خانه‌ی صفـــوی طراح: محمدرضا قانعی مشاور: مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر
ساختمان کتابخانه و مرکز چندرسانه‌ای مشهد اثر مهندسان مشاور پلشیر معمار: محمدرضا قانعی

ساختمان کانون وکلای دادگستری ـ اصفهان
اثر مهندسان مشاور پلشیر
معماران: محمدرضا قانعی، علی شیخ الاسلام

ایده‌ی طرح معماری ساختمان کانون وکلا، با توجه به واژه‌ی «کانون» و موقعیت ساختمان در انتهای یکی از محورهای اصلی «باغ غدیر» (محوطه‌ی ساختمان‌های اداری)، در حرکتی دورانی حول یک محور شکل گرفته است. قرار داشتن در کنار یکی از اصلی‌ترین محورهای کمربندی شهر اصفهان، هماهنگی با بافت کالبدی ساختمان‌های اداری همجوار، کوچک بودن مساحت زمین (395 مترمربع)، عملکرد فضا به عنوان «کانون وکلای دادگستری»، و تعدد فضاهای مورد نیاز این کانون، باعث شد که فرم «مناره‌ی آجری» الهام‌بخش طرح معماری قرار گیرد. اتاق‌ها و فضاهای مورد نیاز، همچون دانه‌هایی در کنار یکدیگر و رو به محور کانونی ساختمان، در طول یک شیب‌راهه قرار گرفته که از دو طبقه‌ی زیرزمین تا سه طبقه روی زمین امتداد می‌یابد و با حرکتی آرام و ملایم اوج می‌گیرد. این شیب‌راهه، در زیرزمین از یک «فضای عمومی» (سالن اجتماعات) آغاز می‌شود؛ ریز‌فضاهای مورد نیاز و دفاتر و اتاق‌های کار به هم متصل می‌کند؛ و سرانجام به یک رستوران و تریا در باغ سرسبز روی بام ختم می‌شود. شیب ملایم و حرکت آرام در فضای عمومی و ارتباطی میان این ساختمان، فضا را به سمت بالا امتداد می‌دهد. دید مورب ایجاد شده در این فضای اوج گیرنده و باز بودن چشم‌انداز در فضای داخلی و به سمت بیرون، به گسترش افقی فضا کمک می‌کند.
یکی از محدودیت‌های طراحی، اجبار به استفاده از آجر در نما بود؛ که باعث شد چهره‌ی بنا از خود‌نمایی و جلوه‌ها آشکار بیرونی در امان بماند؛ و همچون نمونه‌های اصیل معماری ایرانی، در یک فضای درونی و در حجاب شکل بگیرد.
درونگرایی و نگاه به درون، حرکت رو به بالا، استمرار خطی در فضا، سادگی و متانت در نما، از ویژگی‌هایی‌ست که در این بنا به شکلی اصیل و در عین حال امروزی، تجلی یافته است.

ساختمان اداری کانون وکلای دادگستری
معماران: محمدرضا قانعی، علی شیخ الاسلام
مشاور: مهندسان مشاور معمار و شهرساز پلشیر
کارفرما: کانون وکلای دادگستری اصفهان (مصطفی انوری‌زاده)
زیربنا: 1350 مترمربع
موقعیت: اصفهان، مجموعه اداری 22 بهمن
سال طراحی: 1383
اتمام اجرا: 1386
همکاران طرح: ا-آواک، ا-پورنائب‌زاده، ت-شهنواز
عکاس: اشکان قانعی
پیمانکار: محمود ریسمانچیان

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 14 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: , ,