مواد و مصالح مدرن طراحی های بی بازگشت
خانه‌ی ام‌هاؤس، طراح و معمار پروژه تیم پین

طراحی ملزومات بهداشتی سرویس‌های بهداشتی حمام و دستشویی

Bathrooms/Bath

امروزه دیگر حمام را در پشت دیوارهای ضخیم کوچک‌ترین اتاق خانه پنهان نمی‌کنند پژوهش‌های مردم شناختی نشان می‌دهند امروزه مردم بسیار بیش از گذشته برای حمامشان خرج می‌کنند ایده آل استاندارد که بزرگترین شرکت تولید کننده شیرآلات در جهان است، ظرف مدت یک سال شاهد %۳۰ افزایش درآمد بوده است نخست آشپزخانه چنین جهشی را شاهد بود و اکنون با گذشت بیش از دو دهه به تدریج توجه بیشتر و بیشتر به سمت حمام معطوف شده است.
طراحان، حمام از جمله مایکل، سیگر دست به کار پروژه‌ی تعریف مجدد حمام شده‌اند و به دانشجویان معماری داخلی شیوه‌های نوین طراحی را می‌آموزند ایده‌ی حمام‌های مستقل نخست در هتل‌ها به کار رفت. آنتونیو چیترو که هتل بولگاریا را در میلان طراحی کرده و ساخته است از مواد و مصالح بسیار گران‌قیمتی استفاده کرده که انگار آنها را از جواهر فروشی تهیه کرده باشد.

طرح اصلی او بر این مبتنی است که فضای استحمام و دوش گرفتن باید به چشم بیاید او این بخش‌ها را «اتاق‌های آب و فضاهایی برای بخشی از «زندگی نامیده است. او توالت را بخش «نیازها و حمام را بخش «رفاه» نامیده است. از هتل بود که مفهوم جدید حمام به بخش‌های دیگر معماری و طراحی فضاهای داخلی سرایت کرد. امروزه حمام ترکی، سونای اسکاندیناو وان داغ، ژاپنی و اتاق دوش و بخار آلمانی همگی به عناصری قابل دسترس در زندگی آپارتمانی مجلل بدل شده‌اند حمام‌های قرن بیست و یکم به اندازه‌ی حمام‌های آلمانی جذاب و گیرا هستند.
علاوه بر سیستم سپا سیستم گردابی هم امروزه طرفداران خودش را دارد که می‌تواند طرف توجه طرفداران آب درمانی نیز واقع شود دوش‌های امروز هم کاری بیش از ریختن آب از بالا روی سر را انجام می‌دهند جریان آبشاری دوش‌های امروزی باعث انبساط، عضلات و رفع گرفتگی ماهیچه‌های گردن می‌شوند امروزه دست کم به وجود دو دوش همزمان در حمام اعتقاد آورده‌اند یکی از آنها آب را به شیوه‌های مختلف از بالا روی سر و شانه‌ها می‌ریزد و دیگری از پهلو دست‌ها و سینه و پهلو و شکم را هدف قرار می‌دهد که به آن دوش جانبی می‌گویند.

1 وان سرامیک اثر ویلروآ و بوش روشویی مستطیلی توالت های، دیواری و دستشویی‌های کوچک و وان همراه با قفسه‌های داخل حمام برای نمونه‌های کوچک‌تر طراحی شده‌اند.
2 هتل‌ها از جمله مکان‌هایی بودند که مسافران را با طراحی جدید آشنا می‌کردند سپس طراحان و سازندگان با استفاده از این آشنایی قادر می‌شدند نظریات خود را بازاریابی کنند کار تنی چند از مرمت کاران همین بازسازی و نوسازی خانه‌ها و هتل‌هایی به قدمت 260 سال در هلند بوده است مارسل واندرز از سیستم دوش لوله‌ای با پس‌زمینه‌ی دیواری از بیزاتسا استفاده کرده است.
3 این کابین دوش و بخار هم از رنگ به عنوان عاملی در ایجاد حس آرامش استفاده می‌کند. بوهای مطبوع بدین منظور به کار می‌آیند و موسیقی در حین استحمام پخش می‌شود. رنگ آبی آرامش پدید می‌آورد و هم برای جسم و هم برای روح التیام آور است و هیجان روحی و عصبی را کاهش می‌دهد فشار خون در این وضعیت افت مختصری پیدا می‌کند و تنفس تسهیل می‌گردد.
4 نورمن فاستر معمار مشهور در سطح بین‌المللی علاقه‌مند ابژه‌های خانگی هم هست حمام مدل فاستر برای شرکت هوش Hoesch در زمره‌ی طراحی‌های او برای فضاهای داخلی است. این حمام که مجهز به 16 آبفشان کوچک است که در سه وجه محیط پیرامون آن واقع شده‌اند نزدیک‌ترین وجه به دیوار به نحوی پهن شده که لوله‌ها را از دیده پنهان می‌دارد.
5 مواد و مصالح جدید باعث انقلاب در طراحی و ساخت فضاهای حمام و دستشویی شده‌اند. حمام «آب» کار ترتزو یک روشویی شیشه‌ای را با قفسه‌بندی باز پیوند زده است. جک وولی و آلن مارکس از آکریلیک بسیار مقاوم استفاده کرده‌اند که همه‌ی درزها را میگیرد و به خوبی آب بندی می‌شود.

امروز حمام‌ها و کابینت‌های استحمام مجهز به دیودهای نوری هستند که نور داخل را به دلخواه تنظیم می‌کنند شرکت جکوزی که در دهه‌های میانی قرن بیستم نخستین سیستم گردابی خود را طراحی کرد امروزه دست به کار پروژه‌های عظیم‌تری شده است که بعضی از آنها به راستی هوشر با هستند. یکی از آخرین مدل‌هایی که جکوزی ارائه کرده لا سکالا نام دارد که مجهز به یک مونیتور بزرگ به قطر یک متر است و یک صفحه کلید شناور هم دارد که همان‌جا از روی آب دسترسی به اینترنت را ممکن می‌سازد با یک دستگاه کنترل از راه دور ضد آب می‌توان در حین استراحت داخل جکوزی فیلم مورد علاقه را نیز تماشا کرد. یک قاعده‌ی کلی در طراحی این واحدهای فوق پیشرفته این است که حتا یک قطره آب نیز نباید هدر رود.
در اروپا و به خصوص اکنون در ایالات متحد آمریکا هزینه‌ی فراوانی برای جلوگیری از هدر رفتن آب و آلوده ساختن محیط زیست با پساب حاصل از صنایع و خانه‌ها صورت می‌گیرد این کشورهای پیشرفته معتقدند که بشر تاکنون و علی‌الخصوص در قرن بیستم آلودگی‌های فراوان به بار آورده است و قرن بیست و یکم باید قرن آگاهی زیست محیطی باشد امروزه علاوه بر استتیک اتیک (اخلاق) هم در صنعت به اصل مهمی تبدیل شده است.

1 سرامیک، فلامینیا اثر آلگزاندر دورینگر و ستفانو روزینی مفهوم جدیدی از حمام را در معرض دید قرار می‌دهد این ایده‌ی جدید شامل یک، وان و یک سینک در سه اندازه و یک توالت و یک بیده است. هم سینک و هم وان حمام در قاب‌های ضخیمی قرار گرفته‌اند.
2 وان حمام رؤیایی طرح مایکل گریوز معمار آمریکایی، که اختصاصاً برای شرکت هوش Hoesch ساخته شده بیضوی است و پایه دارد. كلوب طرفداران مایکل گریوز بعد از طراحی او برای ساختمان کمپانی دیزنی تشکیل شد. طرح‌های او از نقش‌های پیش از کولومب، پاپ آرت
آمریکایی و زبان کارتونی استفاده می‌کنند و بیشتر به ذائقه‌ی متوسط مردمان، نزدیکاند و دلیل موفقیت این طرح‌های پست مدرنیستی در ایالات متحد آمریکا هم همین طیف مخاطبان آنهاست.
3 حمام سرامیک آوئو که از تخم مرغ الهام پذیرفته توسط ویلروآ و بوش طراحی شده است همین طرح برای شکل دادن به توالت و بیده از وسط نصف شده است.
4 با این زیرسازی پانلینگ فولادی شاهد وان ادیشن» طرحی از آندره پوتمان برای شرکت هوش Hoesch هستید. این وان در هر دو انتها بی‌مهابا‌گرد شده تا وان آب داغ لذت بیشتری نصیب کاربر سازد. طراحان این شرکت که کار طراحی صحنه‌ی فیلم‌های پیتر گرینوی را نیز به انجام می‌رسانند از مبلمان حمام در حد اعلای نفاست استفاده می‌کنند. آندره پوتمان بر این باور است که تجمل اصیل در واقع با سادگی دمخور است.
5 طراحی ژاپنی این مجموعه از چوب‌های مختلف استفاده کرده است. طراحی بندینی آسوچاتی برای شرکت آگاپه، این طراحی تخلیه‌ی سریع را امکان‌پذیر می‌سازد.
6 طرحی از دیوید چیپرفیلد برای هتل سیلکن پوئرتا آمریکا در مادرید.

مبلمان در ارتباط با حمام و دستشویی نیز دستخوش تحولات عدیده شده‌اند این نکته به خصوص در مورد بخش موسوم به اتاق خواب که علی القاعده با حمام و دستشویی قرابت مکانی دارد صادق است امروزه که کابینت‌های، استحمام دوش و بخار و سینک‌های تک نفره نیازمند مبلمان مفصل نیستند طراحان نیز خود را درگیر جزئیات نمی‌کنند و مثلا به نصب یک آینه‌ی قدی شزلونگ نیمکت، بلند و عناصر دیگر اکتفا می‌کنند. البته عناصر بزرگی مثل قفسه‌ها و کشویی‌های داخل حمام هم برای ایجاد فضا مورد استفاده دارند.
۱. سینک آلفا طراحی فرانچسکو لوکزه در اینجا نمونه‌ای از آن را با رنگ روشن ملاحظه می‌کنید جنس ضدآب این سینک از کوریان دوپن است.
۲. وان فاروس از جنس پولی اتیلن و به سختی پلاستیک و کاملا بازیافتنی است و برای نورافشانی در آن از دیودهای نوری استفاده شده. طراحی از یان پویلرت برای شرکت وت.

3  یک سینک پولی، اتیلن که لوله‌های مختلف آن را با مهارت از دیده پنهان ساخته‌اند.
4 طراحی روتو برای شرکت آگاپه یک روشویی بیضوی یکپارچه از جنس پولی اتیلن به رنگ‌های سبز و نارنجی و زرد و سفید موجود است.
5 سرامیک، فلامینیا اثر آلگزاندر دورینگر و ستفانو، روزینی مفهوم جدیدی از حمام را در معرض دید قرار می‌دهد این ایده‌ی جدید شامل یک، وان و یک سینک در سه اندازه و یک توالت و یک بیده است هم سینک و هم وان حمام در قاب‌های ضخیمی قرار گرفته‌اند.
6 وان حمام از جنس سنگ تراورتن، یکپارچه و ساب خورده که از معدنی در نزدیکی سی ینا در توسکانا استخراج شده است. بوکسارت آن را تراشیده و شکل داده و در این کار نهایت هنر خود را در معرض دید نهاده است وان آنقدر سنگین است که قبل از نصب آن باید از بابت استحکام و تحمل کف مطمئن شد.

1 طراحی توسط شرکت Zazzeri ایتالیا
2 آدولف بابل طراحی این وان نیمه شفاف از جنس آکریلیک را بر عهده داشته است. او می‌گوید همه‌ی اشیای مرتبط با آب میل به شفافیت را با خود حمل می‌کند ایده‌ی تبدیل وان حمام به سرچشمه‌ی آب از یک نیاز ابتدایی و بسیار قدیمی نشأت گرفته است.» شرکت آلسی را هرکس که در عرصه‌ی سرویس‌های بهداشتی گران‌قیمت کار می‌کند می‌شناسد.
3 حمام آلسی که بخشی از آن را در تصویر ملاحظه می‌کنید طراحی ستفانو جووانونی است دیگر اقلام ساخت همین شرکت شامل روشویی و دستشویی بیده و توالت و وان‌های جورواجور هستند.
4 مینی وان، طراحی ماتئوتون برای را پسل، از جنس کریستال پلنت ساخته شده است بلوک‌های شیشه‌ای به کار رفته در داخل حمام کار استودیو سابا هستند و چراغ اثر جورج آدات است.
5 حمام بایا اثر کارلو کولومبو برای شرکت آنتونیو لوپی طراحی و ساخته شده است جنس دیوارهای آن از رزین آکریلیک است که سطوح بسیار نرم آن را تضمین می‌کنند وان از یک تکه گرانیت یکپارچه ساخته شده است.

. تجربه‌ی شپا در خانه حس غوطه وری در داخل فضای این حمام با رنگ صدای آبشار و بو تکمیل می‌شود و به این ترتیب احساسی از آمیزش دوباره با طبیعت در اینجا پدید می‌آید که بر عواطف درون تأثیر مستقیم می‌گذارد با فشار دادن یک دکمه آب از یک فیلتر مجهز به هشت رنگ عبور می‌کند و تجربه‌ی آرامش بخشی را پدید می‌آورد که با استحمام عادی تفاوت ماهوی دارد. با استفاده از دستگاه انژکتور ویژه حباب‌های گاز به داخل آب تزریق می‌شوند و به این ترتیب آب استحمام، خاصیت آب گازدار پیدا می‌کند.
. كُلر جمعی از محصولات حمام را در اینجا گرد آورده است به زعم وی این فرآورده دیگر مختص فضای استحمام نیستند و به لطف زیبایی و ظرافتی که در ساختشان به کار رفته است می‌توانند در اتاق خواب هم واقع شوند در این اتاق خواب یک فضای دوش در داخل یک حجم شیشه‌ای قرار گرفته است.  طراحان فوق العاده آگاه قادرند در مورد مناطق مرطوب خانه هم طراحی مناسب به عمل آورند. در خانه فضای حمام و دستشویی در زمره‌ی چنین فضاهایی هستند لایه‌ی بوآزری که در این حمام به کار رفته کاملا ضد آب است و از اینرو ماده‌ی ایده آل برای کاربرد در مناطق نمگیر به شمار می‌آید. علاوه بر این، مانع از لیز خوردن هم می‌شود طراحی از تئو ویلیامز برای شرکت مراتی.
این وان سنگی از یک تکه سنگ یکپارچه‌ی بازالتی تراشیده شده است دیوارهای داخلی‌اش شیبدار هستند و وزن آن حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم است از اینرو باید نسبت به استحکام بنا قبل از نصب آن اطمینان حاصل کرد.
. این وان فولادی فوق‌العاده بزرگ طراحی بندینی آسوچاتی برای شرکت آگاپه است و حدود ۲ متر طول دارد و ۸۸۰ لیتر گنجایش آن است پشتی آن از جنس اکسمار فوق العاده نرم و لطیف است این وان نیازمند آن است که یک متخصص قبلاً استحکام کف را از بابت وزن آن تضمین کرده باشد.

1. «سفید و نقره‌ای عنوان مجموعه‌ی سرویس بهداشتی و نظافتی است که توسط دیوید چیپرفیلد طراحی شده است معمار موزه‌ی نو در این طراحی تصمیم گرفته از اشکال هندسی مختلف و بعضاً ناهماهنگ با یکدیگر استفاده کند.
2. «استاندارد ایده آل» نخستین سازنده‌ی حمام است که با نابغه‌ی طراحی ایتالیا، جو پونتی همکاری داشته است سوییت نیوسن جایزه‌ی بهترین طراحی حمام را در سال ۲۰۰۴ به خود اختصاص داده است. طرح‌های مبلمان نیوسن در موزه‌‌ی هنر مدرن در نیویورک در موزه‌ی هنر مدرن در لندن و موزه‌ی هنرهای تزئینی در پاریس به نمایش درآمده‌اند.
3. دوش به شیوه‌ی بارانه‌ای نواحی گرمسیری یک پرده‌ی نرم و دلپذیر از جنس آب که به وسیله‌ی ابزارهای الکترونیک می‌توان شدت و نوع آن را تغییر داد دورن براخت تخصص در ساخت سقف‌های آبریز دارد که حتا قادر هستند آب را از بالا به صورت افشانه (اسپری) به پایین بپاشند. شدت ریزش آب در سیستم دورن براخت ۵۲ لیتر در دقیقه با فشار سه آتمسفر است که بهترین استحمام را موجب می‌شود. لوله های فاضلاب به این دلیل باید گشادتر از حد معمول باشند تا زهکشی کامل و سریع صورت گیرد. با استفاده از ابزارهای الکترونیک می‌توان نور و بوی مورد نظر را به فضا اضافه کرد.
4. و سرانجام وان، سرریز مدل ستارک، ایکس طراحی فیلیپ. ستارک سرریز وان به داخل فضایی می‌ریزد که آن را با قلبه سنگ پر کرده‌اند و از آنجا به فاضلاب راه پیدا می‌کند حمام با کیسه‌ای از این قلبه سنگ‌های مرمری کارا را به فروش می‌رسد. دیودهای نوری در آن به کار رفته‌اند که برای تغییر رنگ کاربرد دارند.

 

منتشر شده در : سه‌شنبه, 31 دسامبر, 2019دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: