هندسه‌ي متغير
آشپزخانه های حرفه ای

زندگی با کودکان

والدین پر مشغله­‌ی امروزی ترجیح می­‌دهند به جای اینکه ساعات فراغت خود را به امور خانه‌­داری بگذرانند از همراهی فرزندان­شان لذت ببرند. اثاثیه‌­ی چوبی محکم و با این حال راحت، رویه‌­های صندلی قابل شستشو، و سطوح با قابلیت تمیز شدن آسان، این امر را ممکن می‌­سازد.

مقدمه
دوره­‌ی اتاق‌های نشیمن رسمی گذشته است، جاییکه کودکان دیده می­شدند ولی صدایشان را کسی نمی­شنید. در خانه‌­های امروزی، خانواده­‌ها با یکدیگر در مکان‌های یکسانی  کار و بازی می­کنند. کودکان نقطه‌­ی مرکزی خانواده هستند، و هر اینچی از فضا باید به گونه‌­ای طراحی شود که فرسودگی همراه زندگی خانوادگی را مد نظر داشته باشد.

اما این بدین معنا نیست که شما مجبور هستید زیبایی را قربانی راحتی کنید. خانوادگی و با این حال شیک؟ می­توانید بر تجمل منزل خود بی‌افزاید – و این از آنچه که فکر می­کنید بسیار ساده‌­تر است! انتخاب‌ها نامحدود هستند، و در این شماره و شماره‌­های بعدی، همه‌­ی راه‌هایی که می­‌توانید خانه‌­ای ایجاد کنید که به همان اندازه‌­ای که زیباست با دوام و ایمن نیز باشد را بررسی می­کنید. خواهید آموخت که برای کوتاه مدت و بلند مدت برنامه ریزی کنید، اتاق‌هایی قابل زندگی، کارآمد، و، بله، همیشگی طراحی کنید که توسعه یابند و با نیازهای خانواده شما همانگونه که در طول زمان تغییر می­کند، سازگار شوند.

در این صفحات تدابیری الهام­‌بخش و با این حال عملی برای هر اتاقی از خانه، و همینطور راهکارهایی برای نواحی مشکل ساز، خواهید یافت. از اتاق‌های نشیمن تا درب خانه، زندگی با کودکان هر گوشه‌­ای از زندگی خانوادگی کاربردی و شیک را مورد بررسی قرار می‌­دهد. چه در انتظار اولین نوزادتان باشید یا فضایی را برای خانواده­‌ی در حال رشد خود تدارک می­بینید، توصیه­‌هایی که نیاز دارید را در اینجا خواهید یافت. هر بخش از این سری مقالات شامل نکته‌­هایی در مورد خرید اثاثیه و لوازم مورد علاقه‌­ی کودکان، نکته‌­هایی برای ساماندهی فضا، و توصیه‌­هایی برای طراحی می­باشد.

از همه مهم‌تر، خواهید آموخت قواعد و مقررات معمول دکوراسیون را کنار بگذارید. طراحی خانه­‌ای با در نظر گرفتن کودکان باید جالب باشد. واقع‌­بین باشید، اما کمی بی ملاحظه. از هر جایی می­توان انگیزه گرفت – شاید از همه­ قابل توجه­‌تر از خود کودکان­تان. راهنمایی‌­های آنها بسیار ارزشمند است، خصوصاً در مکان‌هایی که کودکان آنجا را از آن خود می­دانند. به عمل لذت بخش ایجاد خانه­‌ای زیبا به عنوان فعالیتی پر از لذت برای کل خانواده بنگرید. آنها شما را برای این کار دوست خواهند داشت. همه­‌ی آن چیزی که این بخش به آن اختصاص یافته عبارت است از زندگی با کودکان ، و لذت بردن از آن.

قواعد اساسی برای یک طراحی مناسب خانواده

همانطور که پیش می­روید، خوب است که خط مشی خاصی را در ذهن داشته باشید. برای مثال، اثاثی‌ه­ای را انتخاب کنید که نه فقط دوست دارید بلکه کاربردی نیز باشد. همیشه سعی کنید مبلمانی را که ساخت خوبی داشته باشد بخرید: در استفاده زیاد دوام بهتری خواهد داشت و شاید حتا میراثی شود که برای کودکان­تان به جا خواهید گذاشت. چوب‌های بادوام­تر مثل بلوط و ماهون مثل گذشته در همه جا یافت نمی‌­شوند، اما به اندازه‌­ی یک عمر دوام خواهند داشت. کاج با ساخت خوب یا دیگر چوب‌های سبک‌تر نیز می­توانند به همان خوبی دوام داشته باشند.

اثاثیه عموماً برای کاربرد اصلی خود به اندازه‌­ی کافی دوام خواهند داشت و معمولاً می­توانند دوباره در جایی دیگر به کار گرفته شوند و یا تغییر داده شوند تا با نیازهای متغیر یک خانواده سازگار شوند، بنابراین با در نظر داشتن طرح‌هایی بلند مدت خرید کنید. اگر چیزهایی بخرید که واقعاً دوست دارید، به احتمال زیاد تصمیم خواهید گرفت از آنها دوباره و دوباره استفاده کنید. به یاد داشته باشید: کودکان در حال رشد نیازهای در حال تغییر سریعی دارند، که به معنی تغییر اغلب اثاثیه از اتاقی به اتاق دیگر می­باشد.

طراحی مکان‌های مورد علاقه‌­ی کودکان ممکن است به معنی قرار ندادن دارایی‌های آسیب­پذیر خانواده در مکان‌های پر رفت و آمد مثل اتاق نشیمن باشد؛ این قطعات می­توانند به همین شکل دوباره استفاده شوند. گلدان عمه­‌ی بزرگتان ممکن است در اتاق مهمان واقعاً عالی به نظر برسد. با این حال همه­‌ی عتیقه‌­های خود را پنهان نکنید، خصوصاً آنهایی که ظرافت کمتری دارند. هرگز زود نیست که به کودکان­تان بیاموزید از دارایی‌های خانواده مراقبت کنند.

ساماندهی و ذخیره سازی مناسب اهمیت دارد. خانواده‌­ها خرت و پرت جمع می­کنند. اگر بفهمید خرت و پرت­ها کجا و چه وقت ایجاد می­شوند، و خانه‌­ی خود را به گونه‌­ای طراحی کنید که دسترسی به هر چیزی آسان­تر باشد خانه­‌ی شما بهتر و کاراتر به نظر خواهد رسید. کمدی کوچک برای کفش‌های فوتبال در جلوی در، طاقچه‌­ای برای دیسک‌های بازی کامپیوتری کودکان در دفتر کار، کنار کامپیوتر- یافتن راه کارهای خلاق بهتر از مرتب کردن همیشگی شلوغی است.

به خاطر داشته باشید که الهام گرفتن می­تواند از هر جایی انجام شود. دقت کنید که پذیرای ایده­‌هایی باشید که ممکن است با آرایش دکوراسیون خود بیامیزید. چه طرح یک اتاق خواب در خانه‌­ی همسایه­‌ی کناری است، یا آبی نیلی سقف ایستگاه مرکزی، همگی برای تغییر دکوراسیون الهام بخش هستند. تبعیض قائل نشوید؛ فقط آن ایده‌­هایی که برای شما جذاب هستند را به خاطر بسپارید و آنها را در منزل خود به کار ببرید. از نتیجه­‌ی نهایی شگفت­‌زده خواهید شد.

آغاز به کار

حالا که تصمیم گرفته‌­اید دکوراسیون خانه‌­ی خود را تغییر دهید، اولین گام تعیین اهدافتان است. چه یک بازسازی کامل را برنامه ریزی می­کنید، یا فقط چند کارآمدسازی یا زیباسازی جزئی را، نوشتن ایده‌­هایتان به ساماندهی کار کمک خواهد کرد. با یک فهرست خواسته‌­های کلی شروع کنید. هر چیزی را که دوست دارید انجام دهید یادداشت کنید، و سپس اولویت بندی کنید. چه چیزهایی در فهرست‌تان  از همه مهم‌تر است و همینطور دست یافتنی‌­تر؟ در این مرحله بررسی کوچکی انجام دهید. کارها واقعاً چقدر هزینه دربرخواهند داشت؟ با دوستان خود که از بازسازی جان سالم بدر برده­‌اند یا آنهایی که خانه‌­شان را می‌­پسندید، صحبت کنید و از آنها بپرسید چه چیزهایی عملی است و چه چیزهایی نه. درباره‌­ی جایگزین‌ها بی‌اندیشید: آیا می­توانید قفسه­‌ی آشپزخانه‌­ی خود را رنگ کنید یا روکش کنید، یا به یک قفسه‌­ی جدید نیاز دارید؟

وقتی که اهداف پروژه‌­ی خود را انتخاب کردید، طرحهای خود را با همه­‌ی اعضای خانواده‌­تان بررسی کنید. کمک خواستن و استفاده از ایده‌­ها بهترین راه برای دخالت دادن کودکان در یک پروژه است. از این گذشته، هر کسی در خانه باید نظری داشته باشد، خصوصاً اگر چیزی است که مستقیماً با زندگی آنها و برنامه‌­های روزمره در ارتباط است، شگفت زده خواهید شد از اینکه کودکان چقدر پیشنهاد دارند!

بودجه

زمانی که همه‌­ی افراد خانواده طرح کلی را تأیید کردند، گام بعدی ایجاد بودجه و طرح عملیات است. بسته به وسعت بازسازی شما، پولی که نیاز خواهید داشت برای پروژه‌­ی خود کناری بگذارید تفاوت بسیاری خواهد داشت. اگر قصد دارید تغییرات کلی ایجاد کنید، بهتر است که هزینه‌­ها را به شکلی حرفه‌­ای تخمین بزنید. اگر اینطور است، نظر حداقل چند متخصص مختلف را جویا شوید تا مطمئن شوید که بهای منصفانه‌­ای می­پردازید. تخمین‌­ها می­توانند گستره­‌ی وسیعی داشته باشند. از یک صفحه‌­ی گسترده برای ساماندهی و قرار دادن همه‌­ی اطلاعات بودجه در یک مکان با دسترسی آسان استفاده کنید.

برنامه زمانی خود را در نظر بگیرید

در گام بعدی، از اتاق‌هایی که می­خواهید تغییرات کم هزینه‌­تر را در آنها اعمال کنید فهرستی تهیه کنید. هزینه‌­های هر یک را تخمین بزنید، شامل رنگ کاری‌­ها، مبلمان، کمدها، و لوازم. اگر تعویض مبلمان هزینه­‌ی زیادی دارد، روکش‌های جدید، رومبلی، یا حتا ملافه‌­های جدید می­توانند کاملاً ظاهر یک اتاق را بدون قیمت گزاف تغییر دهند. همچنین اهمیت دارد که یک طرح بلند مدت تهیه کنید. چه مدت لازم است تغییرات اعمال شده توسط شما دوام بیاورد؟ آیا در یک آپارتمان اجاره‌­ای زندگی می­کنید و قصد دارید طی یکی دوسال آینده نقل مکان کنید، یا در خانه‌­ای هستید و انتظار می­رود تا دهه‌­های آینده در آنجا ساکن باشید؟ چه بودجه‌­ی شما محدود باشد، یا می­خواهید برای مدت طولانی برنامه‌­ریزی کنید، بهتر است انتخاب­‌های مطابق مد را در مورد لوازم و اشیاء کوچک در نظر بگیرید تا قطعات بزرگ مبلمان. چند کاربردی بودن می­تواند در این موارد اهمیت بسزایی داشته باشد.

وقتیکه با پیمانکاران یا کارگرانی که لازم است به کار بگیرید صحبت کردید، باید برنامه­‌ی بازسازی را با مابقی خانواده در میان بگذارید. شاید بهتر باشد کار اتاق‌های کودکان را در فصل تابستان شروع کنید وقتیکه آنها در کمپ تابستانی به سر می­برند یا سرگرم فعالیت‌های تابستانی خود هستند، به جای اینکه در فصل پاییز زمانیکه در حال بازگشت به مدرسه هستند. یا شاید پاییز زمان مناسبی است برای کار در اتاق نشیمن وقتیکه همه­‌ی افراد بیشتر روز را به دلیل کار یا مدرسه بیرون از خانه سپری می­کنند. تعیین کنید کدامیک برای شما و خانواده‌­تان بهتر است و سعی کنید یک زمانبندی واقعی را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که لزومی ندارد که همه چیز را در یک زمان انجام دهید خصوصاً خرید مبلمان گران‌قیمت را. حتا برای بازسازی، اگر تغییرات پر هزینه‌­ای می­دهید انجام کمی از کار در هر زمان در طی یک مدت طولانی‌­تر ممکن است بهتر باشد. یا شاید اگر در مورد بودجه مشکلی ندارید، بخواهید کار را انجام دهید یا همه خریدهایی که نیاز دارید را تا جای ممکن سریع انجام دهید تا برای خانواده خود تا جای ممکن کمتر مزاحمت ایجاد کنید. تغییر دکوراسیون هرگز واقعاً به پایان نمی­رسد. بهینه سازی می­تواند همیشه انجام شود، اما نکته مهم در نظر داشتن بودجه­‌ی خودتان است و دانستن اینکه چه وقتی باید متوقف شوید. در غیر اینصورت، مسائل مالی شما می­تواند به سادگی از کنترل خارج شود.

انتخاب یک طرح زیبا

سپس، الهام بگیرید! صفحاتی از مجلات یا کاتالوگ‌ها را که دوست دارید جدا کنید. اگر خانه‌­ای یا اتاقی که دیده­‌اید را تحسین می­کنید ، یادداشت‌هایی را درباره آن بردارید. نمونه­ پارچه­‌هایی که برایتان چشمگیر است را جمع آوری کنید، یا تکه­‌های رنگی که در نظر دارید را. مثل هر چیز دیگر، الهام گرفتن می­تواند از هر جایی بیاید – یک مجله‌­ی دکوراسیون، نورپردازی در یک موزه، یا ویترینی که در زمان عبور از خیابان نظرتان را جلب می­کند. و هرگز نگران استفاده از ایده­‌های مختلف نباشید. اگر اتاقی که در آن بوده­‌اید راحت احساس می‌­شود، کاملاً قابل قبول است که طرح یا رنگ آنرا در خانه‌­ی خود تقلید کنید. پوش‌ه­ای را برای تمام ایده‌­هایی که جمع می­کنید، ایجاد کنید. این پوشه مرجعی خواهد بود برای وقتی که سردرگم شده­‌اید، و جایی است برای گردآوری الهامات. از اینکه چقدر تصویر و نمونه جمع کرده‌­اید شگفت زده خواهید شد – وقتی که به عقب برمی­گردید و می­بینید چگونه آن ایده­‌ها را به واقعیت بدل ساخته­‌اید از کار خود رضایت خواهید داشت.

بهتر است که در این مرحله سبک‌های مورد نظر خود را محدود سازید. به اتاق‌های محبوب خود نگاهی بی‌اندازید و سعی کنید بفهمید آنها به چه سبکی تعلق دارند: مستعمره­‌های آمریکایی کلاسیک، روستایی فرانسوی، مدرن، سبک دهه­‌ی پنجاه، روستایی سوئدی – تقریباً هر سبکی می­تواند به خانه‌­ای راحت و زیبا مخصوص خانواده بدل شود. اشکالی ندارد که پراکنده انتخاب کنید، اما بهتر است عمداً بی‌امیزید و هماهنگ سازید تا اینکه از روی تصادف این کار را انجام دهید. اگر قبل از شروع  به کار جستجو کنید، زمان و تلاش کمتری را صرف خواهید کرد.

از چیزی که دارید استفاده کنید

خانه خود نیازهای دکوراسیون را تعیین می­کند. اتاق چقدر نور می­گیرد، و به چه سمتی قرار دارد؟ آیا منظره­‌ای دارد – از دریاچه، اقیانوس، کوه‌های ناهموار، یا بام‌­های شهر – که می­خواهید مورد تأکید قرار دهید؟ اگر منزل شما در یک شهر واقع شده، آیا مجبور هستید اتاق نوزاد را ضد صدا کنید؟ چه کسی بیشتر از اتاق‌ها استفاده خواهد کرد، و برای چه مقاصدی؟ همه­‌ی این عوامل باید روی تصمیم شما تأثیرگذار باشد. عناصر طراحی که در حال حاضر در خانه‌­ی خود دارید را در نظر بگیرید، خصوصاً جزئیات معماری را. سقف‌های بلند حس شکوه‌مندی را به اتاق می­دهند، بعلاوه­‌ی زمینه‌­ای شگفت آور برای هنر. شومینه فعلی، تاقچه‌­های شومینه، یا ستون‌ها، جاذبه‌­ی خاص خود را دارند. دیرک‌ها، گچ­بری‌­ها، و دیگر سازه­‌ها می­‌توانند به اتاق هویت بدهند. اگر جزئیاتی مثل این‌ها در حال حاضر در منزل شما وجود ندارد، برخی از آن‌ها می­توانند افزوده شوند یا تقلید شوند. برای مثال، روکش دیوار برای افزودن به یک اتاق خواب یا حمام بسیار ساده است و حسی قدیمی و روستایی به اتاق می­‌دهد. دکوراسیون داخلی شما لزوماً نباید هماهنگ با سبک خانه باشد، اما در نظر گرفتن معماری آن از قبل در تعیین کاری که باید انجام دهید کمک می­کند.

رنگ مناسب را انتخاب کنید

رنگ یک اتاق نیز روی دکوراسیون تأثیرگذار است. روشی خوب برای تصمیم بر سر اینکه چه رنگ‌هایی می­خواهید، خرید چند رنگ منتخب در اندازه‌­ی نمونه است؛ بسیاری از شرکت‌های رنگ سازی شیشه­‌های کوچکی را برای چنین مقاصدی به فروش می­رسانند. ورق‌های پوستر را با طیف‌های متفاوت رنگ کنید و آنها را روی دیوار در اتاقی که رنگ خواهید کرد، بیاویزید. جزئیات در فرمول یک رنگ به شکل عجیبی با دیگری متفاوت است، همینطور رنگ‌ها در اتاقی خاص، بسته به مقدار و کیفیت نوری که اتاق دریافت می­کند، متفاوت به نظر می­رسد.

پیشنهادهای خانواده

افرادی که در اتاق‌ها زندگی خواهند کرد را فراموش نکنید. دخالت دادن کودکان در فرایند طراحی نه فقط به آنها کمک می­کند که حس کنند در نتیجه کار سهمی دارند بلکه همچنین ایده­‌های تازه­ای فراهم می­سازد که شخصیت کودکان را بازمی­تاباند، و به آنها فرصتی می­دهد که قلمرو خود را مشخص سازند، خصوصاً در اتاق خواب‌های خود. با این وجود مرزهایی را تعیین کنید. کودکان شما ممکن است بخواهند اتاق خود را با پوستر و صفحات مجلات بپوشانند ، یا چادری را در وسط اتاق به جای یک تختخواب داشته باشند، اما این به معنای آن نیست که شما ملزم به اطاعت هستید. (هرگز زود نیست که به آنها ارزش واقع بین بودن را بیاموزید!) تا جاییکه شما به آنها اجازه دهید که انتخاب‌هایی داشته باشند، بیشتر حس می­کنند بر مکان شخصی خود تسلط دارند. اگر برای مثال، قصد خرید تختخواب بخصوصی برای کودکتان دارید، به کودک اجازه دهید روتختی را انتخاب کند. حتا اگر انتخاب‌های کودک را دوست ندارید، می­توانید بعداً اتاق را دوباره رنگ و دکوراسیون کنید. در آخر، نکته‌­ی مهم این است که کودک شما به خاطر خواهد داشت که شما به حرفش توجه کردید.

نکات حیاتی

گرچه در صورتیکه کودک خود را دخالت دهید طراحی یک پروژه­‌ی بازسازی می­توند جالب باشد ، در واقعیت، می­تواند طولانی و پیچیده باشد و تنش‌های بسیاری را در خانواده ایجاد کند. زمان بندی عقب می­افتد، هزینه‌­ها چند برابر می­شوند، و تفاوت‌ها می­توانند منبعی برای درگیری شوند. به یاد داشته باشید که مشکلات می­توانند ایجاد شوند، و همانطور که از راه می­رسند آماده‌­ی مقابله با آنها باشید.

اگر زمان بندی محدودی دارید – برای مثال، بازسازی یک اتاق خواب برای آماده شدن برای نوزاد جدید – یک طرح پشتیبان برای موقعی که چیزی اشتباه از آب در می­‌آید داشته باشید. شاید اتاق دیگری در خانه ، یا حتا یک ننوی نوزاد در اتاق خواب اصلی می­تواند به عنوان تخت‌خواب موقت کودک به کار رود تا اتاق واقعی آماده شود. بازسازی، یک فرایند تغییر متحول کننده و پیوسته است. ممکن است با اختلال‌هایی در ساختمان برخورد کنید که نمی­‌توانستید پیش بینی کنید، یا ممکن است در طول این فرایند چندین بار نظر خود را تغییر دهید، یا چیزی را که به اتمام رسیده دوست نداشته باشید. همیشه بهتر است چیزی را که دوست ندارید قبل از مراحل ابتدایی امتحان کنید و تغییر دهید به جای اینکه پنج سال آینده مشغول این کار باشید.

قبل از اینکه ساختمان سازی شروع شود، با خانواده خود صحبت کنید، به آنها اجازه دهید بدانند چقدر انتظار دارید این فرایند به طول انجامد، همینطور در مورد گستردگی تغییرات. از آنها صبر و تحملشان را بخواهید. اگر فداکاری باید انجام شود، سعی کنید به کودکان کمک کنید بفهمند بلوغ ارزشمند است، و اینکه نتیجه بلند مدت ارزش انتظار کشیدنش را دارد. به یاد آورید که کل نکته بازسازی، ایجاد خانه‌­ای راحت­تر و آسوده‌­تر برای خانواده‌­تان است.

با کودک خود کار کنید تا به تفاهم برسید. شاید قرار دادن اسباب بازی‌ها روی کف آشپزخانه بهترین عقیده نیست، اما قبل از اینکه آن را آزمایش کنید درباره‌­ی آن قانونی وضع نکنید! اگر کف آشپزخانه‌­ی شما فضای کمتری نسبت به این جا دارد، شاید یک سطل برای مداد شمعی‌ها، کاغذ، و قیچی روی میز آشپزخانه می­تواند راه دیگری برای آوردن اسباب بازی‌ها به داخل آشپزخانه باشد.

منتشر شده در : جمعه, 4 دسامبر, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: