کافه­ تریا و رستوران اِمپوریو آرمانی
کامـران دیبــا از دیدگــاه معمــاران، علی اکبر صارمی

فروشگاه بزرگ لون­شام
طراحی استودیوی هیتِرویک
نیویورک، 2006

 

lONGCHAMP FLAGSHIP STORE
Designer: Heatherwick Studio
New York, 2006

شرکت مشهور فرانسوی لون­شام، که در سال 1948 تأسیس شده است، در سال 2006 نخستین فروشگاه بزرگ و امروزی خود را در نیویورک افتتاح کرد که از فضای فروشگاهی، اتاق نمایش، دفاتر اداری و یک تراس سقفی تشکیل می‌­شود.
این ساختمان سه­‌طبقه تا اندازه­ای برای یک فروشگاه بزرگ و عمده، کوچک است. محوطه­‌ی اصلی فروش به طبقه­‌ی دوم منتقل شد تا فضای وسیع و جاداری برای خریداران فراهم شود. فقط این پرسش اساسی و تعیین­کننده پیش روی طراحان باقی ماند که چگونه خریداران را از خیابان به طبقه‌­ی دوم جلب کنند.
پاسخی که هیترویک برای این مسئله یافت، ایجاد یک چاه حجیم در سراسر ارتفاع ساختمان بود. نور طبیعی از نورگیر سقفی از بالای این چاه تا ورودی بنا جریان می­یابد و مردم را به سمت بالا فرا می­خواند. این طرح نیازمند تقویت سازه­ایِ قابل‌­توجهی بود که باید در معماری بنا انجام می­گرفت.
درون این چاه و هسته، به جای چشم پله یا آسانسور، دسترسی به طبقه­‌ی دوم از طریق دستگاهی انجام می­گیرد شامل فرم‌های نواری که همچون آبشار از بالای هسته به سمت پایین سرازیر شده و منظره­‌ی سرسره­‌مانندی به وجود آورده­اند. این نوارها با فاصله گرفتن یا نزدیک شدن به یکدیگر، به گونه­‌ای منحصربه‌­فرد، پاگردها و پله­‌های دسترسی به طبقه­‌ی دوم را تشکیل می­دهند. این دستگاه فولاد نورد گرم یک­اینچی ساخته شده و وزن 55تنی آن، غیرقابل‌­باور می­نماید. گروهی از صنعتگران مجرب، شش ماه مشغول ساخت آن بودند. هیترویک به جای نرده و دستگیره برای این دستگاه صفحاتی شبیه به شیشه طراحی کرد که جلوه­ای موّاج و پارچه‌­مانند دارند. ساخت این فرم‌های مایع‌­وار، که هریک از آنها از دیگری متفاوت است، با استفاده از فناوری‌های شیشه‌­های مورداستفاده در صنایع هوافضا انجام شد و دوازده ماه زمان برد.
سیستم نمایش و نورپردازی مغناطیسی و متحرکی نیز برای ویترین طبقه­‌ی همکف و محوطه­‌ی نمایش در ورودی بنا طراحی شد. سقف و ویترین‌های «کنده­‌شده» از آن، از جنس چوب زبان گنجشک هستند.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 26 می, 2021دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: