تجدید بنای مدرسه­‌ی دارالفنون (1307-1314 شمسی)
دانشگاه ملک سعود، 1975-1984 ریاض، عربستان سعودی

ساختمان پیتر ب.لویس (مدرسه­‌ی مدیریت وِدِرهِد)

این ساختمان که در تقاطع خیابان فورد و خیابان بل‌­­فلاوِر، و در الحاق به دفاتر و فضاهای اداری، اتاق‌های کنفرانس دانشجویان، اتاق‌های مطالعه، و یک کافه ساخته شده، خود شامل ده کلاس آموزشی اختصاصی، دو کلاس آموزشی کامپیوتر، و یک فضای چندمنظوره‌­­ی بحث و کنفرانس است که در صورت لزوم می‌­­توان از آن به صورت کلاس درس نیز استفاده کرد. همه‌­­ی کلاس‌ها به گونه‌­­ای منحصربه‌­­فرد طراحی شده‌­­اند تا برای انواع شیوه‌­­های تدریس مناسب باشند و تقابل و نابرابری سنتی میان آموزشگاه و دانشجو را از میان بردارند. بسیاری از کلاس‌ها به سیم‌­­کشی و وسایل پیشرفته‌­­ی سمعی و بصری مجهز هستند تا روند آموزش را با استفاده از قابلیت‌های چندرسانه‌­­ای بهبود بخشند، آموزش از راه دور را امکان‌­­پذیر سازند، به افراد دارای مشکلات شنوایی خدمات برسانند و فرصت‌های بی‌­­سابقه‌­­ای برای تبادل اطلاعات در اختیار آموزشگاه و دانشجو بگذارند.
این ساختمان به همراه دیگر فضاهای آموزشی و اداری، در یک رشته بلوک‌هایی قرار گرفته که عموماً شکلی چهارگوش دارند. کل مجموعه به شکل U درآمده است و حیاطی داخلی در وسط آن قرار دارد. چهار کلاس که از همه بزرگتر هستند، درون حیاط داخلی و به شکل دو برج تماشایی طراحی شده‌­­اند که در مرکز ساختمان سربرافراشته‌­­اند. این شیوه‌­­ی آرایش‌­­دهی، آتریومی درّه‌­­مانند در فضای میان بلوک‌های پیرامونی و برج‌ها به وجود می‌­­آورد. فضاهای تکمیلی مربوط به دانشجویان، شامل کلاس درس، اتاق‌های کنفرانس، اتاقهای مطالعه و کافه، در امتداد لبه‌­­های آتریوم و در ترازهای پایینتر ساختمان پخش شده‌­­اند و به این شکل، به آتریوم جنبش و پویایی می‌­­بخشند و فرصت‌هایی برای ارتباط متقابل میان آموزشگاه و دانشجو ایجاد می‌­­کنند.
مصالح اصلی نمای خارجی، آجر قرمز و فولاد ضدزنگ است. بلوک‌های پیرامونی با آجر قرمز پوشش یافته‌­­اند تا بر ارتباط میان ساختمان و شهرک دانشجویی اطراف، بیشتر تأکید کنند. برج‌ها به صورت دو فرم چشمگیر آبشاری با پوشش فولاد ضدزنگ نمایانده شده‌­­اند تا تأکیدی باشند بر ایدئولوژی محوری مدرسه‌­­ی مدیریت وِدِرهِد مبنی بر به مبارزه طلبیدن عرف و عادت. توجه شما را به تصاویر و نقشه‌­­هایی از این مدرسه‌­­ی شگفت‌­­انگیز و استثنایی جلب می‌­­کنیم.

منتشر شده در : یکشنبه, 9 می, 2021دسته بندی: فضای آموزشیبرچسب‌ها: