میکس مدیا، آثار رُستُم وُسکانیان
فرم‌های جدید در معماری دیجیتال (فضای هیبریدی)، ابعاد روبه‌­رشد، تکنولوژی‌های ارتباطی، و معماری‌های متحوّل

.
سالن ورزش‌، استادیوم آزادی

اثر عبدالعزیز فرمانفرماییان

سالن ورزش و استخرهای سرپوشیده

سالن سرپوشیده ورزش و استخرها در دو جهت شمال و جنوب جاده تشریفاتی مجموعه آریامهر که ستون فقرات آن حساب میشود قرار گرفته است. هر دو ساختمان با معماری شبیه هم طراحی شده اند و داراي يك سيستم سقف هستند ولی هر ساختمان معماری خاص خود را دارد. سقف های مسطح آنها بر روی چهار ستون عظیم قرار گرفته است. معماری داخل آنها نسبت به ورزشهایی که در آنجا انجام می یابد و نسبت به گنجایش آن تغییر می‌کند. با در نظر گرفتن داخل آنها نسبت به ورزش‌هایی که در آنجا انجام می یابد و نسبت به گنجایش آن تغییر میکند. با در نظر گرفتن این اصل طراح بيك سقف مسطح و ساده مربع شکل بعرض ۱۱۰ متر روی آورده که روی چهار ستون بقطر ۴/۵ متر قرار دارد فاصله ستونها در يك جهت ۷۳ متر و در جهت دیگر ۸۲ متر .میباشد. ارتفاع این ستونها از کف میدان بازی تا زیر سقف ۲۲ متر است قطر فونداسیون آنها ۸ متر و قطر خارجی خود ستون ۴/۵ متر میباشد و قطر داخلی ستونها در پائین ٣/٩٥ متر و در بالا به ۳/۵ متر افزایش می یابد – بتون ریزی این ستونها با سیست كفر از متحرک هیدرولیکی انجام یافته که بطور متوسط ساعتی ۴۰ سانتیمتر جلو میرود. روی این ستونها در جهت ۸۳ متر دو خرپای اصلی بتنی به ارتفاع ۸ متر و عرض سه متر قرار گرفته است که در حدود ۱۹ متر از طرفین پیش – آمدگی دارند – این خرپاها از قطعات بتون پیش ساخته تهیه شده و بطور قرینه روی ستون‌ها گذشته و با کابل‌های مخصوص بهم بسته شده اند بین این خرپاهای اصلی ۸ خرپای درجه ۲ از قطعات بتنی پیش فشرده که در پائین بوسیله کابل تزریق بتونی بهم وصل گردیده به صورت يك تكه بر روی خرپای اصلی قرار داده شده است – مابین این خرپاهای درجه ۳ بتنی خرپاهای فلزی فواصل ۲/۵-۲ متر قرار گرفته اند و بالاخره بر روی آنها ورقه های فلز موجدار و سپس ایزولاسیون و بتون ریخته شده است. سقف کاذب از زیر فقط قسمت اطراف را می پوشاند و در وسط باز می باشد و تمام اسکلت بتنی سقفها نمایان .هستند. سیستم تاسیسات و برق از داخل ستونها به سقف رفته و آنجا تقسیم میشود در داخل سقف راهروهای فلزی بعرض ۱/۵ متر جهت تنظیم و نگهداری چراغها تعبیه شده است.
سقف این دو ساختمان با در نظر گرفتن زلزله و فشار بادی که بر آن وارد میشود محاسبه شده است. قسمت بیرونی سقف با قطعات آلومینیومی لعابی سفید رنگ پوشانده شده است حد فاصل آخرین ردیف جایگاه‌ها و سقف از شیشه مخصوص آینه ای است که از عبور نور زیاد به داخل جلوگیری میکند و از بیرون داخل ساختمان را نمیشود
دید برای تنظیم بیشتر نور از داخل پرده در نظر گرفته شده است. مقدار نوری که در سطح بازی در نظر گرفته شده است ۱۵۰۰ لوکس میباشد به اضافه در سالن ورزشها نورافکن‌های نقطه ای مخصوص وجود دارد که در مواقع پاتیناژ روی یخ از آنها استفاده می شود – تمام چراغ های این دو ساختمان توسط دایمرهای (Dimmer) مخصوص قابل تنظیم هستند.
سیستم صوت این دو ساختمان به نحوی طرح شده است که صدای برگشتی آن در سطح به حداقل .میرسد. علاوه بر مرکز کنترل صوت در جایگاه سلطنتی و زمین بازی میکروفون هایی جهت پخش صدا در نظر گرفته شده است. سیستم اعلان نتایج در سالن ورزشها و سالن استخر مثل استادیوم یکصد هزار نفری است فقط نمایش فیلم امکان ندارد.
سالن سرپوشیده ورزش که گنجایش ۱۱هزار تماشاچی را دارد و در آن تمام ورزش مثل بسکتبال ،والیبال ،کشتی پینگ پنگ وزنه برداری ژیمناستیک انجام پذیر ،است و نیز بنحوی پیش بینی شده است که از آن برای نمایش مختلف مثل پاتیناژ روی یخ و غیره نیز بتوان استفاده کرد. تماشاچیان از چهار در ورودی اصلی که در چهار گوشه آن پیش بینی شده اند به يك حلقه رفت آمد وارد میشوند تمام سرویسها مخصوصی تماشاچیان توالت – بوفه – كمكهای اولیه در این سطح قرار دارند از این حلقه مردم توسط ۱۸ راهرو بطرف جایگاه وارد میشوند تمام صندلی ها از جنس فایبر گلاس به رنگ نارنجی در نظر گرفته شده اند این صندلی ها در حدود ۸هزار نفر گنجایش دارند باضافه صندلی اکوردئونی که در مواقع لزوم باز شده و میتوان از آنها استفاده کرد ۱۷۰۰ نفر) و بالاخره ۱۴۰۰ عدد صندلیهای متحرک تکی که در مواقع مسابقات کشتی یا وزنه برداری و یا بوکس در وسط زمین گذاشته میشوند در شمال يك ورودي عريض تشریفاتی و خبرنگاران وجود دارد که مستقیماً از جاده اصلی مجموعه منشعب میگردد. دو ورودی سرویس در شرق و غرب ورزشکاران و اشخاص مربوطه را به سطح پایین تر زمین (بازی میرساند در این طبقه در قسمت جنوب رخت كنها استراحتگاه سرویسهای توالت دستشوئی ،دوش ماساژ و سونا وجود دارد – در قسمت شمال اتاقهای خبرنگاران مطبوعات فدراسیونهای ،بازی قسمت کنترل پزشکی و، نگهبانی اتاق های کنترل صدا و نور قرار دارند- در قسمت جنوب این طبقه توسط يك تونل عريض بيك ساختمان دیگر ساختمان تمرین ورزشها) راه وجود دارد. در این ساختمان سالن‌های جداگانه برای تمرین ورزش‌های بسکتبال والیبال ،ژيمناستيك ،کشتی وزنه برداری بوکس پینگ پنگ شمشیر بازی ساخته شده است در این ساختمان رختکن و سرویس‌های ورزشکاران و جایگاه کوچکی برای تماشاچی تمرین ورزشکاران نیز وجود دارد.
از بیرون این ساختمان توسط يك تراس بزرگ مربع شکل بعرض ١٣٥ متر احاطه شده است این تراسی که خود يك حلقه رفت آمد در اطراف سالن را بوجود آورده در سطح بالای ورودی‌ها قرار دارد ـ از چهار گوشه ساختمان توسط چهار جفت پله به این تراس میشود راه یافت.

Picture


Plan


سالن استخر‌ها


ساختمان سالن استخرها با همان معماری سالن ورزش‌ها پیاده شده است. اطراف این ساختمان يک تراس بزرگ به اندازه تراس سالن ورزش‌ها وجود دارد که ورودی مردم از شمال و جنوب امکان پذیر است از این سطح توسط چهار پله گرد که در داخل ساختمان پیش‌بینی شده است تماشاچیان به سطح بالکن و یا سطح پایین که سرویس‌ها و توالت‌ها قرار دارد راه می‌یابند استخر بزرگ شنا در قسمت غرب ابعاد ۲۶ × ۵۰ متر با ۱۰خط شنا و استخر شیرجه بابعاد ۲۶×۳۰ متر در قسمت شرق سالن قرار دارد – در قسمت شرق سکوهای شیرجه ها قرار گرفته که عبارتند از سکوهای ۱۰-۷/۵-۳۵ و ۱ متری که بغیر پلکان مربوطه دارای آسانسور نیز می باشد در زیر جایگاه جنوبی استخر تمرین با ابعاد ۱۱۵۰ متر قرار گرفته است.
در قسمت جنوب غربی و جنوب شرقی در ورودی شناگران مخصوص آقایان و بانوان وجود دارد که هر کدام به رختکن‌ها و سرویس های توالت و ماساژ و سونا های مربوط بخود راه دارند هر سه استخر در يك مرحله بتون ریزی شده و پیش فشرده می باشد و در مقابل زلزله نیز مقاوم هستند در قسمت شمال در سطح استخرها اتاق‌های خبرنگاران مطبوعات و رادیو و تلویزیون و اتاق کنترل اعلان نتایج قسمت‌های پزشکی و کمک‌های اولیه برای ورزشکاران وجود دارد در سطح پائین تر از سطح استخرها طبقه تصفیه استخرها قرار، گرفته همچنین از این طقه تلویزیون می‌تواند ورزشکاران را در حالت شنا نشان دهد. گنجایش سالن استخرها ۳۰۰۰ نفر نشسته و ۱۰۰ نفر ایستاده است.

Picture


Plans


تاسیسات تیراندازی


تاسیسات تیراندازی

در شمال شرقی دریاچه مجموعه ورزشی آریامهر تاسیسات و ساختمان‌های تیراندازی قرار گرفته اند که از سه ساختمان عمده تشکیل شده است.

الف – ساختمان تیراندازی با تفنگ

این ساختمان برای تیراندازی با تفنگ با بردهای (فاصله) ۱۰ متر و ۵۰ متر استفاده میشود که در آینده قابل توسعه برای ۱۰۰ متر نیزمی باشد و دارای ۵۸ محل تیراندازی است که تیراندازان میتوانند به حالت های مختلف تیراندازی کنند و همچنین دارای میزهای مخصوص متحرک برای تیراندازی خوابیده نیز هست در قسمت وسط جایگاه مخصوص با سرویس‌های مربوطه در طرفین دو جایگاه مخصوص داوران که تمام کنترل سالن را در اختیار دارند وجود دارد این ساختمان در حدود ۳۰۰ نفر گنجایش تماشاچی را دارد.

ب – ساختمان تیراندازی با تپانچه ها

این ساختمان برای فاصله ۲۵ متر تیراندازی با تپانچه ساخته شده است و دارای ۶ سری هدف‌های ۶ تائی میباشد که دو بدو توسط راهروی محافظ جدا شده است ساختمان تیراندازی با تپانچه در حدود۱۰۰ نفر تماشاچی گنجایش دارد. این ساختمان دارای جایگاه مخصوص و سرویس‌های مربوطه نیز می‌باشد تمام تاسیسات تیراندازی این ساختمان از جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه هاست که امروزه در دنیا از آنها استفاده می‌کنند.

ج – ساختمان کلوپ

این ساختمان دارای ورودی به اتاق رختکن برای تیم‌های مربوطه با سرویس‌های مستقل – اتاق های مخصوص داوران و خبرنگاران و نیز قسمت اداری و نگهبانی و بالاخره دارای يک سلف سرویس بزرگ می‌باشد. قسمتهای کمک‌های اولیه اعلان نتایج و دستگاه‌های تلکس نیز در این ساختمان قرار گرفته است و با مرکز مطبوعات تماس مستقیم دارد.

ساختمان هاکی


ساختمان‌ها كي يک ساختمان نسبتاً كوچک برای ورزشکاران و سرویس‌های تماشاچیان می‌باشد این ساختمان گنجایش ۲۰۰۰ نفر تماشاچی را دارد که در فضای سر باز قرار می‌گیرند میدان‌ها کی دو میدانی كوچک تمرین اضافه نیز دارد.

منتشر شده در : یکشنبه, 7 می, 2023دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: