شانل اوزاکا، ژاپن 2001 ، پیتر مارینو و همکاران

در تقاطع دو تا از شلوغترین و پرازدحامترین خیابانهای دومین شهر بزرگ ژاپن، یعنی اوزاکا، ساختمانی هست که مقر نمایندگی شانل در دو طبقهی آن واقع گشته و تاثیر بصری غریبی نیز بر جای میگذارد. نمای های تک این ساختمان با گرایش جهانوطنی که معطوف است به ساختمان مدیا هماهنگی تام دارد. به خصوص در کشور ژاپن نمای بسیاری از ساختمانهای پایین شهر که خیابانهای مرکز خرید را تشکیل میدهند با چراغهای نئون، پردههای نمایش ویدئویی که گاه کل ساختمان را میپوشانند تزئین شدهاند. این عناصر تزئینی کل سازه را در حد یک چارچوب پشتیبان فرومیکاهند. به این ترتیب، هر ساختمان به یک مدیای بزرگ در چشمانداز شهری تبدیل میشود. سطوح رنگین جذاب و درخشانی برای نمایش سکانسهای ویدئویی، اسلاید، یا طرحهای نور و رنگ کامپیوتری پدید میآورد. طراحی فروشگاه سرنبش شانل درست به همین رده از ساختمانهای شهری در ژاپن تعلق دارد. گوشهی ساختمان با صفحاتی از نور غیرمستقیم پرداخته شده که در گوشهی تحتانی به یک مکعب سفید با فرمی متقارن هندسی که حاصل پنجرههای نورانی نمایش در امتداد نیام تحتانی جبههی اصلی ساختمان درآمده منتهی میشود. جبههی اصلی ساختمان دو سطح دارد و از بیرون طبقهی اول درونی را به نمایش گذاشته است. در ساعات روز، فروشگاه شانل با آن سطوح درخشان مشرف به خیابانش، خود را به صورت یک تختهسنگ یکپارچه و استوار به رخ میکشد. منظرهی ساختمان شباهنگام تغییری اساسی مییابد. مکعب یادشده به یاری دیودهای کامپیوتری نور درخشان و خیرهکنندهای از خود میتاباند و به این ترتیب لوگوی شانل را بهتر در معرض دید قرار میدهد. این لوگو در شب از پشت صفحات اوپالین بزرگی که نمای ساختمان را با خود پوشاندهاند نیز دیده میشود. فضاهای داخلی فروشگاه همین طرح قدرتمند نمای بیرونی را با خود به درون میبرند، و دیوارها و سقف مطلقاً سفید با پانل بندی فیبر کربنی که لوگوی مزون را به صورت طلایی نمایش میدهد از جملهی این اتفاقات است. عکسهای به پرده افکنده یا تصاویر از پشت نورافشانده در امتداد پلکانی آراسته شدهاند که پارتیشن بندی اثیری نیمهشفافش طراحی بنیادین ساختمان را تکمیل میکند. به طریق مشابه، سیستمهای نمایش تصویر همه و همه از کدگذاری سیاه و سفید پیروی میکنند، و همین طور صندلیها با روکش تکرنگشان. در مجموع طراحی اسکلت ساختمان از داخل مانند طراحیهای سهبعدی کامپیوتری گذر میکند و به این ترتیب، اولویت را به لباسها و ملزومات این مارکِ مد فرانسوی بخشیده است.




