هزاره‌ی فردوسی، بنای آرامگاه فردوسی، اولین و مهمترین اقدام انجمن آثار ملی
خانه‌ای در رجیو امیلیا اثر لئوناردو پرساخانه‌ای، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

خانه‌ای با یک کتابخانه کوچک اثر گروه معماری هیروشی کینوشیتا و همکاران، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

خانه‌ای با یک کتابخانه کوچک

تُتوری (Tottori) یکی از استان‌های کشور ژاپن است که در منطقه چوگوکو (Chūgoku) در هونشو ( Honshu) واقع شده است؛ شهر تُتوری مرکز این استان است که در سال 1952 دچار آتش‌سوزی شده است. پس از آتش‌سوزی سال 1952، این شهر مورد بازسازی قرار گرفت و خانه‌های بتن‌آرمه ساخته شدند که معمولا ارتفاع طبقه همکف آنها 3.5 متر و ارتفاع طبقه بالایی 3.4 متر بوده است که بسیار بالاتر از ارتفاع سقف یک ساختمان آپارتمان معمولی در ژاپن مدرن است. بسیاری از این ساختمان‌ها هنوز وجود دارند؛ خانه‌ای با یک کتابخانه کوچک (House with a Small Library) یکی از آن خانه‌ها است که تاکنون پابرجا مانده است.
“خانه‌ای با یک کتابخانه کوچک”، خانه‌ای به مساحت 72 مترمربع است که در سال 2020 توسط گروه معماری هیروشی کینوشیتا و همکاران (Hiroshi Kinoshita and Associates) مورد بازسازی قرار گرفته است. مالک این خانه، فردی است که در توکیو زندگی می‌کرده اما زندگی در یک مجتمع مسکونی در توکیو را رها کرده و زندگی به سبک خودش را در شهر تُتوری آغاز کرده است.
کارفرما خواستار بازسازی این خانه از گروه معماری هیروشی کینوشیتا و همکاران شد؛ کارفرما کتابخانه قابل توجهی دارد که علاوه بر بازسازی خانه، خواستار طراحی فضایی برای نگهداری کتاب‌ها شد. پیشنهاد این گروه معماری به کارفرما این بود که این خانه نه تنها به مکانی برای نگهداری کتاب تبدیل شود، بلکه به کتابخانه‌ای خصوصی تبدیل شود که هر زمان مالک خانه تمایل داشت، امکان استفاده سایر افراد از کتابخانه مهیا شود. برای ورودی طبقه همکف، شش درِ شیشه‌ای در نظر گرفته شد که امکان استفاده از آن به عنوان اتاق مهمان و یا کتابخانه کوچک متصل به گذرگاه جلویی فراهم شود؛ با توجه به این موضوع برای این طبقه، نیمکت‌های دایره‌ای در نظر گرفته شد که امکان استفاده از آنها در موقعیت‌های مختلف وجود داشته باشد. طبقه بالایی یک اتاق یک‌نفره است و به عنوان فضای زندگی کارفرما طراحی شد.
بازسازی “خانه‌ای با یک کتابخانه کوچک” به جز تعویض تجهیزات با جدیدترین دستگاه‌های پربازده، با حداقل هزینه صورت گرفت و به راحتی می‌توان تصور کرد که این خانه، مقیاس فضایی منحصر به شهر تُتوری است که از زمان آتش‌سوزی تجربه شده است و اکنون از فعالیت‌های جامعه محلی حمایت می‌کند.

معماری معاصر جهان: مختلط

_______________________________________

نام پروژه: خانه‌ای با یک کتابخانه کوچک
عملکرد: مختلط
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماری هیروشی کینوشیتا و همکاران
معماران اصلی: هیروشی کینوشیتا
مساحت زمین: 72 مترمربع
تاریخ شروع و پایان بازسازی: 2020

مدارک فنی