ویلا درویش‌آباد، اثر پویا خزائلی پارسا
خانه‌ی علیزاده (کوهبُر)، اثر منوچهر عزیزی

ساختمان اداری 2226 اِمِنوید اثر گروه معماران بائمسچلاگیر اِبیرلِ، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

ساختمان اداری 2226 اِمِنوید
گروه معماران بائمسچلاگیر اِبیرلِ (Baumschlager Eberle) یک گروه معماری مستقر در زوریخ (Zurich) است که در سال 2007 تاسیس شده و با عنوان اختصاری بی.ای (be) شناخته می‌شوند. این گروه معماری کار خود را با همکاری 3 نفر شروع کرده، پیوسته در حال رشد بوده و اکنون تعداد همکاران آن به 25 نفر افزایش یافته است. دفتر کار گروه معماران بائمسچلاگیر اِبیرلِ در مرکز شهر زوریخ و در نزدیکی مراکزی چون موسسه‌ی Eidgenössische Technische Hochschule، موسسه‌ی Zurich’s prestigious Federal Institute of Technology، موزه‌ی هنرهای معاصر  هائس کُنستراکتیو (Haus Konstruktiv) و گالری Architekturforum Zürich قرار دارد و به این دلیل دارای موقعیت جذابی است. ساختمان 2226 اِمِنوید (2226 Emmenweid) یکی از پروژه‌هایی است که در سال 2018 در ایمِنبراکی (Emmenbrücke)، سوئیس (Switzerland) توسط گروه معماران بائمسچلاگیر اِبیرلِ انجام شده است.

ایده‌ی 2226
معماری خوب برای صد سال پابرجاست  اما خدمات فنی ساختمان شاید تا بیست سال کار کند. 2226 بدون توجه به وظیفه‌ی ساختمان و زمینه‌ی فرهنگی به خوبی تثبیت شده است و نام آن (2226) از مفهوم فناوری ساختمان ایده گرفته شده است؛ این نام، مخفف دمای ثابت داخلی بین 22 تا 26 درجه است.
مبنای این ایده، حفظ دمای داخلی پایدار بین 22 تا 26 درجه‌ی سانتی‌گراد، جرم حرارتی ساختمان، تناسبات معماری و سیستم تهویه‌ی کنترل‌شده با سنسور است. این ایده (2226) برای اولین بار با موفقیت در سال 2013 در یک ساختمان اداری  واقع در لوستناو (Lustenau)، اتریش (Austria) مورد استفاده قرار گرفت. یک مرکز درمانی در لینگناو (Lingenau) و ساختمان اداری2226 اِمِنوید، نمونه‌های دیگری از این داستان موفقیت‌آمیز هستند.
در حالیکه بهره‌وری انرژی اغلب از طریق سطح بالایی از فناوری به دست می‌آید اما مفهوم 2226 بر فیزیک ساختمان متکی است؛ ایده اساسی در این روش، استفاده از کمترین تکنولوژی برای رسیدن به بالاترین سطح ممکن از راحتی است.

ساختمان 2226 اِمِنوید (2226 Emmenweid)
اِمِنوید (Emmenweid) نام یک ساختمان تاریخی بوده است که با گسترش و توسعه‌ی آن، ساختمان جدید  اداری با نام ساختمان اداری 2226 اِمِنوید با استفاده از ایده‌ی 2226 ایجاد شد.  این ساختمان جدید چهارطبقه با گچ آهکی سبک و چیدمان منظم پنجره‌های سخاوتمندانه‌اش در اعماق دیوارها، خودنمایی می‌کند و یک سقف شیبدار با لبه‌های هموار بر عظمت آن تاکید می‌کند. یک بخش فرورفته در نمای ساختمان وجود دارد که خط افقی قابل توجهی ایجاد می‌کند؛ این خط افقی به این ساختمان عظیم ساختار می‌دهد و همینطور در هماهنگی با ساختمان‌های همسایه قرار می‌گیرد.
پلان ساختمان 2226 اِمِنوید به صورت ساده طراحی شده است تا بتواند کاربری‌های متنوعی را در خود جای دهد. هسته‌ی داخلی ساختمان شامل پله‌ها، امکانات بهداشتی و یک آشپزخانه‌ی کوچک است که توسط یک منطقه‌ی چندمنظوره‌ی وسیع بدون دیوارهای جداکننده‌ی باربر احاطه شده و می‌تواند به طور انعطاف‌پذیر برای استفاده‌های مختلف پیکربندی شود.
ساخت دیوار از دو لایه‌ی آجری تشکیل شده است که هر لایه 36.5 سانتی‌متر ضخامت دارد: یکی از لایه‌های آجری به عنوان دیوار باربر و عایق و لایه‌ی آجری دیگر به عنوان عایق در نظر گرفته شده است؛ همینطور در ساخت آنها از نوعی آجر (Unfilled large brick blocks) استفاده شده که دارای جرم حرارتی بالایی است و به طور قابل ‌توجهی به پایداری آب و هوای داخلی ساختمان کمک می‌کند.
ساختمان 2226 اِمِنوید علاوه بر ویژگی‌های فضایی خود نشان داد که روش جدیدی از تفکر در ساخت و ساز اداری- تجاری امکان‌پذیر است؛ طرز تفکری که بر عامل زمان در غلبه بر آداب و رسوم عصر مکانیک تمرکز دارد: عمر طولانی و پایداری آب و هوا در تمام طول سال و تمام روز (معماری با طول عمر مصالح و انعطاف‌پذیری در استفاده، می‌تواند سهم قابل توجهی در پایداری داشته باشد).
علیرغم ارجاعات به بنای قبلی، این بنا با گچبری‌های روشن و پنجره‌های بزرگ در کنار همسایگان تاریخی خود، به صورت غالب به نظر می‌رسد. کیفیت ساختاری در این ساختمان به ویژه در داخل مشهود است: با یک هسته‌ی دسترسی، امکانات بهداشتی و آشپزخانه‌ی مجاور، یک باند گسترده‌ی انعطاف‌پذیر همه‌جانبه برای واحدهای اداری با تجهیزاتی با کیفیت بالا؛ این کیفیت باعث می‌شود که ساختمان 2226 اِمِنوید سهم ارزشمندی در ساخت و ساز پایدار داشته باشد.
در کل می‌توان گفت که ساختمان 2226 اِمِنوید یک مانیفست برای ساختمان پایدار از نظر توسعه‌ی شهری و انرژی است. پس از بررسی دقیق مکان و تاریخچه آن، یک ساختمان مبتکرانه ایجاد شد که با این وجود در مجموعه‌ی موجود می‌گنجد و هویت آن را تقویت می‌کند. ساختمان جدید از حجم و شکل سقف ساختمان قبلی تبعیت کرده و تاریخچه‌ی ساختمان را به ظرافت نقل می‌کند. در کنار توجه به تاریخ و گذشته، این ساختمان از لحاظ مفهوم انرژی دارای رویکردی آینده‌نگرانه است که حداکثر راحتی را بدون گرمایش، سرمایش یا تهویه‌ی مکانیکی ارائه می‌دهد.
در این ساختمان، ضخامت نزدیک به 80 سانتی‌متر، سنگ‌تراشی دو لایه و نسبت کم شیشه، پایداری دما را تضمین می کند، دمای اتاق توسط گرمای هدر رفته کاربران، دستگاه‌ها (شامل کامپیوترها و …) و روشنایی پشتیبانی می‌شود، بال‌های تهویه‌ی کنترل شده با سنسور، دما و محتوای دی‌اکسید کربن (CO2) را تنظیم می‌کنند و بنابراین سلامتی را در هر زمانی از سال تضمین می‌کنند.

معماری معاصر جهان: اداری

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان اداری 2226 اِمِنوید
عملکرد: اداری
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران بائمسچلاگیر اِبیرلِ
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2018
اینستاگرام baumschlager.eberle.architects

2226 Emmenweid, Emmenbrücke by Baumschlager Eberle Architekten

Project Name: 2226 Emmenweid, Emmenbrücke
Function:
Office
Architects: Baumschlager Eberle Architekten
Year: 2018
Instagram: baumschlager.eberle.architects

2226 Emmenweid, Emmenbrücke
The name “2226 Emmenweid” comes from the building technology concept, which ensures a stable indoor temperature between 22 and 26 degrees Celsius. The new four-storey building designed by Baumschlager Eberle Architekten in Emmenbrücke, Switzerland, stands out with its light lime plaster and regular arrangement of generous windows set deep in the walls. Its bulk is emphasised by a hipped roof with flush edges. A recessed section in the façade creates a striking horizontal line that gives structure to the massive block and establishes a relationship with the neighbouring buildings. The floor plan concept is simple and designed to accommodate a wide variety of uses. The inner core contains stairs, sanitary facilities and kitchenettes. This is surrounded by a broad multipurpose area with no load-bearing partition walls that can be flexibly configured for different uses. The wall construction consists of two layers of bricks, each 36.5 cm thick: one is a load-bearing and insulating wall, the other is insulation. Unfilled large brick blocks were used, which ensure efficient vapour diffusion and have a high thermal mass that contributes significantly to the stability of the indoor climate. In addition to its spatial and atmospheric qualities, 2226 Emmenweid demonstrates that a new way of thinking is possible in commercial office construction – a way of thinking that focuses on the factor of time in overcoming the customs of the mechanical age: a long service life and year-round as well as all-day climate stability.

مدارک فنی

جوایز

Brick Award | 1st place, category “Working together” 2226 Emmenweid | Office and Administration | Emmen Bridge, Switzerland
Longlist of the business building category of Dezeen Awards 2020.

منابع و ماخذ

www.baumschlager-eberle.com
www.brickaward.com
archello.com/project
www.2226.eu
www.baumschlager-eberle.com
www.dezeen.com
www.baunetzwissen.de
www.dbz.de
www.archdaily.com
www.baudokumentation.ch

منتشر شده در : شنبه, 3 سپتامبر, 2022دسته بندی: اداری, انرژی, مرمت, پایداریبرچسب‌ها: ,