فرودگاه بینالمللی کانسْائی
معماری از رنتسو پیانو
ترجمهی الناز رحیمی
اوساکا، ژاپن، 1994-1988
Kansai International Airport Terminal
Renzo piano
Osaka, Japan، 1988-1994

این فرودگاه بین سالهای 1988 و 1994 در ژاپن ساخته شد. منطقهی کانسْائی بیست میلیون سکنه داشته و دو شهر صنعتی اوساکا و کوب و دو مرکز فرهنگی کیوتو و نارا در آن واقع شدهاند. این منطقه اخیراً از نظر اقتصادی تحت حمایت توکیو قرار گرفته است و بندر توکیو و یوکوهاما، اوساکا را به شهر دوم ژاپن تبدیل کردهاند. فرودگاه قبلی اوساکا، ایتامی، با ساختمانهای زیادی احاطه شدهاست و در نتیجه قابلیت گسترش و پاسخگویی به نیازهای اقتصادی و صنعت در حال رشد این منطقه را نداشت. بنابرین تصمیم بر این شد که فرودگاه جدیدی در خلیج اوساکا و در فاصلهی 5 کیلومتری داخل دریا و یک جزیرهی مصنوعی در 40 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر ساخته شود. نتیجهی این تصمیم این بود که کانسْائی به بزرگترین فرودگاه ژاپن تبدیل شد که 24 ساعته فعالیت نموده و ظرفیت 160,000 پرواز و 25 میلیون نفر مسافر در سال را دارد. برای ساخت این جزیرهی مصنوعی میباید 3 کوه تخریب میشدند تا زمینی به وسعت 511 هکتار فراهم شود.
این پروژه یکی از بزرگترین اقدامات فنی، مهندسی و معماری اواخر قرن بیستم است و رنتسو پیانو در یک رقابت بینالمللی معتبر که در سال 1988 برگزار شد برای طرّاحی این پروژه برگزیده شد. فرم خمیده و اغراقآمیز ترمینال اصلی ساختمان بهطول 7/1 کیلومتر متناسب با کنترلهای مورد نیاز ترافیک هوایی است که نیازمند ارتباط بصری با بخش جابهجایی هواپیماها و نحوهی حرکت آنها در تمام اوقات است. سقف مواج ساختمان در این فرودگاهِ جزیرهای یادآور بالهای هواپیماست. انحنای ترمینال نیز بهعنوان بخش کوچکی از یک حلقهی موهومی به قطر 8/32 کیلومتر در نظر گرفته شده که ساختمان اصلی آن در زیرزمین است.
طاقهای 83 متری ترمینال در طبقهی بالا حس حقیقی آزادی را برای مسافران به ارمغان میآورد. باید این نکته را یاد آور شویم که عملیات ساخت و ساز چنین ساختمان بزرگی در یک جزیرهی مصنوعی مسائل و مشکلات فنی و تکنیکی بسیاری را در بر دارد که در این پروژه با همکاری اُره آروپ و شرکا و نیکِن سِکِئی به بهترین شکل به همهی این مسائل پاسخ گفته شده است. این گروه از سیستم مفصلهای هیدرولیکی استفاده کرده که برای تنظیم و تعدیل نشست احتمالی خاکروبهها و لایههای تهنشین شده طرّاحی شده بودند. فرودگاه کانسْائی بهخاطر سازهی نمایانش از برخی جهات شبیه به مرکز پمپیدو تلقی میشود و در کل، نوعی سیالیت و راحتی در طرح آن وجود دارد که تنها میتواند زادهی تجربیات پیانو باشد. سادگی فضاها سبب میشوند که مسافرین به آسانی مسیر خود را در این فرودگاه یافته و مهمتر از همه اینکه در تمام اوقات شبانهروز در آن احساس راحتی داشته باشند. از آسمان بر فراز فرودگاه 82,000 پَنِل فولادی ضد زنگ که یک سقف 8360 متر مربّعی را پوشاندهاند چون خورشید میدرخشند و تصویر بسیار هماهنگ و متناسبی را ارائه میکند که از بسیاری از فرودگاههای مدرن جهان زیباتر است.
ساختمان این مجموعه جزء معدود ساختههای دست بشر است که از فضا دیده میشود. کل ساختمان از خرپاها، طاقها و سازههای شبکهای ساخته شده است، که با 244 نوار فولادی در هر 2/7 متر نگهداشته میشوند و بتدریج از طول نوارها و عناصر سازهای کاسته میشود تا در نهایت ساختمان بسمت بالها خمیده میشود. این تویزهها و نوارهای فلزی با اتصالات لولایی به طبقهی پایین ساختمان متصلاند. یک سازهی فرعی هم از لولههای فولادی با مقطع چهارگوش، هم بهصورت افقی در طول ساختمان و هم بهصورت مورب در پشت نوارهای اصلی ساختمان اجرا شده است. دیافراگمهایی که از میلههای فولادی تنیده ساخته شدهاند با دو دهانهی 4/14 متری کل سازه را بههم پیوسته نگهداشته است. درزهای انبساط به عرض 450 تا 600 میلیمتر با فواصل 150 متری در 11 نقطه از طول ساختمان تعبیه شدهاند. در نهایت این لایههایِ نمایانِ سازه که پیانو آن را شبیه به یک دماغهی عریان هواپیما طرّاحی کرده است، گویی پوست کنده شدهاند تا نور و دید کلی به ساختمان زیرین را فراهم نمایند. اما عیب این سازه این است که فضای زیر سقف بسیار شلوغ و نمایان بوده و سبب ازدحام فضا و در نتیجه تأثیرات بصری نامطلوب در محیط ترمینال گشته است.
فرودگاه بینالمللی کانسْائی
معماری از رنتسو پیانو
ترجمهی الناز رحیمی
اوساکا، ژاپن، 1994-1988
