط با نوع کاربری جهت حمل و نقل و چیدمان هر چه آسانتر لوازم فروشگاه

3. قابلیت دسترسی راحت مشتری به اجناس

4. تأکید بر عنصر رنگ جهت خنثی کردن فضای صنعتی

5. جانمایی سیستم‌های حرارتی و برودتی مطابق با فُرم‌ها و حجم‌های داخل فروشگاه

6. سیستم نورپردازی متناسب با کاربری

7. به کار بردن موادّ و مصالح سخت و پایدار

کانسپت طرّاحی:

با تأکید بر المان‌های مکعبی و استوانه­‌ای در طرّاحی پروژه، تلاش شده تا فضای داخلی آن هماهنگ با لوازم آشپزخانه طرّاحی شود. به عنوان مثال استوانه­‌ها و مکعب‌های فلزّی به­‌عنوان پارتیشن‌های جداکننده، چراغ‌های نیمکره­‌ای سقفی، قفسه­‌های مشبّک قرارگیری اجناس، پانل‌های پانچ شده با فُرم‌های مربّع و دایره روی دیوارها، کانتر استوانه­‌ای فروش و غیره بر این موضوع تأکید دارند.

چیدمان فروشگاه به­‌گونه­‌ای­ست که باعث راحتی در حرکت شده و بیننده بر همه­‌ی اجناس فروشگاه به‌­خوبی اشراف دارد و مشتاقانه به دیدن آنها می‌پردازد. همچنین در قسمت ورودی سعی شده تا با انتقال کانتر فروش به قسمت مرکزی، جذّابیت بیشتری برای دعوت عابرین به داخل فروشگاه ایجاد گردد. قفسه‌­های بخش مرکزی و قفسه‌­هایی که روی دیوارهای مجاور فروشگاه قرار گرفته بسیار ساده و به رنگ سفید طرّاحی شده تا اجناس خانگی (با جزئیات زیاد) هنگامی که چیده می­‌شوند جذّاب باشند و خودنمایی کنند. به همین دلیل از هیچ­گونه یراق و چفت و بستی در کلّ اتّصالات استفاده نشده و همه­‌چیز به صورت معلّق و کنسول دیده می­شود.

در طرّاحی سقف به علّت محدودیت ارتفاع فروشگاه، برای ایجاد آرامش و افق دید مناسب بیننده، به سقفی ساده در طبقه‌­ی اوّل و سقفی شبکه­‌ای در طبقه­‌ی همکف بسنده شده است.

در کانسپت طرّاحی از رنگ به عنوان یکی از عناصر اصلی و شاخص، جهت ایجاد حسّ سرزندگی و شادابی استفاده شده است تا با فضای سرد و صنعتی لوازم خانگی در تقابل قرار گیرد. استفاده از چهار رنگ­مایه­‌ی زرد، قرمز، سبز و آبی و ترکیبی از ته­مایه‌­ی خاکستری (رنگهایی که در طول روز و چهار فصل سال می‌­بینیم) که در ملموس کردن فضا و ایجاد اشتیاق در بیننده تأثیر بسزایی دارد و گویی همگام با او در فضا حرکت می‌­کند. استفاده از پانل‌های رنگیِ یک­‌اندازه با ایجاد فاصله بین آن‌ها توسّط ورقه­‌های شیشه­‌ای نیز ایده‌­ای بود برای جدا کردن و تفکیک رنگها و ساخت فضایی مُدولار هماهنگ با سبْک طرّاحی فروشگاه.

متـریـال:

برای پوشش کف فروشگاه از سنگ چینی سفید که از مقاومت و سختی بالایی برخوردار است، استفاده شده تا هنگام جابه­‌جایی و چیدمان اجناس و کشیده شدن آنها روی کف، آسیبی به آن وارد نشود. رنگ سفید آن نیز ضمن ایجاد آرامش محیطی، اجناس داخل فروشگاه را به­‌گونه‌­ای شاخص‌­تر معرّفی می­‌کند.

علّت استفاده از آجر در دیوارهای جانبی، به‌­ویژه بخش ورودی، همراه با حروف ساده‌­ی استیل نصب شده روی آن، برای تأکید بر سادگی و همگونی با محیط و تقریباً صنعتی بودن فضا می­‌باشد که جذابیت ویژه‌­ای به محیط بخشیده و آن را به عنوان بخشی مجزّا، در عین هماهنگی تعریف می­‌کند.

استفاده از لوله­‌های فلزّی جداکننده و پایه­‌های استیل جهت استقرار اجناس حجیم و سنگین خانگی (مانند گاز، یخچال، ماشینهای لباسشویی و ظرفشویی) علاوه بر مقاومت بالا، به­‌گونه­‌ای فضایی همجنس با لوازم برقیِ قرار گرفته روی آنها، ایجاد می­‌کند

نورپردازی:

استفاده از سیستم نورپردازی موضعی و به کار بردن چراغ‌های روشنایی ال­‌ای­‌دیِ متمرکز و ریلی که روی اجناس فروشگاه می­‌تابند، از عوامل جذّابیتِ محیط و کنترل تعادل آن است.

گروه معماری رخ
تلفن: 22124005
rokh_design_group@yahoo.com
طرّاح: علی بهزادی
کارفرما: علی ربیعی
مکان: خیابان شریعتی
مساحت: 200 متر مربّع
سبک: مینیمال
تاریخ تکمیل پروژه: آذر ماه 1390

مدارک فنی