آرت بْـریـج: طرّاحی معماری از دِنْـتـن کُـرکِـر مارشـال، طرّاحی هُنری از رابـرت اُؤِن، ترجمه‌ی حمید خُداپناهی
پل پاویون، شرکت معماران زاها حدید، اکسپو ثاراگوثا، ترجمه‌ی حمید خُداپنـاهی

طرح برگزیده در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی
فروشگاه ساعت و بدلیجات کلیــو
بهناز امیری (گروه طرّاحی والامدا)

این فروشگاه به مساحت 15 متر مربّع، شعبه­‌ی اصلیِ کلیو (Clio) ــ از برندهای ساعت و بدلیجات ــ می‌­باشد. آنچه در طرّاحی این فضا مورد توجّه قرار داشته، کاربرد آن و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر مخاطب داشته باشد، بوده است که با توجّه به کاربری خاصِّ این فروشگاه، طیف گوناگونی از عناصر و مؤلّفه­‌ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت و وزن، به‌­طور هماهنگ و متناسب به کار گرفته شده است که شامل جنبه­‌های کاربردی، ساختاری و فنّی می‌­شود. از آنجا که کیفیّت داخلی هر فضا بیانگر نگرش، تفکّر و هویّت فردیِ کاربر یا هویّت سازمانی برند می­‌باشد، سعی بر آن شده است که ترکیب و همنشینی رنگ‌ها، فُر‌م‌ها و سطوح، معرّف و گویای سبْک و طرّاحی محصولات باشند و اِلِمان‌های به‌­کار رفته ارتباطی نزدیک با شاخصه‌­های محصول داشته باشند. محدودیّت فضایی و تنوّع محصولْ ما را به استفاده‌­ی بهینه (حدِّاکثر از حدِّاقل‌ها) واداشت و با پیروی از این اصل که با فرم‌های ساده می توان حجمی قوی خلق کرد، فضایی مبتنی بر بی‌­پیرایگی و سادگی در عین داشتن جذّابیت بصری و کانونی و لوکس‌­بودن که لازمه­‌ی کاربری خاصِّ این فروشگاه می­‌باشد، طرّاحی کرده‌­ایم. ایجاد فُرم هندسی و دارای شکست در قالب سقف، به‌­دلیل تأثیر ناشی از این عناصر در محیط بوده است، چرا که این فُر‌‌م‌ها برگرفته از شکست و تراشی است که در سنگ‌های تزئینی جواهرات به کار برده می شود. استفاده از الگوهای طرّاحی منظّم، راهکار مناسبی برای جداسازی اجزا و عناصر معماری از محصولات می­‌باشد. به‌­علّتِ تنوّع دیداری اشیاء و محصولات، برای بدنه­‌ی قفسه­‌ها از رنگ‌های سفید و مشکی به­‌صورت غالب و رنگ‌های بنفش و طلایی به‌­عنوان رنگ‌های مکمّل استفاده شده است.
برای توجّه و نشان­‌دادن زیباییِ محصول از نورهای نقطه‌­ای یا موضعی ویترین، به­‌صورت کاملاً شکیل استفاده شده است. پیچ و انحنای پایه‌­ها همگی به تبعیّت از الگوهای پویای طرح و فرم‌های جواهرات است. لوله­‌های برنجی که با عنصر شفّاف پلکسی‌­گلس ترکیب شده‌­اند، از سویی برای افزایش جذّابیت دیداری هستند و از سوی دیگر، برای تأکید هر چه بیشتر بر روی محصول، که در نهایت، به ایجاد کشش و گیرایی هر چه بیشتر ویترین کمک کرده است.

نام پروژه: فروشگاه ساعت و بدلیجات کلیو (Clio)
طرّاح: بهناز امیری (گروه طرّاحی والامدا)
مجری: گروه اجرایی والامدا
مدیر اجرایی: امیر والا توسّلی
کارفرما: کلیو
محلِّ اجرا: تهران، تجریش، مرکز تجاری تندیس
مساحت: 15 متر مربّع
تاریخ تکمیل پروژه: خرداد 1389

منتشر شده در : سه‌شنبه, 22 دسامبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / تجاری, عمومیبرچسب‌ها: ,