خانه اُلد اِستون هایوِی اثر گروه معماران بِرگ دیزاین، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
طرح توسعه‌ی ساختمان اداری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، فـــرود ضرغام

خانه‌ی سالمندان ؤیلسون آلبانی، جورجیا، آمریکا/ ِرکینز+ؤیل، 2010

Wilson Hospice House, 2010

به نظر می‌رسد که خانه‌ی سالمندان ؤیلسون، که بخشی از بیمارستان یادبود فیبی پاتنی (PPMH) است، علی‌رغم تعداد اندک مراجعین خود ، یک فرصت طلایی برای گسترش این ساختمان، در جنوب‌غربی ایالت جورجیا باشد. پاتنی سابقه‌ی 25 ساله‌ی درمان و مراقبت خود را به ساختمان جدیدی، پیوند زد و ؤیلسون در طراحی آن، با توجه به جنبه‌های درمانی، آموزشی و جذابیت نشاط‌آور، بر تقویت رابطه‌ی بین بیماران (مراجعه‌کنندگان)، خانواده‌ها، کارکنان مرکز، ملاقات‌کنندگان، آنهایی که کمک‌های مالی خود را به این مرکز اهدا می‌کنند و همه‌ی کاربرانی که به واسطه‌ی این ساختمان و کارایی آن با یکدیگر تعامل دارند با یکدیگر و تمام اینها با محیط پیرامون، تأکید کرده است.
خانه‌ی سالمندان ؤیلسون، واقع در آلبانی، نمونه‌ای عالی از یک طرح معاصر برای خانه‌ای امن و پرستاریِ تمام‌وقت است که 4570 متر مربع از مساحت 10365 متر مربعی خود را به فضایی برای استقرار 50 پرستار و نیز فضای آموزشی و مکانی برای ملاقات‌های گروه‌های اجتماعی و داوطلبین اختصاص داده است.
به منظور حفظ طبیعت سایت تا حدّ ممکن، تیم طراحی، پیش از اقدام به کار، به همراه یک زیست‌شناس محلی، سایت را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند تا بهترین موقعیت موجود برای بنا نمودن ساختمان‌ها را، با حدّاقل آسیب به طبیعت و تجمع گل‌ها و درختان، شناسایی کنند. مسیری به طول 5/1 کیلومتر، اجزای سایت را در خود جای داده و حیاط روبه‌رویی، باغ‌های خانوادگی و نمازخانه‌های بیرونی را با پیاده‌راه‌های عریض و سکوهای نظاره‌ی اطراف مرتبط ساخته است.

طرح مدیریت منابع طبیعی ؤیلسون، در مورد این پروژه، تلاش در ممانعت از فرسایش و تخریب بافت طبیعی و نیز ذخیره‌سازی بارش‌ها برای کمک به طبیعت بود.
بخش مسکونی این ساختمان، سه فضای مجزّا برای سکونت 18 مراجعه‌کننده دارد که هریک از این فضاها حول یک نشیمن دوست‌داشتنیِ مرکزی قرار دارند. درون ساختمان، طراحی با محوریّت آسایش کاربران و راحتی خدمت‌رسانی به آنها صورت گرفته است؛ در اتاق‌ها، سقف، زوارها و چهارچوب درها و پنجره‌ها، از الوارهای چوبی هستند. درها، دو لنگه هستند و تمهیداتی برای کنترل فن، سایبان‌و وسایل گرمایشی توسط خود بیماران، در فضا تعبیه شده است. تخت‌ها قابل جابه‌جا شدن هستند و حتا می‌توان به‌راحتی آنها را تا روی ایوان مسقف برد. خانواده‌ها و ملاقات‌کننده‌هایی که از این فضا بازدید کرده‌اند، طراحی تخت‌های کشودار در فرورفتگی پنجره‌ها را بسیار تحسین کرده‌اند. این تخت‌ها، در یک کنجِ دنج در کنار یک پنجره که به بیرون اشراف دارد، گذاشته شده و به چراغ‌هایی با نور متمرکز، برای مطالعه، مجهّز هستند.
نشیمنی که ؤیلسون برای خانواده‌های مراجعین طراحی کرده، درست در بیرون اتاق آنهاست. هریک از این نشیمن‌ها، یک محدوده‌ی مطالعه و گفت‌وگو حول شومینه، فضایی برای بازی کردن و سرگرم ماندن کودکان، یک غذاخوری و ایستگاهی برای صحبت و تعامل کلامی دارند. هر نشیمن نیز، دسترسی آسانی به دو تراسِ بیرونی و مسقف دارد. فضاهای دیگری که صرفاً برای کاربریِ خانواده‌ها طراحی شده، شامل یک آشپزخانه‌ی کوچک با نیمکت‌هایی برای نشستن، یک اتاق بازی برای بچه‌ها، یک اتاق آرام، یک اتاق آفتابگیر و یک نمازخانه‌ی کوچک است. اتاق‌های دورهمیِ اصلی، فضاهای دلبازی هستند باسقف‌های بلند و پنجره‌هایی تمام‌قد که تخته‌های چوبیِ سقف آن با تیرک‌های چوبیِ تنومند و بیرون‌زده‌ای در جای خود محکم شده‌اند و حسّ فضاهای گرم و اطمینان‌بخش روستیک را منتقل می‌کنند.

کارفرما، مایل بود طرحی که قرار است ساخته شود، علاوه بر خدمت‌رسانی به بیماران، یک وادیِ امن برای آنها باشد. کسب مدرک نقره‌ایِ اِدوبون توسط خانه‌ی سالمندان ؤیلسون و نیز مدال نقره‌ی LEED (نشانی که به طرح‌هایی که با احترام به محیط زیست و انرژی‌های موجود اجرا شده‌اند، اهدا می‌گردد) اثباتی بر این ادعاست که طرح، موفق شده هدفی را که در ذهن کارفرما و طراح بوده به ثمر برساند و رضایت کاربران و کارشناسان را جلب کند.
ایجاد فضایی صمیمی و پذیرا موجب شد تا معماری به عنوان عاملی برای بهبود حال، در ایجاد حسّی خوشایند مؤثر واقع شود. جذابیت طرح موجب جلب توجه بسیاری از افراد محلی، دوستداران محیط زیست، گروه‌ها و اجتماعات پزشکی و همچنین کلوب‌ها و اجتماعات مختلف پیشاهنگی به سمت این مجموعه شده و افزایش تعامل افراد ساکن در اینجا، با سایرین را در پی داشته است.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 31 دسامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: