«معمار هفتـــــه» بازخوانی معماری معاصر اصفهان از زبان معماران
دو خانه‌ی نقش و آیینـــه، اثر تحسین بلدی

خانه باغ میـــان
ملیحه سلیمی، بابک پیوسته

«خانه باغ میان» کاری از ملیحه سلیمی و بابک پیوسته (دفتر معماری بام) اولین اثری بود که در این نشست بررسی شد. خانه‌ای در حاشیه‌ی شهر اصفهان که به قول معمارانش: «تبدیل به الگویی شد برای بستر خود که سکونتگاهی ضعیف بود». این پروژه حاصل جمع‌آوری برخی فضاهای کاربردی (شبیه حمام، اتاق نشیمن و…) حول یک فضای باز است. گرچه استفاده از حیاط یک راه‌حل اساسی برای معماری ایرانی است، اما اخیرا بسیاری از مردم از آن غفلت می‌کنند. طراحان سعی کرده‌اند از یک محتوای تاریخی (سوبژکتیویسم) به شکل امروزی (یک مکعب ساده) در بیاورند. از بیرون، تنها چیزی که می‌تواند در مورد این خانه جالب باشد، سادگی آن است.
این پروژه حاصل جمع‌آوری برخی فضاهای کاربردی (شبیه حمام، اتاق نشیمن و…) حول یک فضای باز است. گرچه استفاده از حیاط یک راه‌حل اساسی برای معماری ایرانی است، اما اخیراً بسیاری از مردم از آن غفلت می‌کنند. طراحان سعی کرده‌اند از یک محتوای تاریخی (سوبژکتیویسم) به شکل امروزی (یک مکعب ساده) در‌بیاورند. از بیرون، تنها چیزی که می‌تواند در مورد این خانه جالب باشد، سادگی آن است. پلاستری تجربی که در محل پروژه ساخته شد، روی تمام دیوارهای بیرونی پاشیده شد تا ظاهری شبیه دیوارهای خشتی به دست آید. یک گچ سفید همچنین تمام دیوارهای داخلی را پوشانده تا بوم سفیدی برای قرار دادن برخی آثار هنری ایجاد کند.

خانه‌باغ میان ، دفتر معماری بام / معماری: دفتر معماری بام / معماران: بابک پیوسته، ملیحه سلیمی / موقعیت: ایران، اصفهان / مساحت زمین: ۳۶۰مترمربع / مساحت: ۱۲۲ مترمربع / عکاس: تحسین بلدی / سال آغاز پروژه: ۱۳۹۴ / سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵

منتشر شده در : شنبه, 14 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: , ,