خانه گرمسیری کایواقا بالی اثر یوکا سارا
طراحی داخلی، دفتر معماران PAON اثر شرکت معماران PAON

سینما هایکو گائوکسینگلی اینسون

گروه معماری مشارکت وان پلاس

Haikou GAOXINGLI Insun Cinema

One Plus Partnership

سینما هایکو گائوکسینگلی اینسون اثر گروه معماری مشارکت وان پلاس

هایکوی یک جزیره در چین است که در سواحل شمالی جزیره هاینان قرار دارد و دریای چین جنوبی اطراف آن را احاطه کرده است. ما می‌خواستیم چیزی مرتبط با دریا بسازیم زیرا هایکوی از همه‌طرف توسط دریا محاصره شده است، اما در عین حال می‌خواستیم چیزی منحصر به فرد ایجاد کنیم و نمی‌خواستیم از رنگ آبی مانند دریا استفاده کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم از مصالح آجر برای تم طراحی خود استفاده کنیم. زیرا آجرها از شن ساخته می‌شوند که در ساحل‌ها قرار دارند. با نگاه به این موضوع، می‌توان داستانی بی‌نظیر در ذهن ساخت. این طراحی بی‌زمان است، همان‌طور که آجرها می‌توانند برای ساخت فضاهای زیبا و بادوام استفاده شوند که نه تنها فرسوده نمی‌شوند، بلکه به مرور زمان قابل بهبود هستند، درست مانند زمانی که کیک تولد خود را فوت می‌کنند. در این سینما، خورشیدی هست که از پنجره‌ها می‌تابد. سینماهایی که پنجره دارند و اجازه می‌دهند که نور خورشید وارد شود، زیاد نیستند. ما آجرها را به‌دقت به‌گونه‌ای قرار دادیم که شبیه امواج به نظر برسند، این امواج به‌صورت لایه‌ای قرار گرفته‌اند که از هر زاویه‌ای می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. تمام چراغ‌هایی که به‌طور ماهرانه‌ای در کنج‌ها پنهان شده‌اند و تهویه‌ای که فقط وقتی به بالا نگاه می‌کنید متوجه آن می‌شوید. اگر از زاویه‌ای خاص به آن نگاه کنید، قطعات آجر به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که هیچ قطعه‌ای هم‌طول دیگری نیست. به جلوتر که بروید، می‌توانید میزها و صندلی‌هایی را ببینید که با نوک امواج و لبه‌های منحنی‌شان به‌صورت کمانی بیرون زده‌اند. در حالی که آجرها به‌طور عمودی بالا می‌روند و دیوارهایی می‌سازند که با رنگ‌های توپاز رنگ‌آمیزی شده‌اند. اگر آجرها را با دقت زیاد مشاهده کنید، می‌بینید که سطح آن‌ها خشن است، اما جو فضا نرم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. ماهیت لابی را می‌توان هم در تاریک‌ترین تاریکی و هم در روشن‌ترین روشنایی روز به‌خوبی حس کرد. آجرها با دقت جابجا شده‌اند، مانند کتاب‌های کتابخانه نیمه‌شب. من در اطراف می‌روم و متوجه امواج کوچک روی زمین می‌شوم، آن‌ها از کناره‌ها خاکی رنگ شده‌اند که از فاصله‌ای دور می‌توانم آن‌ها را ببینم. چراغ‌هایی که روی آن‌ها می‌تابند از برخورد و افتادن روی آن‌ها جلوگیری می‌کنند، همه‌ی این‌ها فقط برای زیبایی‌شناسی نیست، بلکه به‌منظور جلوگیری از آسیب به مهمان‌ها و بازدیدکنندگان انجام شده است. اگر به اطراف نگاه کنید، می‌توانید امواجی را ببینید که به پیشخوان‌ها و کابین‌ها تبدیل شده‌اند، با تمامی منحنی‌هایی که در جهات مختلف می‌روند. در اطراف گوشه‌ها، لوله‌هایی دیده می‌شد که به دور سقف می‌چرخیدند، بلوک‌های رنگی که با پارچه‌های مخملی ساخته شده بودند و طعمی قابل احساس داشتند. رنگ‌ها با جو فضا هماهنگ بودند، طوری که هر کسی می‌توانست بوی خوشبختی را احساس کند، انگار که یک فکر است. حلقه‌های نوری به دور ستون‌ها شناور بودند، مانند حلقه آهنین پرومتئوس. روی زمین، می‌توانید یک ماسکوت حبابی را ببینید که مستقیم به من نگاه می‌کند، با حرکاتی که در حال شناور شدن، رقصیدن و جهیدن روی زمین هستند. در حال جهیدن روی زمین، یک صندلی مسی رنگ دیده می‌شود که هر کسی را در خود می‌گیرد، انگار هوای پاییزی را به دور خود دارد. ما هدف‌مان را از دست ندادیم؛ رنگ‌ها شبیه به بچه‌هایی هستند که با رنگ‌های پاستلی به دور صندلی‌ها و ستون‌ها نقاشی می‌کنند و این فضاها را همچون قفسی به هم وصل می‌کنند.

در سالن اول، می‌توانستید رنگ‌های درخشان را ببینید که مانند یک قلم‌مو در حال حرکت در اطراف دیوارها بودند. رنگ‌ها و بافت‌ها از هر اتاقی که بود قابل احساس بودند. پارچه‌های ابعادی به‌گونه‌ای بریده شده بودند که شبیه به یک تکه چوب تازه به نظر می‌رسیدند، این پارچه‌ها با رنگ‌هایی پوشانده شده بودند که به لابی بیرون متصل می‌شدند. گرمای صندلی‌ها به‌گونه‌ای چیده شده بود که شبیه به یک آتلیه گل‌فروشی با عطر ملایم اسطوخودوس و گل صدتومانی به نظر می‌رسید. ما می‌خواستیم امواجی بسازیم با رنگ‌هایی که اصیل نیستند، با موادی که ساده نیستند. در سالن دوم، لبه‌ها با پنل‌هایی ساخته شده‌اند که رنگ‌هایی شبیه به گل‌های تیگرلیلی و آجرهای خشن را تقلید می‌کنند. روشنایی‌ها مانند خطوط حاشیه‌ای بودند که از بالا به پایین امتداد داشتند. وقتی از بالای سالن ایستاده‌اید، سیلوئت‌های منحنی‌هایی را می‌بینید که به اندازه‌ای بلند هستند که از آسیب دیدن جلوگیری کنند. دوباره، این تنها برای زیبایی نیست، بلکه از زاویه‌ای خاص، می‌توانید شباهت اندکی به دریای چین جنوبی را ببینید که جزیره را مانند یک پتوی گرم در بر گرفته است. شنیدن گرمای آن مانند سرخوشی است.

در دنیای امروز، سینماها به مراکز فرهنگی تبدیل شده‌اند که معماری و طراحی داخلی آن‌ها باید تجربه‌ای متفاوت و متمایز برای بازدیدکنندگان ایجاد کند و این سینما یکی از نمونه‌های برجسته و نوآورانه در این زمینه است. این پروژه، نمونه‌ای بی‌نظیر از ترکیب معماری، هنر و تجربه کاربری است که در آن، طراحی محیط به‌طور مستقیم با احساسات و تجربیات حسی بازدیدکنندگان در ارتباط است. این سینما در شهر  Haikou ، واقع در شمال جزیره  Hainan  در چین قرار دارد. این شهر که به دلیل جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی خود شناخته شده است، به‌طور فزاینده‌ای به یکی از مراکز مهم گردشگری تبدیل شده است.  Haikou  از سه جهت توسط دریای چین جنوبی احاطه شده است و همین امر به‌طور چشم‌گیری بر طراحی این سینما تاثیرگذار بوده است. این شرکت معماری در طراحی این سینما از طبیعت اطراف الهام گرفته و سعی کرده است تا فضای سینما را به‌گونه‌ای طراحی کند که ارتباطی معنوی و بصری با محیط اطراف برقرار سازد. در این سینما، جزئیات به دقت مورد توجه قرار گرفته است و از متریال‌های طبیعی و تکنیک‌های نوآورانه برای خلق فضایی متفاوت استفاده شده است. یکی از ویژگی‌های برجسته طراحی سینما  استفاده از طراحی‌های الهام‌گرفته از طبیعت و المان‌های زیبا و متفاوت است. یکی از مشخصه‌های اصلی این سینما، استفاده از رنگ‌ها و متریال‌هایی است که به طرز ماهرانه‌ای الهام گرفته از جزیره‌های اطراف و امواج دریا هستند. دیوارها و سطوح مختلف با آجرهایی پوشیده شده‌اند که شکل و رنگ آن‌ها شبیه به امواج دریا هستند. این انتخاب، به‌نوعی ارتباطی با محیط طبیعی این منطقه برقرار می‌کند و در عین حال باعث ایجاد یک فضای آرام و دل‌نشین می‌شود. همچنین، استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند خاکی، طوسی و توپاز، به‌طور خاص احساس گرم و راحتی را منتقل می‌کند. در سقف سالن‌ها، لوله‌هایی به چشم می‌خورند که مانند رگه‌های طبیعی به هم متصل شده‌اند و جلوه‌ای مشابه به چوب‌ها و ریشه‌های درختان دارند. این طراحی باعث می‌شود که بازدیدکنندگان از همان لحظه ورود، احساس کنند که وارد فضایی منحصربه‌فرد و طبیعی شده‌اند. طراحان این پروژه در طراحی این سینما نه تنها به ظاهر و زیبایی‌شناسی توجه داشته بلکه به تجربه کاربری نیز اهمیت زیادی داده است. این تیم در تلاش بوده تا با طراحی جزئیات دقیق، فضاهایی را ایجاد کند که نه تنها برای تماشای فیلم، بلکه برای احساس راحتی و لذت بردن از محیط همزمان با تماشای فیلم، مناسب باشند.

یکی از ویژگی‌های برجسته سینما، چیدمان صندلی‌ها و فضاهای نشیمن است. صندلی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی طراحی شده‌اند که به فضا حالتی دوستانه و صمیمی می‌بخشند. در برخی از سالن‌ها، صندلی‌ها به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که از هر زاویه‌ای، بیننده تجربه‌ای عالی از فیلم خواهد داشت. طراحی فضای داخلی سالن‌ها به‌گونه‌ای است که از هر جایی، صدا و تصویر به بهترین شکل ممکن پخش می‌شود. این پروژه با استفاده از  نورپردازی  خاص و مهارت‌آمیز، در تمام فضاها جو متفاوتی را ایجاد کرده است. نورهایی که به‌صورت پراکنده و در جایگاه‌های مختلف نصب شده‌اند، تجربه‌ای فراواقعی و جذاب به بازدیدکنندگان می‌دهند. این نورپردازی علاوه بر جنبه زیبایی‌شناسی، جنبه عملکردی نیز دارد؛ به‌طور مثال، چراغ‌ها و منابع نور در مناطق خاصی به‌گونه‌ای قرار گرفته‌اند که بازدیدکنندگان را از هرگونه مانع یا خطر احتمالی، به‌ویژه در مسیرهای عبوری، محافظت کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این است که این فضا نه تنها به معماری و طراحی توجه کرده است بلکه در آن از فناوری‌های نوین نیز به‌طور موثر استفاده شده است. از فناوری‌های پیشرفته در سیستم‌های صوتی و تصویری این سینما بهره‌برداری شده تا تجربه تماشای فیلم برای مخاطبان به نهایت خود برسد. سالن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدا و تصویر به بهترین شکل ممکن پخش شوند. سیستم‌های صوتی ۳D و تصویری با کیفیت فوق‌العاده، ترکیب فناوری و معماری را به حد کمال رسانده‌اند و فضایی را ایجاد کرده‌اند که در آن، تماشاگر نه تنها فیلم را می‌بیند، بلکه با آن ارتباط حسی و احساسی برقرار می‌کند. لابی سینما نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که خود به‌عنوان یک جاذبه گردشگری عمل می‌کند. در لابی این سینما، از ترکیب رنگ‌ها و متریال‌های طبیعی و مدرن استفاده شده است تا فضایی جذاب و متفاوت ایجاد کند. دیوارهای لابی با رنگ‌های پاستلی و طرح‌هایی مشابه به امواج دریا پوشیده شده‌اند و این فضا را به یک مکان آرامش‌بخش تبدیل کرده‌اند. در این فضا، میزها و صندلی‌ها با طرح‌هایی منحنی شکل و ملایم، به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که بازدیدکنندگان را درگیر یک تجربه بصری و حسی خاص کنند. این فضاها به‌طور خاص برای جلسات اجتماعی و تعاملات فرهنگی طراحی شده‌اند و بازدیدکنندگان می‌توانند پیش از ورود به سالن‌های سینما در این فضاها استراحت کنند و از محیط لذت ببرند. سینما  Haikou GAOXINGLI Insun  به‌عنوان یک پروژه معماری و طراحی داخلی، نمونه‌ای از ترکیب بی‌نظیر هنر، معماری و فناوری است که نه تنها تجربه‌ای شگفت‌انگیز از تماشای فیلم را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد، بلکه ارتباطی عمیق با طبیعت و محیط اطراف برقرار می‌کند. طراحی این سینما نه تنها به زیبایی‌شناسی توجه داشته، بلکه با توجه به تجربه کاربری، فضاهایی ایجاد کرده است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن‌ها راحتی و لذت را به‌طور همزمان تجربه کنند و با استفاده از تکنیک‌های مدرن و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های معماری سینمایی در چین شناخته می‌شود. این پروژه، نه تنها به‌عنوان یک سینما بلکه به‌عنوان یک تجربه فرهنگی و هنری، جایگاه ویژه‌ای در دنیای طراحی دارد و می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از پروژه‌های مشابه در سراسر جهان باشد.

Haikou GAOXINGLI Insun Cinema, One Plus Partnership

Haikou is an island in China, it’s situated on the north coast of Hainan Island, and the South China Sea is around the island. We wanted to create something related to the ocean because Haikou is surrounded by the ocean, but we wanted to create something unique and we didn’t want to use the color blue like the ocean, so we decided to use the brick material for the theme of our design. Because bricks are made of sand which lay on the beach. Looking at this, you can perfectly build a story in your mind. This is timeless, just as bricks can be used to create beautiful and durable spaces that can’t be worn down and improved as they blow out their birthday cake.

In this cinema, there is the sun that shines in. There aren’t many cinemas with windows that allow the sun to shine in. We precisely placed bricks to look like waves, these waves were layered in such a way that you can see them all from any angle. All the skillfully positioned lights that hide themselves in the nook, and the air vent that you can only notice if you look up. If you looked at it from a certain angle the pieces of brick were placed so no piece would be the same length. Moving on you could see tables and chairs arranged with the tips of waves and curved ends flaring out like a bell. While the bricks walked up to make walls, painted with shades of topaz. If you observe the bricks in great detail, they are rough on the surface, but the atmosphere is softer than you imagine. The essence of the lobby can be captured in the darkest dark or in broad daylight. The bricks are carefully rearranged like the books of the midnight library. I walk around as I notice the small waves on the floor, they are painted gray on the sides which I can see from a mile away. Lights echoing onto them prevent those from tripping, all of this isn’t just for the aesthetic, it’s done to prevent damage to guests and visitors.  If you look around you can see the waves that turn into countertops and booths, with all curves swooping in different directions.

Around the corner, pipes that raced around the ceiling, blocks of color made with velvety fabric that you could taste. The colors matched the atmosphere as anyone could smell happiness as if it was a thought.  Rings of light floated around the pillars like the Iron Ring of Prometheus. On the floor, you can see a bubbly mascot looking up right at me, with actions of him floating, dancing, and skipping over the floor. Skipping over is a copper blended chair as that hugs anyone around with autumn air. We didn’t miss our goal; the colors resemble kids with pastels that paint around chairs and pillars that keep the areas together like a cage.

In the first auditorium, you could see the blinding colors swooping around the walls like a paintbrush maneuvering through the walls. The colors and texture could be sensed from any room around. The dimensional fabric was cut in such a way that it looked like a fresh piece of wood, they were overlapped with colors that connected to the lobby outside. The warmth of the chairs is arranged in the chosen pattern that looks like a florist’s atelier with a faint scent of lavender and peonies. We wanted to make waves with colors that aren’t original, with ingredients that aren’t simple.

In the second auditorium, the edges are made with panels in colors that mimic tiger lilies and rough bricks. Illuminations like margin lines that went from up to bottom. Standing at the top of the auditorium the silhouettes of the curves that rose high enough to avoid those from getting hurt, again this isn’t just for the aesthetic, but from an angle, you can see the slight resemblance of the South China Sea that wraps around the island like a warm blanket. Hearing the warmth like euphoria.

مدارک فنی



سینما Haikou GAOXINGLI Insun

معماری تجاری، طراحی داخلی
هایکوی، چین

معماران: One Plus Partnership
مساحت: 6006 مترمربع
سال: 2024
عکاسان: Jonathan Leijonhufvud
معماران اصلی: Ajax Law, Virginia Lung
تیم طراحی: One Plus Partnership
مشتری: Hainan Xin Tian Di Insun Film Limited Company
شهر: Haikou
کشور: چین

CINEMA, COMMERCIAL ARCHITECTURE, INTERIOR DESIGN

HAIKOU, CHINA
Architects: One Plus Partnership
Area: 6006 m²
Year: 2024
Photographs: Jonathan Leijonhufvud
Lead Architects: Ajax Law, Virginia Lung
Design Team: ONE PLUS PARTNERSHIP
Clients: HAINAN XIN TIAN DI INSUN FILM LIMITED COMPANY
City: Haikou
Country: China