رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا، شعبات تیراژه و نیاوران اثر محمد کانی‌سواران
Lavasn Villa, Architect: Gisue Hariri & Mozhgan Hariri

شرکت کشتیرانی اسپاد اثر محمد کانی‌سواران

نیاز کارفرما برای این دفتر، داشتن فضایی اداری به صورت یکپارچه (Loft)، با امکان توسعه و افزایش تعداد کارکنان و داشتن چند فضای مجزا، مانند فضای استراحت و غذاخوری، فضای ورودی متناسب با حرفه‌ی کشتیرانی و داشتن فضایی متفاوت و ماندگار در ذهن بیننده و از همه مهم‌تر، تفکیک کلی فضای ارباب رجوع از فضای کارکنان بود. مانند بیشتر پروژه‌های معماری و معماری داخلی، هزینه‌ و مدت زمان اجرا برای کارفرما بسیار اهمیت داشت، چرا که این بنا به مدت سه سال تحت اختیار آنها قرار دارد.
هدف‌گذاری‌های تیم طراحی بعد از شنیدن نیازهای کارفرما و شرایط محدود پروژه آغاز گشت. در ابتدا شرایط سازه‌ای ساختمان مورد بررسی قرار گرفت و سیستم سنتی سازه‌ی ساختمان مشخص شد. بنابراین به علت بکارگیری دیوارهای باربر در سازه‌ی اصلی، امکان تخریب دیوارها وجود نداشت و تنها شانس موجود، داشتن فضایی یکپارچه در سالن مرکز بود، همچنین باید جوری طراحی انجام می‌گرفت که در یک فضای مسکونی، حس یک فضای اداری ایجاد گردد.
تیم طراحی بعد از ارزیابی نکات مثبت و منفی فضا، بررسی سیرکولاسیون‌های موجود، برنامه‌ی فیزیکی این شرکت و نوع فعالیت آنها، در نهایت بر آن شد تا با ارائه‌ی یک کانسپت مناسب ــ که هم معرف نوع فعالیت شرکت و هم نکات برندینگ آنها باشد ــ به کار خود ادامه دهد. کانسپت کلی طرح از مقطع دماغه‌ی یک کشتی شروع شد. دیتیل‌ها، هندسه و نحوه‌ی ساخت این دماغه مورد بررسی قرار گرفت و شرایط ساخت منحنی با استفاده از مقاطع صاف به صورت آنالیز شده ارزیابی شد. با توجه به شکل‌گیری اولیه‌ی کانسپت و بررسی استراتژی‌های طراحی، بحث شرایط ساخت، اجرایی کردن کانسپت، ارائه‌ی دیتیل‌های اجرایی ساده و قابل فهم برای تیم اجرا بسیار مهم بود که با استفاده از یک تکنیک مدولار و تغییر در زوایای اجرایی، توانستیم شکلی پیچیده را در قالب یک دیتیل ساده ارائه نماییم که علاوه بر اجرای ساده، بتوان سرعت ساخت و هزینه‌های اجرا را کاهش داد.
بعد از مقوله‌ی ورودی و کانسپتِ به شکل دماغه‌ی کشتی و تلاقی چند دماغه به صورت رفت‌و‌برگشتی، استفاده از روشی که بتواند مرزها را از بین ببرد اهمیت فراوانی داشت، چرا که از بین بردن مرز، ایجاد حس آزادی و گسترش فضا، با اهداف برند و نیز کانسپت طراحی متناسب بود که این کار با ایجاد فضایی سفید، به همراه تاچ‌هایی آبی‌رنگ صورت پذیرفت و این رنگ به عنوان تفکیک‌کننده‌ی فضا به‌خصوص در سالن مرکزی به کار گرفته شد. در سالن غذاخوری نیز، هدف ایجاد یک فضای متفاوت با محدوده‌ی کاری کارکنان در نظر گرفته شد و تا در مدت زمان استراحت و صرف غذا و یا چای، علاوه بر تغییر محیط، احساس آنها نیز دگرگون گردد.

معماری معاصر ایران : اداری و دولتی            

_________________________________________    

طراح فاز دو: نسترن متحد
اجرا: محمد سلامی
محل پروژه: تهران، خیابان وزرا، خیابان راشل کوری، پلاک 17
متراژ: 200 متر‌مربع
تاریخ اجرا: 27/01/94 الی 22/02/94
پست الکترونیک: info@kanisavaran.com
سایت: www.kanisavaran.com

این پروژه اثری است از محمد کانی‌سواران
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار محمد کانی‌سواران در دانشنامه کلیک کنید.