دفـاتر عمـومی
Public Offices
متن از گیدو موسانْـته

ایدههای طرّاحی در «فضاهای عمومی» بیش از هر حوزهی دیگری بسط و گسترش یافته، چراکه این حوزه از دغدغههای اصلی تفکّر مدرن است. و بدیهیست که این ایدهها بیشتر هم دستخوش تغییر شده باشند، کمااینکه دیگر محدود به مکانی فیزیکی نیستند، بلکه به واقعیّتهایی مجازی تبدیل شدهاند که در آن هر کسی حق رفت و آمد دارد. نکتهی مهم بعدی این است که این کانسپتها گسترش داده شدهاند تا بسترهای بیشتری را بپوشانند. وسیعتر شدن ایدهی امرِ «عمومی» بر استحالهای که اخیاراً در دفاتر و محلهای کار دیده میشود نیز تأثیر مستقیم داشته است. فضای خصوصی که دسترسی به آن فقط محدود به مالک و یا منحصر به افراد خاصّیست، اکنون به مفهومی باز، سیّال و با توانایی دوچندان تبدیل شده؛ مثلاً میتواند بهراحتی از خطوط زیرزمینی تلفن عبور کند و روی صفحهی لپتاپی که روی میزی بین آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار گرفته ظاهر شود. به بیان دیگر، آنچه اتّفاق میافتد استحالهی خاموش فضاها و ساعتهای کاریست که نه تنها برای ارتباطات با دنیای بیرون حائز اهمیّت است، بلکه بر شیوهی ارتباط و تعامل انسانها نیز تأثیر بسزایی دارد. پس بیدلیل نیست که معماران امروزه با این شور و هیجان در بارهی ایدهی گشوده بودن به جهان حرف میزنند، و هدفشان هم دستیابی به عمق سازهی ساختمان نیست (چه به شکل استعاری و چه به اشکال دیگر)، بلکه فقط به نمای آن دست میبرند و آن را هر چه بیشتر اثیری، فرّار و یا برای نگاه بیننده قابل نفوذ میسازند. سبُکیای که حاصل میشود معمولاً بهیادماندنیست و افزایش قابل توجّه حجم ساختمان را در پی دارد.
در مقابل، طرّاحی داخلی و طرّاحی تجهیزات و اجزای دفترها تأویل دقیقتر و حسّاستری را به ایدهی متعارف از فضاهای عمومی وارد میکند. با تسهیل امکان اعمال تنظیمات شخصی در محلّ کار، یعنی انعطافپذیری و پویایی هر چه بیشتر دفاتر، به نظر میرسد محصولات تولید شده برای این اماکن هر چه بیشتر ظرفیّت تأویل و بازنمایی مجدّد فضاها را پیدا میکنند. و اکنون شاهد کاهش چشمگیر محصولات مدولار هستیم، که از بزرگترین تا کوچکترین آنها را در بر میگیرد؛ و نیز توجّه دوبارهای که اخیراً به راحت بودن، و همچنین به سیستمهای جداکنندهی منعطف و پویا مبذول میشود. ما شاهد تولّد موادّ و مصالح جدید، ترکیب رنگها و نور با در نظر داشتن سبُکی هستیم که تا چندی پیش تنها برای فضاهای زندگی به کار میرفت؛ فخامت فضاهای کاری جدید هم بر کیفیّت کار و هم کیفیّت زندگی به طور کلّی تأثیر مثبت گذاشته است. اینطور نیز میتوان گفت که این امور از «اجزایی یکبارمصرف» به منابعی گشوده تبدیل شدهاند؛ سبُکی، عینیّت یافتن و گشوده بودن تا مغز استخوان شالودهی طرّاحیهای سازهها تأثیر گذاشته است. خلاصه اینکه ابعاد عمومی که بر اماکن و فضاهای کاری تأثیر گذاشته، طبیعت امور را نیز متحوّل ساخته است.
سـادگی پیراسته
اغلب اوقات در حوزهی طرّاحی صنعتی، به طبیعت منعطف و مدولار اجزاء، با فُرمهای پیراسته و ترکیببندیِ طرّاحی مقارن توجّه نمیشود، و چه بسا که در تضاد با آن قرار میگیرد. امّا یکی از خصوصیات برجستهی پِگاسو، که یکی از محصولات جدید آلِئا است، و توسّط فیلیپّو و ماریو آنتونِل طرّاحی شده، ترکیب تنوّع عملکرد و فُرمهای ظریف و پیشرفته است.
پگاسـو که یک سیستم آمـادهی استفاده با محتوای فنّی پیشرفته است، با تنظیماتی که در حین منعطف بودن طرّاحی اساسی و منسجمی دارد، به الزامات متفاوت و متعدّد دفاتر معاصر پاسخ میدهد. سادگی سازهی آن، تنظیمات مختلف و متفاوتی را ممکن میسازد ــ از میز کار استاندارد تا تنظیمات سلسلهای پیچیده، راه حلهای ساده و فخیم مدیریتی و فضاهای کنفرانس با فرمتهای مربّع یا مستطیلشکل. پگاسو سازهای فلزّی و لولهای با مقطعی مستطیلی دارد. میزهای پگاسو در رنگهای مختلف و طیف وسیعی از لوازم جانبی عرضه میشوند.
کیفیّت بالای زندگی
طرّاحی فُرمهای منسجم، فخامت، نوآوری و پایایی اکولوژیک جنبههایی از طرّاحی صنعتی هستند که نمیتوان به آن بیاعتنا ماند. کمپانی آرپِر بیست سال پیش طرحهای خود را بر این اصول بنا کرد، و در نتیجه در سطح بینالمللی صاحب اعتبار فراوان شد. طیف وسیع محصولات که عمدتاً میز و صندلی هستند، با زیباییشناسی متفاوت، هیجانانگیز و خلاق و تنوّعی که کیفیّت را هم در خانهها و هم در ادارات به شکل چشمگیری بالا میبرند. آخرین و جدیدترین محصولاتی که به کاتالوگ این شرکت اضافه شده بخصوص محیط منزل و دفاتر اداری را گرمتر و پذیراتر میکنند. مواد به کار رفته در محصولات عبارتند از: پلیاوراتان، پلیتیلن، پلیپروپیلن، چوب، فولاد و آلومینیم.
بذرهـای یک زمان حـال جدیـد
یافتن فضاهایی که ایده و احساس «زمان حال» را به اندازهی دفتر کار به شکل بیواسطه و تأثیرگذار ارائه کند، دشوار است. به نظر میرسد این محلهای کار درست مانند یک حسگر از ظرفیّتی طبیعی برای جذب و ثبت دینامیکها و گذشت زمان و برگرداندن آنها به زبان فیگورهای فضایی و گاهی هم به «سبک» معماری و طرّاحی داخلی برخورداند. یکی از خصوصیات شرکتی مانند آرکیوتّی، که یک برند معروف در این حوزه است، قابلیت معرّفی مداوم با قدرت تأثیرگذاری بالا، المانهای جدید مبلمان اداری، ایدهها و محصولاتیست که قادرند در عین نوآوری با کاراکتر و کیفیّات دورهی معاصر خود هماهنگ باشند. نمونهای که در عمل بسیار خوب جواب داده، دِدالوس است؛ یک سیستم جدیدِ مفصلبندیشده که آخرین دستاورد کمپانیست و بیشک قدمی به جلو محسوب میشود، که هم به لحاظ بصری فوقالعادّه زیباست و هم به لحاظ تکنولوژی به کار رفته در آن بسیار پیشرفته و دقیق است.
دِدالوس یک مدل تکوینیافته از سیستم وولو (Volo) (که در انتخاب اسم «اسطورهای» آن نیز منعکس شده) است که با انعطافپذیری بسیار و قسمتهای متنوّع و همچنین ظرفیّت بالای آن برای تطابق با طیف متنوّعی از فضاهای کاری تعریف شده است و فخامتی قابل تحسین را به نمایش میگذارد.
تکامل فُرمها
طرّاحی صنعتی در طول سی سال گذشته دستخوش تغییرات اساسی متعدّدی شده است، هم به لحاظ فُرم و هم تکنولوژی؛ این تغییر بیشتر به نوعی استحاله شبیه است، و تحوّلی درونیست در دیاناِیِ اشیاء. قسمت قابل توجّهی از این تغییرات توسّط کمپانیهایی مانند مِتیس صورت گرفته که از کمپانیهای تخصصی ساخت مبلمان اداری است. واحدهای تحقیق و تولید پیشرفتهی متیس بنیانی برای این استحاله در فُرم، مواد و کارکرد هستند. یک نمونهی بارز از آنچه گفته شد، یک مجموعهی مخصوص دفاتر مدیریت، به نام دِلتــا است که از یک واحد ذخیره و کتابخانه به همراه یک میز زیبا و خوشترکیب و یک سیستم جداکنندهی متحرّک به اسم اِوو (EVO) تشکیل شده است. مواد و رنگهای مختلفی که در مدلهای این مجموعه به کار رفته برای دفتر هر مدیر حسّ و حالی منحصر به فرد را خلق میکند.
سیستمهـای کاربـردی
مبلمان، ملحقّات و تجهیزات برای دفاتر اداری حکم نرمافزار برای کامپیوتر را دارند. دقیقتر بگوییم، آخرین محصول شرکت تارگِت (Target) (شاخهای از کمپانی فرتسا (Frezza) ) طرّاحی شده توسّط سرجو لئون، سیستمهای کاربردی بسیار پیشرفته و تحوّل یافتهای هستند. سری جدید درایو (Drive) محصول بررسی و تحلیل دقیق پیشرفتهترین کارگاههاست. سریهای کلیپ (Clip) و لینک (Link) که اکنون با مواد و فُرمهای متنوّع موجود است، به کیفیات کاربردی، یک احساس ظریف و در عین حال پختهی زیباییشناسانه نیز افزوده است. تمام جزئیّات کلیپ برای ارائهی بالاترین حدّ ممکن عقلانیّت مورد مطالعه قرار گرفته است. با وجود این قابل تنظیم بودن این میز، ترکیبهای بسیار متنوّعی را میتوان به وجود آورد.
سـادگی مفصلبندی شـده
در دنیای طرّاحی و معماری یک مکتب فکری وجود دارد که پیروان آن معتقدند در پسِ موفّقترین و متعادلترین آثار یک هستهی مرکزی وجود دارد. این هسته در واقع یک عنصر ساده است که سایر اجزا و قطعات از آن شکل میگیرند.
لایه (Layer) که توسّط پائولو فاوارتّو طرّاحی شده، قطعاً به این مقوله تعلّق دارد. طرّاحیِ لایه از ایدهی مرتبط بودن با یک هستهی مرکزی نضج گرفته است: یک پایه با لولهی فولادی با المانهای ویژه. این میز را هم عمودی میتوان تنظیم کرد و هم افقی. به لطف کانسپت بسیار ساده، لایه بسیار منعطف است و قابل انطباق با هر محیط کاری.
نُـرم و فُـرم
دستهای از اشیاء، به عنوان مثال صندلیهای اداری، وجود دارند، که نمیتوان آنها را جدا از نُرم متعارف به شکل افراطی تغییر داد. صندلی بی (Bea Chair) (طرّاحی شده توسّط دُریانا و ماسّیمیلیانو فوکْساس) بر اساس یک کانسپت جذّاب و البتّه همان فُرم متعارف ولی با محاسبات ریاضی پیچیده ساخته شده است. مکانیسمهای پیشرفته و ارگونومیک که حرکت آن را امکانپذیر میکنند در درون صندلی مخفی شدهاند. صندلی بی در دو نسخه تولید میشود، یکی برای دفاتر اداری و دیگری برای «کار بیرون» که در واقع برای خلق یک صندلی مناسب برای منزل تغییراتی روی آن انجام شده است. صندلی آیره جونیور (Aire Jr) (طرّاحی شده توسّط استفانو گِتسِل) نیز نمونهای جالب از تعادل زیبا بین فُرم و تکنولوژیست. پایهی آن در دو نوع کروم یا رنگشده موجود است.
حسّـاسیّت خطّـی
معمولاً هندسه یا ترکیب خطّی در فضاها یا اشیاء را خصوصیّاتی در تضادّ با ویژگیهای «جسمی» مانند حسّاسیّت، انعطافپذیری یا حتّا فخامت میدانند. امّا تعادلی ظریف بین این دو بُعد بیانی را میتوان در محصولات طرّاحی شده توسّط رائول باربیِری برای رِکسایت دید.
آلِکسا، سریِ صندلیهای سبک و جالبی است که اخیراً نسخهی دستهدار آنها نیز تولید میشود. سازهی سبُک و سیّال آن از جنس آلومینیوم است که به شکل پولیش خورده و رنگ شده عرضه میشود. طیف رنگهای آن عبارتند از: آلومینیومی، سفید، طوسی، شنی، بوردو و توتونی. مسند و پشتی، از جنس پلیپروپیلن، یا همرنگ سازه است یا به رنگهای سفید، سیاه، بوردو، قهوهای تیره، یا چرم به رنگ کونیاک.