ساختمان اداری شرکت بیمه ایران، اثر مهندسین مشاور شارستان
بیمارستان تخصصی و مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب ایران، اثر مهندسین مشاور شارستان

ساختمان اداری شرکت گاز پارس جنوبی، اثر مهندسین مشاور شارستان

در سال 1383 همزمان با سرعت گرفتن روند توسعه تأسیسات گاز در فازهای اولیه مجتمع گاز پارس جنوبی، موضوع طراحی ساختمان اداری این مجموعه در سایت مجتمع و در مجاورت سازه‎های گازی اجرا شده در فازهای 3 و 4 در دستورکار این مهندسین مشاور قرار گرفت.
با توجه به چارت سازمانی شرکت، مدیرعامل و معاونت‎های عملیاتی نواحی چهارگانه، معاونت‎های مالی، مهندسی و نیز واحدهای ستادی عملیات پشتیبانی در این ساختمان مستقر می‎شوند.
مجموع سطح مورد نیاز برای این ساختمان با توجه به نیازهای کارفرما و برنامه‎های توسعه 000 24 مترمربع پیش‎بینی گردید، در ایده‎های اولیه فضاها یکپارچه و به صورت open office در نظر گرفته شده تا براساس نیازهای متغیر کارفرما، حداکثر امکان بهره‎برداری از فضا میسر باشد. اما در نهایت این صورت‎بندی به اتاق‌های مستقل اداری تغییر شکل یافت و مورد بهره‎برداری قرار گرفت.
سطوح مورد نیاز طرح در شش طبقه و در دو بلوک جانمایی شد، به عبارتی در هر طبقه یکی از معاونت‎های عملیاتی و مجموعه‎های واحدهای ستادی زیر مجموعه‎اش را در بر می‎گرفت.
یک فضای مرکزی، حلقه اتصال بین دو بلوک شمالی و جنوبی در میانه ساختمان است که سقف شفافی آن را پوشش می‎دهد و فضای سبز پیش‎بینی شده در آن در جهت تلطیف این فضا مؤثر خواهد بود.
موقعیت استقرار بنا در زمین براساس ملاحظات اقلیمی و در راستای محور شرق و غرب و رو به خلیج فارس قرار گرفت. همچنین ایجاد سایه بر روی سطوح، استفاده از جریان مطلوب هوا و قرارگیری در جهت بادهای غالب منطقه و استفاده از نورگیری غیرمستقیم از موارد مورد توجه در هنگام طراحی بوده است.
دسترسی‎ها و ارتباطات عمودی بر محورهای طول و عرضی بنا منطبق شده و عملاً هر طبقه را چهار زون تقسیم می‎کند، جداسازی فضاهای تأسیساتی و خدماتی از فضاهای اداری از ایده‎های اصلی طرح بود که در چهار گوشه ساختمان جانمایی شده‎اند.
تأسیسات مرکزی، پست برق، در بیرون از ساختمان قرار دارد که ارتباط آن با بنا از طریق تونل افقی در زیر سطح زمین تأمین گردیده است.
یکی از ایده اصلی در شکل‎گیری معماری بنا، هماهنگی سیمای طرح با بستر صنعتی و پالایشگاهی اطراف آن است. فرم معماری متشکل از مکعب‎های ساده‎ای است که از ترکیب با سیلندرهای استوانه‎ای شکل المان‎های اصلی پالایشگاه را تداعی می‎کند. حرکت آسانسورها و سیلندرهای عمودی این تشابه را تشدید می‎کند.
قرارگیری در مجاورت خلیج فارس و توجه به استفاده از باد غالب و تلاش در جهت حرکت آن بر روی این نما، تابش مستقیم نور آفتاب به داخل بنا را از ضلع جنوب کنترل نماید. این سایه‎بان‌ها قوسی شکل با ترکیبی از لوورهای آلومینیوم دوکی شکل، مانعی نیر در مقابل نور خیره‎کننده خورشید در روز خواهد بود.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
_____________________________
عملکرد: اداری و دولتی    

_________________________________________    

نام پروژه/عملکرد: ساختمان اداری شرکت گاز پارس جنوبی/ساختمان اداری
شرکت: مهندسین مشاور شارستان (معمار و شهرساز)
مدیر پروژه: بهروز احمدی، جمشید لیثی
طراح: مهدی نیک‎طبع
سازه: شهرام میرسعیدی
تأسیسات مکانیکی: محمود زری‏باف
تأسیسات برقی: محمدحسن رهنمایی
نقشه‎های اجرایی معماری: فرهاد فریدنیا، امیرعلی خلیل ناجی
سرپرست نظارت: آیدین زواره
نوع تأسیسات/نوع سازه: تهویه مطبوع/اسکلت بتنی
آدرس پروژه: عسلویه، منطقه پارس جنوبی
مساحت/زیربنا: 000 24 مترمربع
کارفرما: شرکت گاز پارس جنوبی
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: 1393 – 1384
شروع عملیات اجرای سازه: 1386
آغاز بهره‌بردای: 1394
عکاسی پروژه: سینا احمدی
ایمیل شرکت: info@sharestan.com
وبسایت: www.sharestan.com

منتشر شده در : یکشنبه, 27 ژانویه, 2019دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: , ,