ساختمان کانون وکلای دادگستری ـ اصفهان اثر مهندسان مشاور پلشیر معماران: محمدرضا قانعی، علی شیخ الاسلام
سه دهه و سه بنای تاثیرگذار....

ساختمان کتابخانه و مرکز چندرسانه‌ای مشهد
اثر مهندسان مشاور پلشیر
معمار: محمدرضا قانعی

مدیاتک مرکزی شهر مشهد، مرکز استان خراسان (شمال شرقی ایران) در سال 1999 به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد طراحی شد. معماران تصمیم گرفتند مجموعه‌ی خود را بر روی یک سکوی فضای شهری در گوشه‌ی میدان و حجم بنای بلند خود را چون یک لوح بر روی این پایه قرار دهند؛ به این ترتیب توانستند سه حجم فضایی با کاربری‌های متفاوت تعریف کنند. فضای نخست درون سکو هم‌تراز خیابان و جهت فعالیت‌های جانبی کتابخانه طراحی شد. فضای دوم حجم اصلی مرتفع در نظر گرفته شد و یک ورودی بزرگ و دعوت کننده را در خود گنجانده بود؛ این بخش خط افق آسمان شهری را با پنج طبقه خود شکست و تبدیل به مکان کنش روزمره مدیا تک شد.
برای طبقات آن کاربری‌های درخواستی طراحی شدند. طبقه‌ی همکف به ورودی اختصاص یافت، در دو طبقه‌ی بعدی فضاهای نمایشگاهی و بخش دیداری و شنیداری و نهایتا در دو طبقه‌ی آخر نیز سالن‌های مطالعه با قفسه‌های کتاب قرار گرفتند. در حجم فضایی سوم که در میانه طرح قرار داشت قسمت‌های آرشیو کتابخانه، ورای یک آب‌نما به صورتی طراحی شدند که به صورت نمایان از داخل لوح محاط خود بیرون زده بود. برای پوشش نمای بیرونی، معمار از سرامیک با رنگ‌های متنوع شامل طیف وسیعی از رنگ‌ها (از اخرایی تا کبود و سبز) استفاده نمود. این طرح اولین مدیا تک این مرکز استان بود و تلاش شد تا بنا بتواند قادر به ارائه‌ی خدمات مطلوب فرهنگی از نوع جدید خود باشد.

ساختمان کتابخانه و مرکز چندرسانه‌ای مشهد / طراح: محمدرضا قانعی / کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی
مشاور: مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر
زیربنا: 10.000 مترمربع / موقعیت: مشهد، میدان آب و برق / سال طراحی: 1373
همکاران طرح: طرح: علی شیخ الاسلام، عسل عدیلی، مازیار مومنی، فریدون بنکدارپور، حسن حجرالاسودی / عکس: اشکان قانعی، تحسین بلدی

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 14 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: ,