خانه‌­­ی کیوج لانگ آیلند، نیویورک، امریکا
خانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی لاک‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­پشت جزیره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی مرجانی ماناسوتا، فلوریدا، امریکا

خانه‌‌­­‌­­ی «جویبار میل»
دریاچه‌‌­­‌­­ی هِیز، نیوزیلند

خانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی «جویبار میل» در کرانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی طبقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­طبقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی این جویبار واقع شده و پیرامون آن را مناظر کوهستانی و پرابهت رشته کوه کراون، دریاچه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی هِیز و قله‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی کارونِت فرا گرفته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند.
مکان پروژه، زمین باریک و بلندی است که از شرق به غرب کشیده شده و دورنماهایی تماشایی رو به جنوب و غرب دارد. جویبار میل، در لایه و طبقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای پایینتر از خانه جریان دارد و به دریاچه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی هِیز می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ریزد. ماهی‌های قزل‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آلای آب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شیرین در فصل تخم‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ریزی از آبگیرهای بالادست به این جویبار سرازیر می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند. زمانی علفزاری وحشی این جویبار را در بر می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گرفت، ولی امروزه کل سایت با برکه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های آب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شیرین پوشیده شده که ماهی قزل‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آلا و پرندگان محلی می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­توانند در آنها به تولید مثل بپردازند.
طرح این بنای 350 متر مربعی، به شکل یک کلاه فرنگی برای استراحت و تفریح در فصلهای تعطیلات تحقق یافت. ساکنان خانه می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­توانند از یکپارچگی کامل با محیط اطراف لذت ببرند.
کلاه فرنگی Lشکل یک‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­طبقه با نمای شیشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای به تراس سنگفرش چهارگوشی راه دارد و آن را در بر می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گیرد. تراس به منظور زندگی در فضای آزاد و بهره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­مند شدن از غروب‌های غرب است. هنگامی که صفحات شیشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای قدی به عقب می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­لغزند و باز می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند، فضاهای درونی و بیرونی بر فراز تراس سنگفرش بالایی در هم ادغام می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند.
تراس بالایی در یک سمت به شومینه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی بیرونی مجهز است که اعضای خانواده و مهمانان می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­توانند در شب‌های زمستانی در کنار آن، اوقاتشان را زیر چتر ستارگان سپری کنند. در تراس پایینی، آشپزخانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی بیرونی امکان تهیه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی غذاهای سبک تابستانی را در فضای آزاد فراهم می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آورد.
اجزای تشکیل‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهنده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی خانه عبارتند از: یک بال شرقی-غربی با محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای گود و پایین‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­نشسته، آشپزخانه و محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های نشیمن با پلان باز، و بال شمالی-جنوبی شامل اتاق غذاخوری، ورودی و سویت مهمان در تراز پایینتر. این سویت مهمان، به محفظه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی چارگوش تخته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­پوش و تیره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­رنگی شباهت دارد که شامل یک اتاق خوابگاه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­مانند بزرگ، حمام، سوئیت اتاق خواب اصلی، و یک تراس خصوصی در مجاورت آن است. این تراس گویی بر فراز ترازهای پایینی شناور است.
سقف، صفحه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای افقی از تخته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های سرو است. کف از چوب بازیافتی موسوم به ماتای ساخته شده و با اتصال به صفحات شیشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای، نگاه بیینده را به دوردست‌ها می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دوزد. در جلو شومینه محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای قرار دارد که با چرم فرش شده و نسبت طبقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی اصلی در انتهای بال شرقی، پایینتر نشسته است و در آن می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­تواندر کنار گرمای مستقیم آتش، محیطی دنج و راحت برای گفت‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­وگو پیدا کرد. در اطراف شومینه نیز گوشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های دنج دیگری برای نشستن و کتاب خواندن در زیر نور آفتاب وجود دارد. دیوارهای خارجی خانه از بلوک‌های ضخیم بتنی ساخته شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند و خانه را به سایت «محکم می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کنند».
در هنگام غروب، مناظر در تاریکی ملایمی محو می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند و خانه شکل و شمایل فانوس به خود می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­گیرد و در محیط پیرامون شناور می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شود.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 11 می, 2021دسته بندی: مسکونی, مقالاتبرچسب‌ها: