لندن، انگلیس ساختمان مدیریت مناطق شهری لندن و حومه
بان هوا هين هواهین پراچواپ خیری خان تایلند

خانه‌هایی برای گذراندن تعطیلات
خانه‌ی مسکونی، آرتن دره های بیگهورن صحرای پالم
کالیفرنیا، آمریکا

VACATION HOMES
Aarthun Residence
Bighorn Canyons, Palm Desert, California, USA

طراحی خانه‌هایی برای گذراندن تعطیلات همواره در معرض توجه و تقاضای فراوان بوده، است زیرا نیازهای بسیار اساسی در این خانه‌ها نهفته است نیاز به، استراحت آسایش و تفریح تمایل به تجدید قوای بدنی و ذهنی در همه ی انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده و این نیاز در هیچ جا به اندازه‌ی یک خانه‌ی استراحتگاهی قابل برآورده شدن نیست.
خانه‌های استراحتگاهی را میتوان نماد تحقق رویای همه انسان‌ها برای داشتن مخفی‌گاهی اختصاصی دانست پروژه های ارائه شده در این بخش، خانه‌هایی هستند برای گریختن از دنیا و مافی‌ها و دیدگاه‌ها و خواسته های صاحبان خود را که به زبان معماری درآمده، است بازگو می‌کنند تلاش شده است پروژه‌هایی انتخاب شوند که به خوبی در محل و بافت و زمینه‌ی خود جا افتاده و مکمل آن شده‌اند و نه سربار آن این خانه‌های غیر معمول مناظری تماشایی در محل به وجود آورده‌اند و در طراحی آنها طبیعت و محیط اطراف نیز در نظر گرفته شده است.
عکس‌های زنده و خیره کننده به خانه‌ها و محیط پیرامون آنها جان بخشیده است. جزئیات ارائه شده بیش از آنکه جنبه‌ی صرفا فنی داشته باشند، گویای خواسته‌ها و مقاصد معماران و کارفرمایان هستند و نوعی نگرش شخصی نسبت به طراحی و معماری بناها به شمار می‌آیند که می‌تواند به خوانندگان کمک کند رویاهای خود را در این پروژه‌ها پیدا کنند.

معماری چشمگیر این خانه‌ی ۵۶۵ متر مربعی آن را به مجسمه‌ای جاندار تبدیل کرده است بنا دارای زمین گلف نماهایی رو به کوه‌های سانتا روزا و دورنمای خیره کننده‌ی دره است. نمای اصلی سنگی و مقاوم در برابر شرایط سخت آب و هوایی این خانه‌ی صحرایی رو به خیابان است و از نیرو و پایداری حکایت دارد با گذشتن از در جلویی یک حیاط حفاظ دار پدیدار می‌شود و خانه از اینجا به تدریج رخ می نمایاند در به باغی گشوده می‌شود که مسیر سنگ‌فرشی در درون آن به در اصلی خانه منتهی میگردد سرسرای ورودی زیبای خانه از شیشه‌های بزرگ یکدست تشکیل شده که بین دو قطعه‌ی نیمه معلق گرانیت قرار گرفته است سه نمای دیگر با نمای اصلی در تضاد هستند و احساس فضا و گستردگی القا می‌کنند و انحناهایی جسورانه کاربرد تماشایی مصالح بی نیاز به، نگهداری و نماسازی بومی را به نمایش می‌گذارند کل نمای خارجی از سنگ، مس و شیشه تشکیل شده است. سقف اصلی نیز روکش مسی دارد و سقف تاق ضربی به دو قسمت تقسیم شده تا در هر طرف آن، پنجره‌های کلیسایی تعبیه شوند. اتاق نشیمن به همه جوانب دید دارد. درهای کشویی شیشه‌ای در محفظه‌های دیوار ناپدید می‌شوند و مرز میان درون و بیرون خانه را محو می‌کنند اتاق غذاخوری نیز به دو طرف دید دارد فضای نشیمن هنگامی که درها بسته‌اند، فضایی داخلی است و هنگامی که درها باز هستند، فضای بیرونی. اتاق خانوادگی نیز با درهایی که از نظر پنهان می‌شوند به بیرون دید پیدا می‌کند در سویت اصلی یک دیوار شیشه‌ای دورنمایی زیبا به کوه‌ها و زمین گلف ارائه می‌کند چسبیده به سویت، یک خلوتگاه خانگی – اداری قرار دارد. اتاق مهمان کاملا مستقل ولی به همان اندازه مجلل است و همه‌ی امکانات سویت اصلی در آن نیز یافت می‌شود و یک سویت اصلی دوم به شمار می آید.
استخر در میان یک حیاط باز و پرفضا واقع شده و در گوشه‌ای از آن تخته سنگ‌هایی از آب بیرون زده‌اند و استخر را با صحرای پیرامون پیوند می‌دهند نمایی که از این بخش دیده می‌شود بسیار تماشایی است ضمن در نظر داشتن مسائل محیطی ایده‌های طراحی پیشرفته امروزی نیز در این پروژه به خدمت گرفته شده است ستون‌های سنگی یکپارچه در نزدیکی آتش به عنوان جرم‌های گرمایی عمل میکنند: یک ذخیره کننده‌ی انرژی گرمایی که گرما را جذب و آن را به تدریج در اتاق‌های مجاور آزاد می‌کند دیوارهای کشویی تاشو نیز امکان استفاده از نسیم خنک را فراهم می‌آورند. بافت‌های درون خانه تضادهای بسیاری در خود دارند. سطوح کاملا صیقلی در کنار سطح‌های مفروش قرار دارند و به دیوارهایی از سنگ خشن منتهی می‌شوند. در روز نور آفتاب از طریق پنجره‌های نزدیک سقف وارد خانه می‌شود و در ساعت‌های تاریکی چراغ‌های کوچکی همانند ستاره های آسمان خانه را روشن میکنند در سراسر، خانه احساس یکی شدن بیرون و درون حکم‌فرماست و انسان را ترغیب می‌کند وقت خود را به طور مساوی در فضاهای بیرون و درون سپری کند.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 24 دسامبر, 2019دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: