مركز اطلاعات تاريخی شهر تهران،چهارراه اناري(تقاطع نواب و كميل)، اثر سیدحمید نورکیهانی
Mehr & Mah Villa, Pars Technical Engineering Group and Sekot Design Group

ساختمان اداري ظفر 164، اثر سیدحمید نورکیهانی

ساختمان اداری ظفر 164 با زير بنای 2511 مترمربع در 7 طبقه به شرح ذيل طراحي شده است:
طراحی فضاهای طبقات با توجه به نمودار سازمانی به ترتيب از طبقات بالا به پايين (مديريت عامل، رياست هيئت مديره، اعضاي هيئت مديره و دواير تابعه) و متناسب با تعداد مراجعين و سهولت دسترسي، انجام شده است به طوری كه در طبقه اول واحدهای اداري با مراجعين بيشتر و به ترتيب واحدهای اداری طبقات دوم به بالا را ساير واحدهای اداری با مراجعين كمتر و لزوما نزديك به مديريت تشكيل داده است.
– طبقه همكف
شامل محوطه ورودي اصلي (اطلاعات، انتظار، پاسيوي داخلي، پلكان و آسانسور) به مساحت 102 مترمربع
محوطه پاركينگ با گنجايش 10 اتومبيل (پيلوتي) به مساحت 303 مترمربع
– طبقه اول
شامل دو واحد اداری مستقل:
• واحد شمالي به مساحت 176 مترمربع
• واحد جنوبي به مساحت 170 مترمربع
– طبقات دوم و سوم
هر كدام دو واحد اداری مستقل:
• واحد شمالي به مساحت 193 مترمربع
• واحد جنوبي (مشابه واحد جنوبي طبقه اول) به مساحت 170 مترمربع
در طبقات اول، دوم و سوم در واحدهای شمالي فضاها بر اساس عملكرد تقسيم شده است (محوطه ورودی، منشي و انتظار، اتاق مديريت دواير با سرويس بهداشتي مستقل، اتاق های كاركنان، اتاق جلسات، آبدارخانه و سرويس بهداشتي كاركنان)
در واحدهای جنوبي طبقات فوق به جز اتاق مديريت دواير و نهارخوری پرسنل هر يك از طبقات، آبدارخانه و سرويس بهداشتي از ساير فضاها جدا شده است. ساير فضاهای اداری (ورودی، منشي، انتظار و فضای كاركنان) به صورت يك‌پارچه و باز پيش‌بيني شده است. (OPEN OFFICE)

– طبقه چهارم
• واحد شمالی به مساحت 193 مترمربع
• واحد جنوبی به مساحت 170 مترمربع
در طبقه چهارم دفتر رياست و اعضای هيئت مديره در قسمت شمالي طبقه (شامل محوطه ورودی، منشی و انتظار، اتاق رئيس هيئت مديره به همراه سرويس بهداشتی اختصاصی، اتاق ساير اعضای هيئت مديره، اتاق استراحت، نهارخوری، آبدارخانه و سرويس بهداشتي) و سالن چند عملكردی در قسمت جنوبي طبقه (شامل محوطه ورودی، رختكن، سرويس بهداشتي، سالن چند عملكردی و اتاق جنبی سالن با سرويس بهداشتی) پيش‌بينی شده است.
– طبقه پنجم
• يك واحد اداری به مساحت 363 مترمربع
در اين طبقه كه طبقه مديريت عامل می‌باشد فضاهای موجود بر حسب نياز به دو قسمت اصلي تقسيم شده است:
• دفتر مديريت عامل (شامل محوطه ورودی، منشی، فضای انتظار، اطاق مديريت عامل، آبدارخانه و سرويس بهداشتی) در قسمت شمالی طبقه پنجم
• سالن كنفرانس (شامل ورودی، رختكن، سرويس بهداشتی، آبدارخانه، سالن كنفرانس، اطاق استراحت مديريت عامل و سرويس بهداشتی اختصاصی) در قسمت جنوبی طبقه پنجم

فضاهای فوق ضمن اختصاص ورودی مستقل از محوطه مشترك اين طبقه (پلكان و آسانسور) از داخل فضای منشی با ايجاد يك راهرو ارتباط مستقيم از دفتر مديريت عامل به سالن كنفرانس نيز تامين شده است.

– طبقه زيرزمين
اين طبقه از محوطه پاركينگ پلكان مجزا و مستقل دارد (شامل موتورخانه، انبار، سرويس‌های بهداشتی و نگهبانی) به مساحت 123 مترمربع

ايده‌های طراحی
در طراحی ساختمان با 5 متر عقب نشينی از بر خيابان اصلی (خيابان ظفر)، در مساحتی معادل 75 مترمربع، پيش فضای ورودی ايجاد شده است كه مسيرهای ورودی اصلی (پياده) و ورودی پاركينگ (جداگانه و بدون مزاحمت برای مراجعين پياده) را شكل داده است.
مسير سواره مستقيما و از بدنه شرقی به پيلوتی هدايت شده و بقيه سطوح پيش‌فضا (تقريبا 60 متر مربع) به عابرين و مراجعين اختصاص داده شده است كه با تعبيه پوترهای نمادين هم‌تراز طبقه اول مسير اصلی ورودی مشخص و به نوعی اين مسير مسقف شده است. ضمنا از اختلاف سطح‌های بوجود آمده بدليل موتورخانه در زيرزمين و شيب خيابان در اين پيش فضا برای فضاي سبز (در سمت غربی ورودی)و استقرار نماد حجمی آرم ساختمان و شركت بهره بردار (در سمت شرقی ورودی) استفاده شده است.
علاوه بر عقب‌نشينی مذكور در قسمت پيش فضای ورودی و برای اهميت بيشتر ورودی اصلی، بدنه طبقات همكف و اول نسبت به ساير طبقات عقب‌تر در نظر گرفته شده و دروازه‌ای با استفاده خرپای لوله‌ای، ورودی را مجزا و مشخص نموده است.
در طبقه همكف فضای لابی، اطلاعات و انتظار مراجعين با فضای پاسيوی داخلي، پلكان آزاد و آسانسور شيشه‌ای (ديد آسانسور از طرف شمال به فضای بيرون) يك‌پارچه شده و ديد و منظر وسيع و خوشايندی را پيش روی مراجعين قرار می‌دهد.
با استفاده از پاسيوی داخلي (سمت غرب و در قسمت ميانی طبقات) به عنوان ويد در قسمت مشاعی طبقات (پاگرد طبقات و ورودی واحدها) و پلكان آزاد، به طرف شمال و متصل به پلکان و دیواره آسانسور شیشه‌ای در نظر گرفته شده كه چشم‌اندازهای زيبا و متنوعي را هنگام استفاده از آسانسور ايجاد می‌نمايد.(از داخل و خارج آسانسور)
يكی ديگر از ويژگي‌های اين ساختمان استفاده از پوسته دوم شيشه‌ای (سكوريت) بر روی نمای شمالی می‌باشد كه علاوه بر بدنه اصلی ساختمان، در اين محدوده، كه از پنجره‌های ترمال بر يك آلومينيومی و شيشه دو جداره تشكيل شده، نصب شده است. اتصال پوسته دوم توسط خرپاهای ساخته شده از لوله‌های 3و9 به عرض 30 سانتيمتر و ارتفاع 16.5 متر و اسپايدرهای ابتكاری طرح (قطعات ساخته شده از استيل) و چسب 3M تامين شده است.
مصالح مصرفی نمای شمالی در طبقات همكف و اول در نيمه شرقی نما، سنگ تراورتن ليمويی رويال (اسيدی) حكمی و در نيمه غربی نما (محدوده ورودی اصلی پياده و لابی) تركيبی از پروفيل و شيشه برنز دو جداره می‌باشد. اين قسمت نيز با تركيب مناسب لوله‌های 9 (در محل شكستگی‌های نما) و قوطی‌های 60 × 20، 50 × 20 و20 × 20 با شيشه دو جداره زيبايی خاصي را به نمايش می‌گذارد.
برای تشديد پيوستگی فضايی، در قسمت مشاعی ساختمان، روی ديواره غربی لابی و پاسيوی داخلی طرحی با استفاده از مدول‌های مربع (تقريبا 80×80 سانتيمتر) اجرا شده كه تا بالاترين قسمت ديواره غربی ويد (خرپشته) ادامه دارد.
علاوه بر اين در اجرای پلكان، سازه فلزی (شمشيری) به عرض 60 سانتيمتر اجرا شده است. به عبارت ديگر با اجرای محدود فاصله شمشيری پلكان در مسير رفت و برگشت، در قسمت چشمه پله، مابقی عرض پلكان (60 سانتيمتر) به صورت كنسول ادامه داشته و پيشانی پله‌ها در اين قسمت حذف شده است. اين امر نيز تاثير مثبت و مطلوبی در باز شدن ديد از فضای ميانی پلكان داشته است.
با وجود اينكه زمين پروژه كاملا مستطيل شكل می‌باشد (15×85 متر)، به دلیل وجود نابجا پست برق در گوشه شمال غربی همسایه شرقی (خوابگاه دانشجویی شهید بهشتی) که مانع دید ساختمان می‌شد و نیز مسیر عبور وسایل نقلیه (از شرق به غرب) چرخش مختصری در طراحی پلان‌ها (8 درجه) در جهت شمال شرق به جنوب غرب داده شده است. این چرخش که به پلان‌ها زیبایی خاصی را داده، در نماهای شمالی و جنوبی مشهود بوده و به آن اهمیت ویژه‌ای داده است. به عبارت دیگر یک مکعب مستطیل شیشه‌ای از درون حجم اصلی ساختمان با چرخش ذکر شده بیرون زده است.
با بازی حجمی که در بدنه شمالی در طبقات همکف و اول ایجاد شده، “ستون ” میانی ضلع شمالی ساختمان در این طبقات کاملا آزاد مانده و با تکرار مجازی، به 3 ستون تبدیل و در جلوی نما به شکل استوانه‌هایی از ورق کامپوزیت پانل تا طبقه اول و در ادامه تا بالاترین سطح نما (یک طبقه بلندتر از ارتفاع واقعی ساختمان) اجرا شده که به زیر قاب نما منتهی می‌شود.
مصالح مصرفی در طرفین طبقات دوم به بالا، که در قسمت میانی با حجم چرخشی شیشه‌ای به طرف شمال شرق و پوسته دوم شیشه‌ای خودنمایی می‌کند، ضمن تعبیه پنجره‌های مجزا و مربع شکل در قسمت شرق پوششی از ورق کامپوزیت پانل به رنگ نقره‌ای می‌باشد.

برای جدا کردن ساختمان از نمای متفاوت و کهنه همسایگان شرقی و غربی، حریم ساختمان با ایجاد دو پایه در طرفین غرب و شرق ساختمان که محل ستون‌های جانبی نیز می‌باشد، تعریف شده است. این دو پایه در بالای ساختمان (یک طبقه بلندتر از ارتفاع واقعی ساختمان) با پلی سبک در تمام عرض زمین به صورت قاب به هم متصل می‌شود. (این قاب چرخش بدنه شیشه‌ای را بیشتر به نمایش می‌گذارد.)
مصالح مصرفی در این قسمت‌ها نیز کامپوزیت پانل نقره‌ای می‌باشد. مصالح مصرفی در نمای جنوبی و پاسیوهای داخلی قاب‌سازی با ورق روغنی در قسمت‌های پر (روی سفت کاری و پشم شیشه) و پنجره‌های ترمال بریک آلومینیومی با شیشه دو جداره برنزی می‌باشد.
بطور کلی در بدنه‌های شمالی و جنوبی (نماها) و پاسیوها برای جلوگیری از اتلاف انرژی و صرفه جویی در مصرف سوخت دیواره های دوجداره (با عایق پشم شیشه و یا فوم پانل و پوسته نما) و پنجره‌ها تماما ترمال بریک با استفاده از شیشه‌های دوجداره می‌باشد.

سیستم تاسیسات
تاسیسات برقی:
– هر واحد دارای تابلوی برق مستقل می‌باشد که تماما از تابلوی اصلی برق ساختمان منشعب شده است.
– توزیع روشنایی توسط چراغ‌های توی کار (مهتابی و کم مصرف)، متناسب با فضاهای مختلف انجام شده است.
– برای هر واحد اداری ضمن استقلال کامل در بهره‌وری از امکانات تلفن مرکزی و شبکه کامپیوتری و اینترنت پیش‌بینی استفاده یک‌پارچه این امکانات برای کل ساختمان به‌عنوان یک مجموعه واحد نیز شده است.
– سیستم ارتینگ در کلیه تابلوهای برق، پریزها و آسانسور اجرا شده است.
– کلیه لوله کشی‌های برق نیز از زیر سقف‌ها (فضای بالای سقف‌های کاذب) کشیده شده است.

تاسیسات مکانیکی:
– برای گرمایش و سرمایش از سیستم فن کویل (موتورخانه مرکزی) استفاده شده است.

– لوله کشی‌های آب سرد و گرم توسط رایزر اصلی از موتورخانه به طبقات منتقل شده و با استفاده از فضای خالی بالای سقف‌های کاذب (به دلیل سقف کامپوزیت و برای پوشاندن تیرریزی‌های فلزی اصلی و فرعی) به فضاهای مربوطه منشعب و انشعابات فرعی در طبقات تماما از بالا به پایین آورده شده است. (از خوابانیدن لوله‌ها در کف و زیر ایزولاسیون به شدت پرهیز شده است).
– جنس لوله‌های مصرفی گالوانیزه با عایق کاری مناسب می‌باشد.

• لوله‌کشی‌های فاضلاب از نوع چدنی با سر سرب کوبی و دریچه های بازدید در محلهای مناسب می‌باشد. تخلیه فاضلاب از طریق چاه‌های جزیی انجام می‌شود و پیش‌بینی ارتباط به شبکه فاضلاب شهری در زمان مناسب شده است.

سیستم سازه
• سیستم سازه ساختمان فلزی و بر اساس قاب خمشی و بادبند (سیستم مختلط) در یک جهت و اتصالات خمشی، در جهت دیگر، طراحی شده است.
• پی سازی‌ها بتنی به صورت منفرد و باسکولی و سقف‌ها کامپوزیت (دال بتنی) می‌باشد.

معماری معاصر ایران : اداری          

_________________________________________    

کارفرما: محمد عبداللهی مقدم
معمار: سیدحمید نورکیهانی
معمار داخلی: شهلا زاهد
همکاران طراحی: بهار زرگر، آزاده شریعتی، تلی نورکیهانی، آزاده که‌وازاده
سازه: مسعود سادات موسوی
تاسیسات: مجتبی حیدری
عکس: کاوه سید احمدیان
مساحت زمین: 870 مترمربع
موقعیت: تهران، خیابان شریعتی، خیابان ظفر، قبل از نفت، پلاک 164

www.nourkeyhani.com

h_nourkeyhani@yahoo.com

منتشر شده در : یکشنبه, 23 ژوئن, 2019دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: