خانهی تاریخی طباطباییها، کاشان
مرضیه طبائیان عکسها: دکتر فرید خدارحمی

مقدمه
در شمارهی پیشین مجله به شرح و توصیف معماری خانههای کویری در اقلیم گرم و خشک سرزمین ایران پرداخته شد و ضمن بررسی ایدهها و مبانی طراحی مسکونی در این پهنه از شرایط آبوهوایی، نمونهها و مصادیق ارزشمند این تفکر در شهرهای مختلف معرفی شدند. در ادامهی بحث مذکور، خانهی تاریخی بروجردیها که از بناهای ارزشمند و زیبای شهر کاشان است به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و مشخصات و نکات ارزندهی معماری آن، مطرح شد. در این شماره نیز یکی دیگر از این خانههای ارزشمند معرفی میشود تا شاید در آینده، معماران، طراحان و کارشناسان با بررسی الگوهای مطرح در معماری گذشتهی این سرزمین، خلاقیت و نوآوریهای شایستهای در ساخت و ساز از خود نشان دهند.
موقعیت قرارگیری بنا
خانهی تاریخی طباطبایی در محلهی سلطان امیر احمد کاشان و در خیابان علوی واقع است. این بخش از شهر کاشان، بافت تاریخی و قدیمی شهر بوده و مجموعه بناهای ارزشمندی در آن قرار دارد. به دلیل اینکه سنگ بنای این خانه را شخصی به نام حاج سید جعفر طباطبایی بنا نهاده، به خانهی طباطبایی مشهور شده است. در حال حاضر، خانه در تملک سازمان رفاهی-تفریحی شهرداری کاشان است.
توصیف و بررسی معماری بنا
خانهی مذکور در زمینی به مساحت 4720 مترمربع و در حدود سال 1250 قمری با مهارت و هنرمندی معمار معروف کاشانی، استاد علی مریم احداث شده است.
به طور کلی خانه شامل سه بخش اندرونی، بیرونی و خدمه است. در بخش اندرونی، صاحبخانه زندگی میکرد و بخش بیرونی برای پذیرایی از مهمانها مورد استفاده قرار میگرفت.
به لحاظ فرم و الگوی ساختوساز، معماری خانه از نوع حیاط مرکزی و گودال باغچه است که در مجموع دو حیاط خلوت و چهار حیاط اصلی را شامل میشود. به دلیل موقعیت قرارگیری خانه در بافت قدیم شهر، دو رشته قنات نیز از این خانه گذر میکرد.
به واسطهی درونگرایی خانه، ساختمان از نمای بیرونی تزئین و زیبایی ندارد و همچون تمامی بناهای درونگرا در معماری ایرانی، همهی زیباییها و ارزشهای ساخت و ساز در درون آن نهفته است. تزئینات و نقاشیهای خانه با نظارت میرزا ابوالحسن غفاری کاشانی، ملقب به صنیعالملک که با مالک خانه دوستی و رفتوآمد خانوادگی داشت، ترسیم شدهاند.
فضاهای مختلف طراحیشده در بنا
بنای خانهی طباطبایی ها در طول ده سال تکمیل شد و در این مدت نهایت ذوق و سلیقه ی هنرمندانه در آن بنا به کار رفت تا نگینی زیبا بر بافت شهری کاشان نقش بندد. به دلیل حیاط های مختلف و چندگانه که در این بنا طراحی شده است، فضاهای متنوعی در گوشه گوشه ی خانه پدید آمده که در زیر به شرح آنها پرداخته می شود.
جبهه ی جنوبی حیاط در میانه ی خود دارای ایوان ستونداری است که از لبه ی حیاط اندکی عقب تر نشسته و حوض مستطیل شکلی در مقابل آن قرار دارد. مهمترین مجموعه ی فضایی خانه در جبهه ی جنوبی واقع شده است. ارتفاع این جبهه از سایر قسمت های بنا بیشتر است و قوسی نیم دایره بر فراز ایوان میانه ی خود دارد که بالاترین نقطه در خط آسمان، کلیّت بنا را تشکیل می دهد.
ستون های پرتزئین و جزئیات زیبای گچبری رنگی در دیوارها و سقف ایوان بر اهمیت آن میافزاید. در پشت ایوان، تالاری با شاهنشین قرار گرفته که از دو سو به سوی فضاهای باز حیاطهای طرفین گشوده میشود. سقف تالار و شاهنشین آن، دارای تزئینات یزدیبندی زیبایی است.
حیاطهای کوچک دو سوی تالار که به شکل هشت و نیمهشت هستند، با بناهای دوطبقهای محصور شدهاند و حوضی به شکل هشتضلعی در میانهی خود دارند. قسمت فوقانی جدارههای این حیاطها پوشیده از تزئینات یزدیبندی است.
در جبههی مقابل به تالار هریک از این حیاطها، ایوانچههای ستوندار و پرتزئینی قرار دارد و در جبههی شمالی و جنوبی، اتاقهای سهدری در دو طبقه واقع شدهاند. بدین ترتیب سهدریهای واقع در دو سوی ایوان بزرگ جبههی جنوبی بنا از دو سو به فضای باز پنجره دارند. در جبههی شمالی حیاط، مهتابی نسبتاً وسیعی در میانهی نما واقع شده و فضای باز حیاط را گستردهتر کرده است. در دو سوی نمای این جبهه نیز دو ایوانچهی ستوندار قرار گرفته است. مهتابی از پشت به تالار خانهی دیگر مربوط است و در طرفین خود، دو هشتی ورودی دارد که از یکی از آنها می توان به حیاط خانه ی دیگر وارد شد.
بدین ترتیب می توان مهتابی را مفصل ارتباطی دو حیاط به شمار آورد. در جبهه ی شرقی نیز مجموعه ای متشکل از یک تالار و چهار اتاق سه دری وجود دارد که همه در امتداد یکدیگر قرار گرفته و به هم مربوطند. تالار میانه ی این جبهه، صلیبی شکل است و دو ایوانچه ی ستوندار در مقابل سه دریهای طرفین آن واقع شده اند.
نمای این جبهه از حیاط دارای نظام یک درمیان قوسهای کوچک و بزرگ است. در جبههی غربی بنا تنها دو ایوانچهی ستوندار در میانهی دیوار ساخته شده که به نوعی نمای جبههی مقابل را تکرار میکنند. به طور کلی، اصل تقارن در نماهای متقابل، در همهی اجزای بنا دیده میشود. سطح نماهای داخلی حیاط اصلی خانه را با گچبریهای بسیار ظریف آراستهاند به طوری که در نظر هر بیننده و گردشگری بسیار باشکوه جلوه میکند.
در زیر مهتابی جبههی شمـالی خانه، سرداب بزرگ و در خور توجهی وجود دارد که در شرایط آبوهوایی گرم و خشک منطقهی کویری کاشان و خصوصاً در فصل تابستان، هوای لطیف و مطبوعی را برای نشیمنهای ظهرگاهی ساکنان خانه فراهم میآورد.
سرداب و زیرزمین، دارای سقف پرتزئین یزدیکاری است و ستونهای زیبایی در آن کار شدهاند. حیاط کوچکتر که حیاط بیرونی هم هست، فضای کوچکتری را شامل میشود که دارای طاقنماها و ایوانچههای زیبایی است. در جبههی شرقی آن، یک پنجدری با دو اتاق در طرفین آن طراحی شده است. در پشت بام این پنجدری یک مهتابی با دیوارههای نماسازیشده قرار دارد. در میانهی جبههی غربی حیاط، یک مهتابی کشیده، بخش اعظم نمای این جبهه را در بر گرفته است و تالار خانه در پشت آن واقع است. به این ترتیب تالار اصلی از دو جهت به دو فضای مهتابی باز میشود که یکی به حیاط بزرگ خانه و دیگری به حیاط کوچکتر مشرف است.
در کل خانه، چهل اتاق و چهار سرداب طراحی شده است که بنا به شرایط قرارگیری در حیاطهای مختلف و درجهی اهمیت آنها، دارای تزئینات متفاوت و متنوعی هستند. قرینهسازی و بهکارگیری پنجرههای بسیار زیبا و رنگین در نمای خارجی اتاقها، ظاهری آراسته و دیدنی در فضای حیاطها به وجود آورده است که باعث جذب هرچهبیشتر بیننده میشود.
تقسیمبندی فضایی در پلان خانه
1. بخش اندرونی
شامل اتاق پنجدری ساده در مرکز و دو حیاط در دو طرف آن است. همچنین سردابهایی دارد که بادگیرها هوا را در آن جریان میدهند. این بخش، محل سکونت خانوادهی مرحوم طباطبایی بوده است.
اختلاف ارتفاع کف سرداب و گذر اصلی خیابان حدود 8 تا 10 متر است. چرا که هرچه این فضا بیشتر در دل زمین قرار گیرد، در تابستان خنکتر بوده و هوای مطبوعتری به همراه میآورد. به واسطهی وجود بادگیر، سقف طاق ضربی، نوع مصالح بهکاررفته در بدنهی سرداب، دوجداره بودن بدنه و وجود حوض، بین زیرزمین و فضای بیرون حدود 15 تا 20 درجه اختلاف دما به وجود میآید.
2. بخش بیرونی
شامل تالار بزرگ و اتاق شاهنشین در مرکز با نورگیرها و پنجرههای مشبک رنگی و پنجرههای کناری دوجداره که عمودی باز و بسته میشوند و در واقع از نوع پنجرههای ارسی هستند. اتاق دارای تزئینات نقاشی و آینهکاری و گچبریهای جالب توجه، از جمله پنجرههای مشبک گچی است که همچون پارچهی توری ظریفی به نظر میرسد.
در دو طرف اتاق شاهنشین اتاقهای گوشواره بنا شده است. در جلوی اتاق شاهنشین، ایوانی با آینهکاری و گچبریهای جالب توجه دیده میشود.
در طرفین تالار بزرگ، دو حیاط خلوت و نورگیر به صورت قرینهی یکدیگر احداث شده است که دارای تابلوهای بدیع نقاشی هستند و از نفایس آثار هنری این دیار به شمار میآیند. اسناد و قراین نشان میدهد که هنرمند بزرگ و نقاشباشی دربار ناصرالدین شاه قاجار، یعنی میرزا ابوالحسن غفاری، ملقب به صنیعالملک، در ترسیم این نقاشیها دست داشته است.
3. حیاط خدمه
این حیاط شامل اتاقهای خدمه، زیرزمین خدمه، آشپزخانه و اصطبل زمستانی و تابستانی است که شماری از اتاقهای خدمه از بین رفته است.
دو رشته قنات دولتآبادی و نصرآبادی که در این منطقه گذر دارند، در قدیم آب خانه را تأمین میکردند.
4. ورودیها
این خانه به دلیل وجود حیاطهای متعدد، دارای ورودیهای مختلفی است. بنا در مجموع پنج درِ ورودی دارد. ورودی اصلی در قسمت هشتی به دو ورودی اندرونی و بیرونی تقسیم میشود. علت پیچوخم راهروهای ورودی، شکست اختلاف ارتفاع و نداشتن دید مستقیم است. ورودی اصلی در گوشهی جنوب شرقی بنا واقع شده و ترکیبی از فضاهای متوالی است که سردر را به حیاط پیوند میدهد.