خانه­‌هـــایی برای گذراندن تعطیلات (بخش چهارم)
خانه‌‌­­‌­­ی «جویبار میل» دریاچه‌‌­­‌­­ی هِیز، نیوزیلند

خانه‌­­ی کیوج
لانگ آیلند، نیویورک، امریکا
The Quogue Residence
Long Island, New York, USA

این خانه یک اقامتگاه جمعی تابستانی از نوع بناهای سبک شینگل اوایل قرن بیستم است. مکان پروژه در ابتدا عبارت از یک خانه‌‌­­‌­­ی متروکه بود که در پشت قطعه زمین دراز و هموار چهارگوشی (که در قسمت جلو پر از علف و گیاه بود) قرار داشت. پس از تخریب خانه‌‌­­‌­­ی متروکه و هرس گیاهان زائد معلوم شد که مکان پروژه می‌‌­­‌­­تواند بسیار دنج و آفتابگیر باشد. خانه‌‌­­‌­­ی جدید در بخش جلویی زمین بنا شد و بدین شکل فضای کافی برای یک حیاط پشتی وسیع، انبار بزرگی برای وسایل باغبانی، استخر و اتاقک مجاور آن به وجود آمد.
کارفرمایان (خانواده‌‌­­‌­­ای با بچه‌‌­­‌­­های کوچک) در این خانه‌‌­­‌­­ی تابستانی به دنبال طرحی بودند که برای پذیرایی از مهمانان پرشمار آنان مناسب بوده و به استخر و باغ‌های بیرون دسترسی داشته باشد. اتاق‌‌­­‌­­خواب‌هایی برای بچه‌‌­­‌­­ها و مهمانان الزامی بود، ولی کارفرمایان در عین حال خواستار خانه‌‌­­‌­­ای بزرگ و بی‌‌­­‌­­دروپیکر نبودند. خانه با حدود 613 متر مربع مساحت، دارای 5 اتاق خواب است و اتاق خواب ششمی هم در برج آن طراحی شده است.
ایوان بزرگ و سراسری در پشت خانه به اتاق خانوادگی، آشپزخانه و اتاق نشیمن راه دارد. این امر ارتباط مستقیم بین محیط‌های بیرون و درون را در تابستان ممکن می‌‌­­‌­­سازد. می‌‌­­‌­­توان ایوان توری‌‌­­‌­­دار مجهز به شومینه را در پاییز و بهار با انداختن شیشه به اتاقی گرمتر تبدیل کرد. ایوان جلویی در سمت راست به ورودی رسمی و در سمت چپ به ورودی غیررسمی و یک کفش‌‌­­‌­­کن بزرگ منتهی می‌‌­­‌­­شود.
آشپزخانه و اتاق خانوادگی مجاور آن به حیاط پشتی و محوطه‌‌­­‌­­ی استخر مشرف هستند که مرکز اصلی تجمع ساکنان خانه به شمار می‌‌­­‌­­آیند. آشپزخانه‌‌­­‌­­ی دلباز شامل یک محوطه‌‌­­‌­­ی سفارشی‌‌­­‌­­ساز برای صبحانه و صندلی‌های بلند است. رویه‌‌­­‌­­ی همه‌‌­­‌­­ی کابینت‌ها از چوب گیلاس است، جز قسمت‌های مجاور ظرفشویی که از سنگ لوح سبز ساخته شده‌‌­­‌­­اند.
خواسته‌‌­­‌­­ی کارفرمایان خانه‌‌­­‌­­ای بود با حال و هوای بناهای سبک شینگل، که در عین حال تقلید خانه‌‌­­‌­­های اوایل قرن بیستم موجود در منطقه نباشد. خانه به گونه‌‌­­‌­­ای طراحی و با جزئیات پرشمار تجهیز شد که می‌‌­­‌­­توان آن را یک ساختمان سبک شینگل قرن بیست و یکمی به شمار آورد که حس و حالی از گذشته را نیز در خود دارد.
نمای بنا با توفال‌های سرو آلاسکایی پوشیده شده، قاعده‌‌­­‌­­ی آن آجری است، پنجره‌‌­­‌­­های وادار چوبی و کف چوب صنوبر دارد و برای رویه‌‌­­‌­­ی کابینت‌های آشپزخانه، کتابخانه‌‌­­‌­­ی تخته‌‌­­‌­­پوش و روکش و نرده‌‌­­‌­­های پلکان از چوب گیلاس استفاده شده است. این خانه که پر از گوشه‌‌­­‌­­های دنج و راحت است، محیطی گرم و جذاب برای ساکنان خود فراهم می‌‌­­‌­­آورد.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 11 می, 2021دسته بندی: مسکونی, مقالاتبرچسب‌ها: