ویلای شخصی وارطان (طراحی وارطان هوانسیان)
معماری آکادمیک ایران و تحولات معماری مسکن، نوشته‌ی امیر بانی مسعود

خانه­‌ی کَستِر پَکارد
معماری از معماران کَلِس شورتْریج
عکّاسی از تیم گریفیث
پورتولا وَلی، کالیفورنیا، ایالات متّحد، 2002

Castor Packard House
Architecture by Callas Shortridge Architects
Photography by Tim Griffith
Portola Valley, CA, USA, 2002

این خانه جایگزین یکی از پُرشمار خانه­‌های مدرنی شده که در دهه­‌ی 1950 در پورتولا وَلی کالیفورنیا ساخته شده است.

محلّ‌ه­ایی که خانه در آن قرار گرفته، چشم ­اندازی منظّم و بسیار زیبا دارد. ساختمان ها با فواصل دست­ و­دلبازانه­ ای از هم قرار گرفته‌­اند و ناحیه­‌های سرسبزْ مسیرهای پیاده­‌روی متعدّدی را در خود جای داده‌­اند.

این محلّه بر اساس ایده‌ی متعارف حاکم بر سبکِ زندگی مدرن در اواسط سده­‌ی گذشته شکل گرفته و رشد کرده است. معماران با خلق معماری‌­ای روبه­‌رو بودند که با وضعیّت فعلی محیط که قدیمی­ست جور درآید و در عین حال از ایده­‌های معاصر و به‌­روز هم در آن استفاده شود.

مشتریان به نوبه­‌ی خودشان خانه­‌ای می­‌خواستند که ناحیه­‌های کاری جذّابی در آن در نظر گرفته شده باشد. به همین دلیل طرّاحی خانه باید هم بر فضاهای عمومی تمرکز می­‌داشت و هم بر ناحیه­‌هایی برای ملاقات‌های کاری.‌

پاسخ معماران به این الزامات مفصل­‌بندی فضاهای عمومی، در طبقه­ پایین، و فضاهای خصوصی در طبقه­‌ی بالایی بود که در جهت خلاف فضاهای پایینی طرّاحی شده‌­اند تا ساکنین از منظره­‌ی زیبای درّه­‌ی سرسبز لذّت ببرند. ترکیب‌­بندی طرح بر اساس یک سری دیوارهای طولانی با رنگ‌های درخشان و چند صفحه­ که به صورت مورّب یکدیگر را قطع می‌­کنند شکل گرفته که تقاطع این صفحات نیز سریِ اتاق‌ها را تشکیل داده و نیازهای کاربردی فضاهای داخلی را مرتفع می­سازند.
شرکت معماریِ معماران کَلِس شورتریج از سال 1996 مشغول فعّالیّت است. بنیانگذاران آن سْتیوِن شورتریج و باربارا کَلِس سابقاً در یک شرکت معتبر معماری در بِوِرلی­‌هیلز همکار بوده‌­اند. این دو معمار، قبل از اینکه دفتر خود را پایه‌­گذاری کنند، به اتّفاق روی پروژه­‌های متعدّد و با مقیاس‌های گوناگونی کار کرده­‌اند.

باربارا پروژه‌­هایی را مدیریّت می­‌کند که نیاز به اشراف بیشتر بر جزئیّات تکنولوژیک دارند. در عوض، سْتیون هم پروسه­‌های طرّاحی و ساخت پروژه‌­های متفاوت این شرکت را هدایت می­‌کند. هر دو معمار جوایز معتبر و ارزشمند متعدّدی برای کار طرّاحیشان دریافت کرده‌­اند.

خانه­‌ی کَستِر پَکارد
معماری از معماران کَلِس شورتْریج
عکّاسی از تیم گریفیث
پورتولا وَلی، کالیفورنیا، ایالات متّحد، 2002

مدارک فنی
منتشر شده در : یکشنبه, 11 اکتبر, 2020دسته بندی: مسکونی, طراحی داخلی / مسکونی, معماریبرچسب‌ها: ,