بازسازی فضای داخلی آتلیه‌ی سبز 9، اثر حامد کامل‌نیا
شرکت کشتیرانی اسپاد اثر محمد کانی‌سواران

رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا، شعبات تیراژه و نیاوران اثر محمد کانی‌سواران

مجموعه رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا که از سال 1380، فعالیت خود را با عرضه‌ی هات‌داگ به طور اختصاصی آغاز کرده و تا امروز به کار خود ادامه می‌دهد، با توجه به بازار هدف، اقدام به تغییر معماری داخلیش نموده و طراحی کانسپت اولیه و گسترش آن را برای هجده شعبه‌اش، به عهده‌ی این مجموعه واگذار کرده است. شیلا نیاز به یک رویکرد جدید در فضاهای داخلی و انعکاس بهتر حس درونی مجموعه‌ی خود به بیرون را احساس نموده و در کنار آن، خواستار معرفی اهداف آینده‌ی خود در این فضاها می‌باشد. این اهداف، باید در کنار نوآورانه بودن محصول غذایی، تعریفی جدید را برای مخاطبی خاص با محدوده‌ی سنی مشخص نمایش دهد و نکته‌ی مهم‌تر این است که محصول این مجموعه، ذاتاً ایرانی نبوده و به عنوان یک غذای وارداتی نامیده می‌شود و قطعاً مستلزم معرفی یک سبک مصرف و فضا، متناسب با فرهنگ میزبان است.
اهداف
با توجه به اصول برندینگ، مهم‌ترین عامل برای ماندگاری یک برند، توجه به حواس پنجگانه‌ی انسان (بویایی، چشایی، لامسه، شنوایی و بینایی) است و ما برای رسیدن به این هدف، وظایف را میان تیم طراحی و مجموعه‌ی شیلا تقسیم کردیم؛ مباحث چشایی و بویایی به عهده‌ی شیلا (نوع غذا و کیفیت آن) و سایر موارد، به عهده‌ی تیم طراحی محول گردید. توانستیم به کمک شناسایی عادت‌های رفتاری مخاطب و تغییر برخی از آنها با استفاده از متریال‌های غیر‌عرف نظیر سیمان، آهن و توری، هیجان را به کالبد بنا اضافه کنیم. مطابق با هر پروسه‌ی معماری، یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه‌ی ما نیز پرهیز از بیهودگی بوده است، پس تماماً تلاش شده تا هیچگونه کار بیهوده و نماسازی صرفی در فضا صورت نگیرد، تمام سطوح و عناصر، به صورت اکسپوز اجرا شود و هر اتفاقی که در فضا انجام می‌پذیرد، سودمند و نیاز واقعی بنا باشد.
یکی دیگر از نکات لحاظ شده در طراحی، استفاده از متریال اصلی (به لحاظ ذاتی) نظیر بتن، آهن و چوب بوده و نکته‌ی مهم در انتخاب این مصالح، تطبیق‌پذیری این تیپ متریال با محیط زیست پیرامون خود می‌باشد. از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید در کانسپت اولیه رعایت می‌شد، ایجاد یک مدول قابل گسترش است که قابلیت اجرا در فضای یک متر‌مربعی تا فضای بیست برابری را داشته باشد و در کنار آن، حفظ تِمِ کلی فضا، اولویت بالایی در ماندگاری یک برند در ذهن مخاطب دارد و در کنار آن باید تمام خصوصیات و شناسنامه‌ی برند نمایان باشد.
رسیدن به فضایی مناسب با مشخصات گفته شده و ایجاد محیطی برای ارائه‌ی یک سبک زندگی متناسب با مصرف هات‌داگ در ایران، نیازمند بررسی‌های زیادی در نمونه‌های موردی موجود در دنیا می‌باشد. چالش‌هایی که در طراحی باید لحاظ می‌شد، بررسی شرایط ساخت بود؛ چرا که با توجه به دایر بودن مجموعه‌ی فوق، امکان تعطیلی شعبه وجود نداشت و جزئیات اجرایی و مبلمان و دیوارسازی‌ها می‌بایست ساخته شده و در زمان مشخص در محل نصب گردند و پیش از آن، با توجه به اکسپوز بودن پروژه، نیازمند هماهنگی‌های لازم بین گروه‌های مختلف کاری بود. برای پوشش سطوح دیوارها و محدوده‌ی زیر مش فلزی، تماماً از پوشش ملات ماسه سیمان و یک لایه تگری با ماسه‌ی شسته به کار رفته و به منظور رعایت مسائل بهداشتی، روی سطوحِ سیمانکاری شده، توسط یک لایه پرایمر و رزین و در نهایت رنگ سازمانی پوشانیده شده است. بکارگیری سیمان تگری به دو دلیل صورت گرفته؛ یکی اینکه مصالح کاشی حذف شود و با همان لایه‌ی اولیه کار انجام پذیرد و دوم اینکه با توجه به نورپردازی سطوح دیوار می‌بایست پوششی استفاده گردد که با توجه به کوچک بودن فضاها بافتی مناسب بر روی دیوارها ایجاد نماید. سطوح دیوارها با استفاده از مِش فلزی و پروفیل 20×20 پوشیده شده تا مانند یک پوسته، جداکننده‌ی بین صندلی‌ها و دیوار باشد و این فاصله، محل مناسبی را برای نورپردازی به وجود آورد.
استفاده از متریال‌هایی نظیر فلز، چوب و بتن با توجه به کانسپت اولیه استفاده شده و یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در تمام مراحل مدنظر قرار می‌گرفت، کنترل حس سردی و یا گرمی فضا در محیط بود، چرا که بتن و فلز در ذات خود سرد بوده و باید به کمک گرمای چوب متعادل گردد، تا بتوان با ایجاد یک حس گرم، فضایی خودمانی و جذاب ایجاد نمود. یکی دیگر از نکاتی که در طراحی کانسپت اولیه لحاظ شد، ایجاد یک فضای راحت و بدون تشریفات و به عبارتی مناسب برای نسل جوان و پر‌هیجان بود تا به سادگی در فضا حضور پیدا کنند و با آرامش، هر آنچه را می‌خواهند از فضا بازیابند، بنابراین، برای رسیدن به این هدف و بازگو کردن سبک زندگی، عکسی مطابق با اهداف برند در داخل فضای رستوران نصب شد تا با استفاده از آن بتوانیم بخشی از مفهوم برند و کمپین‌های فصلی را به زبانی ساده‌تر بیان کنیم. یکی دیگر از خصوصیات اصلی مورد توجهی که برای کارفرما نیز به علت تعداد شعب و گسترش آنها بسیار اهمیت داشت، بحث ارزان و ماندگار بودن طراحی داخلی بود که این موضوع با انتخاب متریال و شیوه‌ی برخورد با آن برطرف گشت. رویکرد دیگر، تعمیر و نگهداری مناسب شعبات مختلف، بعد از اجرا بود که این مسئله نیز با در پیش گرفتن معماری اکسپوز مهیا گردید و دسترسی به تأسیسات، به ساده‌ترین شکل ممکن گشت.

معماری معاصر ایران: تجاری

_________________________________

نظارت و اجرا: گروه معماری کانی‌سواران
ناظر: رضا عباسی
تأسیسات الکتریکی: مهدی ترامشلو
تأسیسات مکانیکی: قاسم عباسی
گرافیک: گل‌نسا متحد
عکاس: علی یعقوبی
محل شعبه‌ی تیراژه: تهران، خیابان اشرفی اصفهانی، مجتمع تیراژه
تاریخ اجرای پروژه‌ها: 1394
متراژ شعبه‌ی تیراژه: 34 متر‌‌مربع
محل شعبه‌ی نیاوران: تهران، خیابان نیاوران، میدان نیاوران
متراژ شعبه‌ی نیاوران: 40 متر‌مربع
پست الکترونیک: info@kanisavaran.com
سایت: www.kanisavaran.com

این پروژه اثری است از محمد کانی‌سواران
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار محمد کانی‌سواران در دانشنامه کلیک کنید.