پروژه­‌ی اکسپرینس میوزیک سیاتل، واشینگتن، ایالات متحد آمریکا / فرانک اُ.گری، 2000-1995
پارکو دلا موزیکا رم، ایتالیا / رنتسو پیانو، 2002

خانه‌ی فرهنگ نوردیک ریکیاویک، ایسلند، 1968-1965

خانه‌ی نوردیک یک مؤسسه‌ی فرهنگی و از کارهای متأخر آلتو است که در سال 1968 و به منظور تقویت روابط فرهنگی بین ایسلند و سایر کشورهای اروپای شمالی و کارکردهای فرهنگی دپارتمان زبان‌های اسکاندیناویایی دانشگاه رِیکیاویک در محدوده‌ی دانشگاه احداث و پذیرای رویدادهای نمایشگاهی و فرهنگی کوچک و بزرگ شد که از آن جمله می‌توان به جشنواره‌های فیلم و ادبیات ریکاویک و پایه‌گذاری دوسالانه‌های مد کشورهای اروپای شمالی اشاره کرد. نوردیک واژه‌ای منسوب به کشورهای اروپای شمالی است و خانه‌ی نوردیک تنها اثر آلتو در کشور ایسلند می‌باشد که در نزدیکی مرکز شهر و با فاصله‌ی اندکی از دانشگاه ریکاویک بنا شده است.
خانه‌ی نوردیک مانند جواهری پنهان است و در میان شاهکارهای بیشتر شناخته‌شده‌ی آلتو کمتر به چشم می‌آید. اما بسیاری از ویژگی‌های انحصاری سبک معمار را دارد که از آن جمله می‌توان به بازتاب طبیعت پیرامونش در طرح ساختمان اشاره کرد که به‌سادگی قابل تشخیص است. سازه‌ای گوِه‌مانند و پوشیده در تایل‌های آبی، روی سقف جای گرفته که ارتفاعی افزوده برای کتابخانه و تالار سخنرانی ایجاد کرده است. این طرح متأثر از رشته‌کوه‌های پس‌زمینه‌ی سایت شکل گرفته است و فرورفتگی مرکزی در کتابخانه و استفاده‌ی وافر از رنگ سفید و چوب در سرتاسر ساختمان در حکم امضای آلتو هستند. او معمولاً به طراحی اِلمان‌های داخلی پروژه‌ها نیز می‌پرداخت و در خانه‌ی نوردیک هم تعداد زیادی از مبلمان، چراغ‌ها و پوشش‌ها کار خود او هستند.
دور تا دور ساختمان کم‌ارتفاع و سفیدرنگ با پلکان محاط شده است. کتابخانه‌‌ای با حدود 30,000 جلد کتاب به 7 زبان مختلف نواحی اروپای شمالی و منابع مطالعاتی مفیدی مانند مجله، روزنامه، سایت استفاده از اینترنت، فیلم و کتاب‌های الکترونیکی به همراه خدمات اطلاعاتی در خصوص مناطق شمالی جزو امکانات این خانه‌ی فرهنگی هستند.
درست در کنار کتابخانه، تالار کنسرت و سخنرانی واقع شده، اما تجهیزات آکوستیک و مصالح چوبی چنان حرفه‌ای سطوح را پوشش داده‌اند که شرایط مطلوبی برای نیازهای مطالعه فراهم می‌کنند. محدوده‌ی روشن و دلباز ورودی با آن نورگیرهای سقفی مدخل دسترسی به کاربری‌های داخلی (کافه‌تریا، میز پذیرش، دفاتر استادان، تالار سخنرانی، تالار کنفرانس و کتابخانه با 4 کارگاه و پلان معروف فرورفته‌ی آلتو) است. ضمن آنکه یک فروشگاه صنایع دستی و محصولات غذایی منطقه نیز در این ساختمان فعالیت دارد و برنامه‌های کنسرت، نمایشگاه، سمینار و تئاتر در اینجا برگزار می‌شوند. رستوران خانه‌ی نوردیک در جلوی ساختمان و با چشم‌اندازی رو به دریاچه واقع شده با غذاهای خاص بومی از مهمانان پذیرایی می‌کند. در بین سال‌های 1970 تا 1971 دو اتاق مهمان با ورودی‌های مجزا نیز به کاربری‌های ساختمان افزوده شد.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 18 ژوئن, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: