مزون کاره بازوش‌‌ سورـ گیون، فرانسه، 1961-1956
مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو پاریس، فرانسه / رنتسو پیانو، ریچارد راجرز، 1978-1971

دانشگاه تربیت معلم، یووَسکیلَه، فنلاند، 1959-1951

آلوار آلتو در سال 1951 با پروپوزال خود با عنوانِ “Urbs” در مسابقه‌‌ی معماری دانشگاه تربیت معلم در شهر یووسکیله شرکت کرد و برنده شد. چون آلتو در این شهر بزرگ شده بود و بسیار به‌‌آن عشق می‌‌ورزید، خود را ملزم دانست تا با عنایت خاصی به این پروژه بپردازد.
کامپوس دانشگاه یووسکیله در چشم‌‌انداز تپه‌‌ای قرار گرفته که به فاصله‌‌ی اندکی در جنوب مرکـزی شهر در انتـهای گودیِ تقسیم‌‌کننده‌‌ی شهر واقع است. این منطقه دارای ساختمان‌‌های سمیناری‌‌ست که از آجر قرمز دهه‌‌ی 1880 ساخته شده‌‌اند. آلتو نسبت به این جهت‌‌گیری خود را متعهد دانست و برای احداث بناهای اصلی نیز از همان آجرهای قرمز رنگ استفاده کرد. او کامپوس دانشگاه را از مرکز شهر جدا کرد و ساختمان‌‌ها را به صورت یک نعل اسب در کنار یکدیگر قرار داد. یک پیاده‌‌رو از خیابان کاؤپاکاتو، یعنی خیابان اصلی مرکزی، با زاویه‌‌ای حاده به ساختمان اصلی دانشگاه منتهی می‌‌شود و به این طریق کامپوس را به شهر متصل می‌‌سازد. بیننده هنگام ترک مرکز متوجه می‌‌شود که ساختمان اصلی همچون نمایی برای کل دانشگاه عمل کرده است و ساختمان‌‌های دیگر در پشت آن در محوطه‌‌ای پارک‌‌مانند تجمع یافته‌‌اند.
در خلال فاز اول ساخت و عملیات اجرایی که از سال 1952 تا 1953 به طول انجامید، دانشکده‌‌ی عملی، سالن ورزش و کافه‌‌تریاهای لوزی و لیهتی، خوابگاه دانشجویی و موتورخانه تکمیل شدند. در طی فاز دوم که از سال 1954 آغاز شد و تا سال 1955 ادامه داشت، یک سالن ورزش دوم، یک ساختمان مسکونی برای کارمندان، یک استخر سرپوشیده، ساختمان اصلی و کتابخانه به سرانجام رسیدند.

ساختمان اصلی از یک سالن رقص، یک ضلع اداری و پلکان رابط میان این دو تشکیل شده است. نمای این ساختمان اصلی که به سه بخش تقسیم شده، پاسخی است به فرم سالن رقص که در طبقه‌‌ی فوقانی واقع است. این سالن رقص را می‌‌توان از وسط به دو بخش مساوی تقسیم کرد. سرسرای ورودی در طبقه‌‌ی همکف با دیوارهای شیشه‌‌ای بلند به فضای طبیعی بیرون پیوند می‌‌خورد. یک میدانگاه کوچک روباز در مقابل مدخل ساختمان اصلی واقع است که از آنجا می‌‌توان چشم‌‌انداز مجاور دریاچه‌‌ی یووَس‌‌یَروی را در سمت شرق ساختمان مشاهده کرد.
در پشت ساختمان اصلی در سمت جنوبی، یک میدان کوچک دیگر نیز هست که می‌‌توان آن را برای مناسبت‌‌های عمومی در فضای باز مورد استفاده قرار داد.
یک ردیف ساختمان صلب متشکل از دو سالن ورزش و استخر سرپوشیده‌‌ی میان آنها، بر کافه‌‌تریای دانشگاه و ساختمان خوابگاه در سمت شرق میدان ورزشگاه اشراف دارد. آلتو برای کامپوس دانشگاه، دو پرسپکتیو شهری در نظر گرفته است: یکی از آنها میدان اصلی است، وقتی از مرکز حرکت می‌‌کنیم و دیگری میدان ورزشگاه، وقتی به سمت مجتمع ساختمانی نعل اسبی پیش می‌‌رویم.
آلتو بعد از این مجموعه، ساختمان دانشجویی و دانشکده‌‌ی تربیت بدنی را طراحی کرد. ساختمان‌‌ها با کاربری‌‌های متفاوتشان یک کلیت محدود را می‌‌سازند که در آن ساختمان‌‌های منفرد چنان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده‌‌اند که مجموعه‌‌اتاق‌‌های جاداری را تشکیل می‌‌دهند. آلتو علاوه بر آجر از چوب، شیشه، گرانیت، مرمرهای کفپوش، سرامیک و چوب‌‌های بسیار مرغوب استفاده کرده است. مجتمع کامپوس دانشکده‌‌ی تربیت معلم واقع در تپه‌‌ی سمینارین‌‌مَکی از سال 1992 در زمره‌‌ی آثار حفاظت‌‌شده‌‌ی فنلاند قرار گرفته است. کامپوس دانشگاه که آلتو از همان آغاز به اضافه کردن امکانات بیشتر در آینده‌‌ی آن اندیشه شده بود، چندین بار طی تاریخِ خود در جهت جنوب‌‌شرقی توسعه یافته است.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 28 می, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: