چرخ، اثر پریسا علیمحمدی، دایا استودیو
ROOZMAZZE CAFE RESTAURANT, Behnam Mamashti, Kiana Kaviani

داروخانه دکتر گلشنی، اثر بهنام ممشتی، کیانا کاویانی، دفتر مهندسین مشاور کاما دیزاین 

مقدمه:
فضای داروخانه‌ها عموما شبیه به انبار دارو می‌باشد، که شما برحسب نیاز، به آنجا مراجعه می‌کنید و عموما فضایی پراسترس همراه با انرژی منفی است، فضاهای درمانی در گرگان معمولا دارای رنگ‌بندی‌های نامناسب و دلگیر هستند. فضای داروخانه، فضای بزرگی نبود و خواسته‌های کارفرما زیاد. اولین قدم لکه‌گذاری فضاهای مورد نظر بود. انبار دارو؛ فضای نسخه پیچ؛ محل کار پزشک؛ سرویس بهداشتی؛ اتاق پزشک؛ انبار محصولات خاص و یخچال و قسمت فروش لوازم آرایشی و بهداشتی و صندوق تحویل دارو اگر قرار بود همه‌ی لکه‌ها در پلان همکف برنامه‌ریزی شود قطعا سهم هر قسمت متراژ قابل‌توجهی نمی‌توانست باشد. پروژه را هم عمودی و هم افقی تقسیم کردیم. فضای خدماتی و فضای فروشگاهی تصمیم بر این گرفته شد که فضای نسخه پبچ. آبدارخانه و سرویس بهداشتی در طبقه‌ی همکف و قسمت خدماتی و اتاق پزشک و انبار محصولات خاص و یخچال در طبقه بالا قرار بگیرد. اما باز هم فضا برای انبار دارو کم بود.

تصمیم بر این شد بخشی از فضای فروشگاهی به انبار دارو اختصاص پیدا کند. با قرار دادن بالکنی به موازات کانتر فروش مشکل انبار هم حل شد و ورودی آن از طبقه‌ی دوم گرفته شد. بعد از لکه‌گذاری پروژه، نوبت به طراحی قفسه‌ها و پوسته‌ی داخلی فضا رسید. کارفرما علاقه زیادی به طراحی خود داشت و تاکید زیادی به ترکیب خطوط منحنی و شکسته داشت. پس از جلسات اتاق فکر، استفاده از خطوط شکسته و منحنی و سطوح یک‌پارچه و نیمه‌براق در دستور کار تیم طراحی قرار گرفت. ظرافت و انتخاب درست از متریال‌ها هم بسیار مهم بود.

سیستم گرمایش و سرمایش:

با توجه به فضاهای متفاوتی که وجود داشت با ایجاد کانال و داکت اسپیلیت گرمایش و سرمایش پروژه تامین شد. دید با کیفیت پروژه از نگاه مخاطب برای ما مهم بود.

نور پردازی:

سیستم نورپردازی به شکلی طراحی شد که خیرگی ناشی از شدت نور موضعی در هیچ بخشی از فضا وجود نداشته باشد اما میزان روشنایی برای کارفرما اهمیت داشت. از تکنیک نورپردازی صفحه‌ای با شدت نورهای مختلف برای پروژه استفاده شد.
برای ما مهم بود نورپردازی به صورت یکپارچه و بدون شکستگی و برش اتفاق بیفتد پس تصمیم بر این شد از پارچه ترنس لوسید برای سطوح نورپردازی استفاده شود. فضای پشت قفسه‌ها هم به همین شکل به صورت بک‌لایت نورپردازی شد تا هم نور با کیفیتی در باکس فروش اجناس داشته باشیم هم جلوه‌ی شفاف و با کیفیتی از نورپردازی را در سطوح نظاره‌گر باشیم. راهروی حرکتی پشت کانتر هم با همین تکنیک با شدت نور بیشتر طراح شد تا سطح روی کانتر به صورت یک‌پارچه بدون سایه روشن شود.

قفسه‌ها:

از شلف‌های شیشه‌ای کاملا شفاف و بی‌رنگ سوپر کلیبر به عنوان طبقات لوازم بهداشتی استفاده شد تا حس مطلوب شفافیت و تمیزی در کنار ظرافت و معلق بودن آبجکت‌های روی آنها کاملا ملموس شود.

کانتر:

درسته تمامی عناصر طراحی این فضا با هم هماهنگ هستند ولی نقطه‌ی قوت و تمرکز طرح بر روی کانتر گذاشته شد یعنی فضایی که حد فاصل بین مراجعه‌کننده و خدمات‌دهنده است. به واسطه‌ی امتداد کانتر در کل فضا، می‌توانستیم سیال بودن و نرمش را ایجاد کنیم. کانتر فضایی به شدت مصرفی و آسیب‌پذیر بود که انتخاب فرم آن جهت استفاده و متریال به جهت آسیب‌پذیر بودن از اهمیت زیادی برخوردار بود.
کانترهای مکعبی شکل چوبی با شیشه‌ای روی آن برای مخاطب کسل‌کننده و تکراریست. کانتر داروخانه‌ی گلشنی به واسطه ایجاد فضاهای مثبت و منفی در فرم حس یک جسم صلب را نمی‌دهد و این خطوط نرم و هلالی شکل در طول کانتر هم به نظم مجموعه کمک می‌کند و هم به سیال بودن فضا.
کانتر از سنگ کرین اجرا شد که هم مقاومت بهتری دارد و هم تمامی خطوط هلالی شکل به بهترین شکل خودش را نشان می‌دهد و از فضاهای منفی به وجود آمده در کانتر به عنوان طاقچه‌هایی برای گذاشتن گیاهان استفاده شد که حس طراوت و سبزینگی در فضا ایجاد شود.
طول بلند کانتر به قسمت فروش محصولات آرایشی و بهداشتی اختصاص یافته است و ضلع سمت راست کانتر دارای ارتفاع بیشتری ست که محل دریافت نسخه است. در پشت کانتر تماما کشوهایی برای انبار جنس‌های پرمصرف دیده شد.

کفسازی:

کف‌سازی پروژه با توجه به مسیر حرکتی و فضای مکس مخاطب، به شکلی هم‌سطح در دو کد رنگی به وسیله اپوکسی شکل گرفت.

سقف:

پلان معکوس کف بر روی سقف قرار گرفت. برای دسترسی به داکت‌ها و تاسیسات نیاز به ساختاری وجود داشت تا دسترسی را به هنگام نیاز آسان کند. پارچه‌ی مشکی براق برای بعد دادن به فضا به صورت یک‌پارچه بر روی سقف قرار گرفت و خروجی‌های هوا با برش‌های منظم بر روی آن ایجاد شد. (لرزش سقف توضیح داده شود.)

ویترین:

موقعیت مکانی داروخانه به‌گونه‌ای در 2نبش پرتردد خیابان قرار گرفته بود که بهترین ویترین ممکن برای پروژه، خود پروژه به حساب می‌آمد . سعی شد به جای نمایش سنتی محصولات در ویترین فروشگاه، خود داروخانه به عنوان ویترین شناخته شود. این کار باعث شد هیچ قفسه‌ای پشت شیشه فروشگاه قرار نگیرد و به دنبال آن نور طبیعی مطلوبی وارد فضای اصلی شود.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398



عملکرد: درمانی و خدمات پزشکی، طراحی داخلی


         

نام پروژه ـ عملکرد: داروخانه دکتر گلشنی، تجاری
شرکت ـ دفتر طراحی: کاما دیزاین
معماران اصلی: بهنام ممشتی، کیانا کاویانی
همکاران طراحی: سحر عجمی، حمید اسلام
طراحی و دکوراسیون داخلی: بهنام ممشتی
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: داکت اسپلیت، اسکلت فلزی
آدرس پروژه: گلستان، گرگان، عدالت 22، داروخانه دکتر گلشنی
مساحت کل ـ زیربنا: 110 متر‌مربع، 110 متر‌مربع
کارفرما: آقای دکتر گلشنی
تاریخ شروع و پایان ساخت: خرداد ماه 1396  -   اسفند ماه 1396
عکاسی پروژه: معین مطلق
ایمیل: kamadesignstudio@gmail.com

DR GOLSHANI PHARMACY, Behnam Mamashti, Kiana Kaviani

Project’s Name ـ Function: Dr Golshani Pharmecy, Commercial
Office ـ Company: KaMa Design Studio
Lead Architect: Behnam Mamashti, Kiana Kaviani
Design Team: Sahar Ajami, Hamid Eslam
Interior Design: Behnam Mamashti
Mechanical Structure ـ Structure: Duct Split, Steel Structure
Location: Edalat 22 Alley., Gorgan City, Golestan State
Total Land Area ـ Area Of Construction: 110 m2, 110 m2
Client: Mr Golshani
Date: May 2017  -  March 2018
Photographer: Moin Motlagh
Email: kamadesignstudio@gmail.com

The pharmacy space is generally similar to the drug store where you go where needed and is generally a stressful space with negative energy. Dr. Golshani’s pharmacy was not a large space and the demands of the client were high. The first step was to locate the spaces that project needed. If all the spaces were to be planned in the ground floor plan, the space would certainly be small in size for this reson we split the project both vertically and horizontally, Service space and store space. But we still didn’t have room for the drug store. It was decided to allocate part of the store space to the drug store. By placing a parallel balcony with a sales counter, the warehouse problem was solved . The employer was very interested in the design of the car and emphasized the combination of curved and broken lines. After the thought room meetings The use of broken lines and curves and semi-glossy surfaces were on the design team’s agenda. The elegance and proper selection of materials were also important.
Lighting: A uniform lighting technique with different light intensities was used for the project. The space behind the shelves was illuminated from behind to provide quality light on the sell’shelves.
Shelves: Completely transparent and colorless glass shells were used to give a sense of transparency and cleanliness to the suspension and suspension.
Counter
True, all of the design elements of this space are in harmony, but the key point of our design is Counter, That is, the space between the client and the provider. We could create fluidity and softness by stretching the counter across space. Counter it was a highly consuming and vulnerable space, and the choice of material was very important. The cube-shaped wooden counter with glass on top it is duplicate and repetitive for the target audience.
Dr Golshani’s counter by creates positive and negative spaces in the form it does not give the sense of a solid object. The counter was made of stone, which exhibits both best resistance and all curved lines in its best shape and from the negative spaces in Counter. It was used as a niche for plants to create a sense of freshness and greenery in the space. The flooring of the project was formed by epoxy according to the movement path and pause space in two color codes. Reverse floor plan was placed on the ceiling. The pharmacy’s location was on the corner of the street. That was the best showcase possible for the project, the project itself. was tried Instead of displaying traditional products in a storefront, the pharmacy itself should be known as a storefront. The result of this decision was do not place any shelves behind the store’s glass and bring in the best natural light into the main space.

مدترک فنی_________________________________