Teshileh, Mansour Zare
اصول استــاندارد طرّاحی بیمـارستان، متن از الناز رحیمی

صندلی شاهرخ
گروه هامون

نام این صندلی شاهرخ است. نسخه‌ی اولیه‌ی شاهرخ با ارتفاع کم، به مقصود بازانگاری سنت (نشستن روی زمین) و با الهام از تصویری متعلق به استاد شجریان در یک محفل خصوصی (در این تصویر استاد شجریان روی زمین نشسته و به یک پشتی تکیه داده‌اند) طراحی و ساخته شد.
در نسخه‌ی حاضر سعی شد تا با حفظ کلیات زیبایی‌شناسی فرم اولیه، نوعی از صندلی با تنوع بیشتر در کاکرد حاصل شود؛ یا به تعبیری دیگر مقصود، ایجاد فرمی فضامند بود تا در تقابل با محیط کنشی موثرتر بروز دهد. بنابرین ارتفاع صندلی افزایش و عرض و عمق آن کاهش یافت؛ سازه‌ی لوله‌ای اصلی باقی ماند ولی در تنیدگی صندلی و مسیر انتقال وزن به زمین تغییراتی ایجاد شد. سازه‌ی صندلی سه تکه طراحی شده که با لوله‌هایی ظریف به هم متصل می‌شوند و در نهایت پیکره‌ای دوتکه را تصویر می‌کنند که با خلاء بصری میانی حالتی معلق را ارائه می‌کند.
قابلیت تولید صنعتی یکی از اهداف برای شاهرخ بود لذا به دو مسئله‌ی در امتداد هم باید فکر می‌شد، یکی طراحی شاهرخ و دیگری طراحی روش ساخت شاهرخ. این طرح باید طوری آماده می‌شد که روشمند ساخته شود، متریال بهینه مصرف شود، صرفه‌ی اقتصادی را توجیه کند، اقبال فروش را تضمین کند و… . شاهرخ باید ساده ساخته می‌شد یعنی برای ساخت، وابستگی به فرد یا کارگاهی خاص جایز نبود. شاهرخ اکنون در مدت زمان یک هفته ساخته می‌شود و در بستر چند پروژه به اهداف مورد نظر طراح دست یافته است. این صندلی برای اولین بار در نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مبلمان رونمایی و توسط «اتحادیه‌ی صادرکنندگان و تولیدکنندگان مبلمان ایران» تقدیر شد.
برای ساخت شاهرخ قالب و «فیکسچر» طراحی و ساخته شد، به واسطه‌ی نمونه‌سازی و آزمایش ارتباط و تعادلی بین درجه‌ی خمیدگی و قطر لوله‌ی انتخابی برقرار گردید همچنین ایجاد این تعادل بین ضخامت لوله، استقامت سازه و صرفه‌ی اقتصادی ضروری بود. مورد جدیدی که در این فرآیند دارای ارزش و اهمیت شد «زمان تولید» و «سهولت ساخت» بود. نظامِ فروش شاهرخ طوری برنامه‌ریزی شد که بایستی بعد از سفارش تولید می‌شد، لذا فاصله بین سفارش تا تحویل به فاکتور مهمی برای اقبال فروش تبدیل شد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
مبلمان

_______________________________________

نام پروژه عملکرد: صندلی شاهرخ-مبلمان
طراح اصلی: سپهر مهردادفر
دفتر طراحی: گروه هامون
همکاران طراحی: سعید میرطهماسب، حسین خراسانی
اجرا: گروه آرویناژ، گروه تهران فبتوری / کارفرما: گروه آرویناژ
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1399-1398
عکاس: گروه هامون
وبسایت: www.hamounstudio.com
ایمیل: info@hamounstudio.com
اینستاگرام: hamoun.studio@

Shahrokh, Sepehr Mehrdadfar

Project Name: Shahrokh \ Function: Furniture
Company: HAMOUN \ Lead Designer: Sepehr Mehrdadfar
Design Team: Saeed Mirtahmasb, Hossein Khorassani
Construction: Arvinaj, Tehran Fabtory \ Client: Arvinaj
Photographs: HAMOUN \ Date: September 2019 – January 2020
Website: hamounstudio.com 
Email: info@hamounstudio.com
Instagram: @hamoun.studio

the name of this chair is “Shahrokh”. The first generation was a ground chair to represent the Iranian traditional customs -seating on the ground-. It was inspired by a footage from the Persian traditional vocalist “Master Mohammadreza Shajarian” showing him seating on the ground in a family gathering.
In the new generation, we tried to preserve the general aesthetics in one hand and achieve a more functional chair for contemporary use on the other hand.
Therefore, the dimensions were edited to reach a standard chair. The circular hollow steel section remained as the main structural component but the force bearing system has been changed.
The chair structure is made out of three thick parts that are connected with thin joints. This arrangement gives the chair the look of suspension.
The mass production ability was a fundamental goal of the client and the designers. This design had to be prepared in a systematic method with optimal use of material. It also had to meet economic and marketing needs and attain a simple process of industrial production.
Now “Shahrokh” needs a week to be prepared. It has been used in several projects and achieved the targets of the design strategy. This chair debuted in the 9th Exhibition of Office Furniture and Equipment -Office Expo 2020- and is commended by “Iran Furniture Manufacturers and Exporters Union”.