کارخانه‌ی بتن کندوان نوشهر، اثر پدرام شایگان
پروژه‌ی طوســــی، آرین جواهری

ساختمان مسکونی دیدار اثر سمیرا شفیعی، محمد گرمنجانی
رتبه‌ی دوم بخش آپارتمانـــی،
پنجمین دو سالانه‌ی ملی معماری و شهرسازی ایران، 1401

دیدار از گونه‌ی پروژه‌های میان‌بافتی (infill) می‌باشد که عموما شهرها با این گونه پروژه‌ها شکل گرفته‌اند. در این پروژه تلاش کردیم پاسخ متفاوتی به این گونه از آپارتمان‌های مسکونی که عموما درگیر رویکردهای سختگیرانه‌ی اقتصادی هستند بدهیم.
در شهرهای ما زندگی واقعی در فضاهای خصوصی جریان دارد و فضاهای عمومی منتج از قوانین اجتماعی سختگیرانه، فاصله‌ی زیادی با نیازها و واقعیت‌های زندگی امروزه دارند. این پروژه تلاش می‌کند با استفاده از تایپولوژی‌هایی از بازشو، تراس و حرکت جعبه‌های فضایی این مرزها را به چالش بکشد.
همچنین ماهیت زندگی آپارتمانی نیاز جدی ایجاد کرده که خانه‌ها تا حد امکان شفاف‌تر طراحی شوند و درون آنها با شهر مرتبط باشد و و این شفافیت واکنشی به صلبیت گونه‌های متداول است. این پروژه به لحاظ توده‌گذاری به صورت موازی با کوچه قرار گرفته و توده و حیاط در ارتباط درجه اولی با فضای شهر قرار دارند. تلاش کردیم در قسمت توده‌ی مشرف به کوچه جانمایی بازشوها از پروجکت کردن درختان کهنسال بر روی نما ایجاد شود به نحویکه باعث رمزآلود شدن و ایجاد حس درونگرایی در قسمت‌های خصوصی‌تر پروژه شود و همچنین ارتباط بی‌واسطه با درختان حفظ گردد. در فضاهایی که به سمت حیاط بودند با حداکثر شفافیت عمل کردیم و با چیدمان و حرکت جعبه‌های فضایی و بیرون زدن این جعبه‌ها بر شفافیت تاکید کردیم و این امکان را به ساکنین دادیم که در مرزهای ملتهب درون و بیرون حس تعلیق را تجربه کنند.
در معماری پروژه به دنبال ایجاد بافتی ساده و در عین حال متفاوت از به کارگیری مصالح متداول بودیم و از سنگ خام در ابعاد متغیر و چیدمان غیر منظم استفاده کردیم و تلاش کردیم با بکارگیری جزییات معماری، لایه‌‌ای غنی‌تر به پروژه بیافزاییم.

معماری معاصر ایران: آپارتمانی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان مسکونی دیدار
عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: استودیو معماری مان
معماران: سمیرا شفیعی، محمد گرمنجانی
طراحی و معماری داخلی: سمیرا شفیعی، محمد گرمنجانی
گرافیک: نجیمه عباسی
مجری: محمدکریم شفیعی
کارفرما: محمدکریم شفیعی، علی رضا معصومی
نوع سازه: فلزی
نوع تاسیسات: چیلر- فنکوی
آدرس پروژه: شیراز، بلوار مهر، کوچه‌ی 4
مساحت زمین: 265 مترمربع / زیربنا: 930 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1400-1398
عکاس پروژه: آرش اختران
ایمیل: maanstudio.arch@gmail.com
اینستاگرام: @maan_architecture_office

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 2 ژانویه, 2023دسته بندی: آپارتمانیبرچسب‌ها: , , ,