ایستگاه میرداماد مهندسین مشاور بادبند
مؤسّسه­‌ی هُنـر معاصـر، بوستـون

خانـه­‌ی هُنرمنـدان ایران

بیـژن شـافعی
از آغاز تا طرح توسعه (1389-1379)
متن از امیر بانی­‌مسعود و حمیدرضا ناصر­نصیر

یکی از معماران نسل سوم که در پی یافتن پلی بین گذشته و آینده است، بیژن شافعی (متولّد سال 1339 خورشیدی) است. او در کارنامه‌ی معماری خود، هم در امر پژوهش و هم در طرّاحی، سابقه­‌ی درخشانی دارد. شافعی جزو پایه‌گذاران گروه تحقیقاتی «معماری دوران تحوّل ایران» به همراه سهراب سروشیانی و ویکتور دانیل است. این گروه تا این زمان کتاب‌های معماری نیکلای مارکف (1382)، معماری کریم طاهرزاده‌ بهزاد (1384) و معماری وارطان هوانسیان (1387) را منتشر کرده است. شافعی در بُعد طرّاحی در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود طرح ‌ساختمان‌های مسکونی خیابان نصرت شرقی در تهران (طرّاحی و ساخت بین سال‌های 1371 و 1372 خورشیدی)، ساختمان عمارت زعفرانیه در تهران با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سال‌های 1375 و 1377 خورشیدی)، بنای باغ فردیس در کرج با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سال‌های 1376 و 1377 خورشیدی)، ساختمان نمایندگی شرکت OCE در تهران با همکاری پریناز میرزایی و کامبیز فرهنگ‌ فرّهی (طرّاحی و ساخت در سال 1377 خورشیدی)، مرکز چاپ و انتشارات دارآباد در تهران با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سال‌های 1379 و 1380 خورشیدی)، ساختمان اداری بُخارست در تهران (طرّاحی و ساخت بین سال‌های 1383 و 1385 خورشیدی) و ده‌ها پروژه و طرح اجرا­شده‌­ی دیگر دارد.

از سربازخانه‌­­ی دیروز تا خانه­‌ی هُنرمندان امروز
حمیدرضا ناصرنصیر
هنگامی که ساختمانی قدیمی در خیابان ایرانشهر در واپسین سال‌های دهه­‌ی هفتاد شمسی در جریان بازسازی برای تغییر کاربری از پادگانی نظامی به مرکزی برای هُنرمندان آماده می‌­شد، شاید کمتر کسی فکرش را می­‌کرد که همین بنای ساده، کهنه، و نسبتاً کوچک، ظرف قریب به تقریباً یک دهه به یکی از زنده‌­ترین و پررونق­‌ترین کانون‌های هُنری پایتخت بدل شود؛ امّا گرمی فضای این بنای کهن و حضور آن در میانه­‌ی باغی مفرّح، بی­شک به مدد حضور و همّت بزرگان هُنر از شاخه­‌های مختلف، و خلاقیت و شور و نشاط جوانان هُنرمند و هُنردوست، و صدالبتّه زحمات بسیار مدیران و کارکنان علاقه‌­مند این مجموعه­‌ی هُنری، ممکن شده است.
ساختار سازمانی متفاوت این مجموعه با راهبری آن توسّط «شورای عالی خانه­‌ی هُنرمندان ایران» که متشکّل از نمایندگان 9 سازمان غیر دولتی هُنری در رشته‌­های متفاوت بود توان ویژ‌ه‌­ای بدان بخشید، تجهیز همزمان این مجموعه به امکانات متنوّع همچون آمفی‌­تئاترها و گالری‌های نمایشگاهی، کارآمدی آن را دوچندان ساخت، و برخورداری آن از کافه تریاها و فروشگاه‌­های محصولات هُنری سبب شد تا طیف‌های متنوّع‌­تری از مخاطبان اجتماعی جذب آن شوند و در معرض تماس با فضای فعالیت‌های هُنری کشور قرار گیرند. این وجوهْ تجربه‌­ی جدیدی را رقم زدند که پیش از این با چنین مختصّاتی در هیچ‌­یک از دیگر کانون‌های هُنری کشور دیده نشده بود و چه موزه‌­ها، چه سالن‌های تئاتر، و چه اخیراً فرهنگسراها، هر یک طیف‌های محدودتری از آفرینندگان و مخاطبان آثار هُنری را به خود جذب می‌­نمودند.
اندکی بعد، خانه­‌ی هُنرمندان ایران عصر و غروب خاموش و خلوت منطقه­‌ی اداری ایرانشهر را رونقی دیگر بخشید و به محلّ تلاقی و دیدار جوانان از چهار گوشه‌­ی تهران مبدّل شد؛ طیف فعّالیت این کانون فرهنگی تنها به موضوعات هُنری محدود نماند و مدّتهاست پای فلسفه، علوم اجتماعی، مباحث نظری، و علوم انسانی نیز به سالن‌ها و فضاهای آن باز شده است. خانه­‌ی هُنرمندان ایران دامنه‌­ی حضور خود را به‌­عنوان یک عنصر شهری پویا به محیط اطراف خود تسرّی داد و فضای باز پیرامون آن به عرصه‌­ای برای برخوردها و تعاملات اجتماعی تبدیل شد؛ چنانکه این تأثیر محیطی نیز به همین نیز محدود نماند و طیف نامرئی‌­تری از اثرگذاری آن را باید در زنجیره­ای از مراکز آموزشی، فرهنگی، و هُنری از خیابان انقلاب تا خیابان کریمخان جست‌­وجو کرد.
در مرحله­‌ی بعد، طیف روزافزون تقاضا، نیاز به فضاهای جدید را نشان داد و ساختمان جدیدی برای در بر گیری فعّالیت‌های نمایشی در منطقه­‌ی شرقی «خانه» احداث شد و اندکی بعد به چهار گالری الحاقی دیگر نیز مجهّز شد؛ گالری‌های چهار فصل به دست همان معماری طرّاحی شدند که یک دهه پیش آستین‌ها را برای بازسازی سربازخانه­‌ی قدیمی و تبدیل آن به کانونی هُنری بالا زده بود و این بار طرح الحاقی خود را باز با آجر، امّا با پیکره­‌هایی منحنی و به­‌کلّی متفاوت با طرح اوّلیه درافکند! این بنای قدیمی گرچه ساده و بی­‌پیرایه است، امّا به نظر می­‌رسد از سوی هُنرمندان ایران به عنوان «خانه» پذیرفته شده باشد.

خانه­‌ی هُنرمندان ایران از آغاز تا طرح توسعه (1379-1389)
خانه­‌ی هُنرمندان ایران یک پروژه‌­ی بازسازی و تغییر کاربری است که در سال 1379 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به مشاور گزینه ارجاع شد و مدّت­‌زمان کوتاهی در سال 1379 طرّاحی و اجرا گردید. این ساختمان در گذشته بنای نیمه‌­مخروب‌ه­ای بوده که به محلّ تجمع بزهکاران تبدیل شده بود و محلّ ناامنی محسوب می­‌شد: از حضور مردم در این مکان خبری نبود؛ امّا اکنون به یکی از زنده­‌ترین و امن‌­ترین فضاهای عمومی شهر تبدیل شده و علاوه بر فعّالیت‌های هُنری در ساختمان و محوّطه‌­ی خانه‌­ی هُنرمندان، مردم عادّی نیز از پارک و محیط اطراف آن بهره‌­مند می­‌شوند.
پلان ساختمان که جزئی از پادگان و سررشته­‌داری ارتش محسوب می‌­شد، شباهت بسیاری دارد به تیپ پلان‌هایی که در دهه­‌ی 20 و 30 در نقاط مختلف ایران برای ساختمان‌های عمومی استفاده می‌­شد. این تیپ پلان‌ها، یک لابی بزرگ ورودی دارد و یک پلّه­‌ی سراسری که به دو طبقه بالا مرتبط است و همچنین راهروهای یک‌­طرفه‌­ای که از یک طرف نور می­‌گیرند و از طرف دیگر به اتاق‌های بزرگ ساختمان دسترسی دارند.
با مطالعاتی که انجام شد، مشخّص گردید که سقف خانه­‌ی هُنرمندان در قسمت ورودی قبلاً شیروانی بوده، بعداً شیروانی آن را برداشته و سقف با خرپا به‌­صورت صاف روی آن پوشش داده شده است. بنابراین، برای رسیدن به حجمی بهتر و ایجاد یک نقطه­‌ی عطف در محلّ ورودی اصلی، دوباره شیروانی در همان نقطه اجرا شد. ستون‌های موجود در فضای لابی ورودی، قوطی فلزّی است که برای هماهنگی با ویترین‌های کنار آن، به ابعاد ستون آجری اوّلیه تغییر یافته‌­اند و فضای ورودی، حالت رواق­‌گونه‌­ای دارد که شکوه بیشتری به فضا بخشیده است.
در کف‌­سازی‌ها سعی شده که سنگ‌های ایرانی مانند آذرشهر قرمز و زرد و همچنین سنگ محلات که رنگ گرمی دارد، استفاده شود. برای پنجره­‌های راهروها که به پارک دید دارند، پرده­‌هایی از ترکیب چوب و پارچه طرّاحی شده که روی پنجره به شکلی قرار می‌­گیرند که هنگام باز و بسته شدن مزاحم پنجره‌­ی اصلی نباشد؛ این طرح هویّتی دارد از معماری چند دهه­‌ی قبل تهران، زمانی که ابعاد شیشه‌­ها محدود بود و پنجره‌­های عمودی بلند با خطوط افقی تقسیم‌­بندی می­‌شد.
تقسیمات انجام شده روی پرده‌­های خانه­‌ی هُنرمندان برگرفته از معماری «آردکو» است. در زیرزمین، یک سقّاخانه و یک حوض پیش‌­بینی شده که محیطی دنج و آرام به شکل یک لکّه­‌ی فیروزه­‌ای رنگ در میان فضاهای خانه‌­ی هُنرمندان است.
در بخش‌های انتهایی دو بال طبقه­‌ی همکف، در قسمت شرق، رستوران و در قسمت غرب، گالری قرار دارد که در فواصل آنها، اتاق‌هایی برای صنف‌های هُنری و جلسات پیش­بینی شده است. ویترین‌های دو طرفه در داخل اتاق‌ها به شکل کمد و از سمت راهروها به شکل ویترین‌های نمایش محصولات هُنری در نظر گرفته شده است.
در طبقه­‌ی اوّل، آمفی‌­تئاتر در انتهای بال غربی واقع شده که نمای دیوارهای آن ترکیب آجر و خطوط کاشی فیروزه­ای است. همچنین سالن کنفرانس در قسمت مرکزی این طبقه­‌ی روی لابی ورودی واقع شده است. دو تراس بام روی بال‌های شرقی و غربی به‌­منظور پذیرایی در فضای باز پیش‌­بینی شده‌­اند.

طرح توسعه‌­ی 1389
فعّالیت‌های چشمگیر خانه‌­ی هُنرمندان ایران و استقبال گسترده مردم در دهه‌­ی اوّل فعّالیتش آن را کمبود فضاهای نمایشگاهی­‌ـ‌­همایشی روبه­‌رو ساخت و نظر به محدودیت‌های فوق، طیّ نامه­ی مورّخ 13/8/86 از سوی خانه­‌ی هُنرمندان ایران به شهردار کلانشهر تهران، مأموریت ارائه‌­ی خدمات طرّاحی و مشاوره و اجرای پروژه‌­ی توسعه‌­ی خانه‌­ی هُنرمندان ایران به دفتر طرّاحی بیژن شافعی محوّل گردید.
این دفتر از همان ابتدا، پس از برداشت دقیق مکان طرح و هماهنگی با نقشه­‌های موجود خانه‌­ی هُنرمندان ایران گزینه‌­ای ارائه نمود که امکان ایجاد چهار سالن مستقل چندمنظوره را تأمین نماید. سالن‌ها در فضای حیاط‌های پشت خانه­‌ی هُنرمندان به­‌نحوی طرّاحی گردیدند که تهویه‌­ی راهروهای ارتباطی خانه از بین نرود و ضمناً دسترسی از راهروهای خانه به سالن‌های جدید با یک فیلتر ارتباطی صورت پذیرد. در همین ارتباط، امکان خروجیِ اضطراری که قبلاً در خانه­‌ی هُنرمندان برای هیچکدام از سالن‌ها تأمین نشده بود، برای کلّیه­‌ی سالن‌ها ایجاد گردید که مجموعاً به 8 بخش تقسیم می­‌شوند. سالن‌های جدید به ساختمان قدیمی نمی­‌چسبد و امکان ارتباط با یک دهلیز از طریق راهروها صورت پذیرفته است.
این گسترش به­‌گونه­‌ای طرّاحی گردید که خود سالن‌ها هیئتی مجسّمه‌­گونه و هُنرمندانه داشته باشند، و ضمناً محور ارتباطی ضلع شمالی خانه­‌ی هُنرمندان را به باغ هُنر پیوند دهند؛ محوری که قبلاً با ایجاد یک کانتر به‌­کلّی مسدود گردیده و امکانات ارتباطی با باغ هُنر را از میان برداشته بود. طرح‌ها پس از تهیّـه­‌ی نقشه‌­های مرحله­‌ی اوّل در فضای باغ خانه­‌ی هُنرمندان به صورت طرح­ سه‌­بُعدی ارائه گردیدند و مورد تأیید قرار گرفتند. پس از تهیّه­‌ی طرح فاز اوّل معماری، نقشه­‌های مرحله‌­ی دوّم معماری و نقشه­‌های سازه آماده شدند.
نقشه‌­های سازه­ای بر اساس یک سازه‌­ی بسیار سبُک با دهانه­‌های مناسب برای سالن‌ها طرّاحی شد. طرّاحی سازه به شکلی انجام پذیرفت که میزان مصرف آهن در هر متر مربّع به حدّاقل رسیده و امکانات اجرایی با کیفیّت بسیار ساده و سریع انجام پذیرد.
بودجه­‌ی مورد نظر می­‌بایستی از محلّ شهرداری منطقه 6 تأمین می­‌گردید. مشکلات منابع مالی از طرف شهرداری زمان شش ماهه­‌ی پروژه را تمدید نمود و سالن‌ها با محدودیت مالی فراوان در انتهای دهه­‌ی نخست فعّالیت خانه­‌ی هُنرمندان آماده­‌ی بهره­‌برداری موقّت شد. این محدودیت‌ها باعث شد سقف کاذب اصلی و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مناسب جهت سالن‌ها تأمین نگردد و با عدم تأمین منابع مالی 2 سال بعد از افتتاح نیز نواقص فوق پابرجا مانده است. امکانات فضایی برای چهار سالن به‌­گونه‌­ای تأمین گردیده است که این فضاها به سرعت قابل تغییر فضا جهت نمایشگاه‌­های موقّت چند‌منظوره با روشنایی طبیعی، مصنوعی، سالن نمایش و کنفرانس 100 نفره، فضای کارگاه باشند. ارتباط با راهروهای اصلی خانه­‌ی هُنرمندان از داخل و امکان دسترسی اضطراری از خارج فضا برای کلّیه­‌ی سالن‌ها امکان­‌پذیر گشته است. دهلیزهای مابین خانه­‌ی جدید و قدیم محلّ نمایش آثار تجسّمی پیش‌­بینی شده است؛ و در نهایت بام خانه‌­ی جدید محلّ تجمّع فضای باز نمایشگاهی با تأمین امکان سقف سازه‌­ی سبُک در نظر گرفته شد که پیش ­بینی­‌های لازم در سازه برای آن صورت پذیرفته است.

نام پروژه: خانه­‌ی هُنرمندان ایران 1379
مشاور طرح و ساخت: مهندسان مشاور گزینه
طرّاح معماری: بیژن شافعی
همکاران طرح معماری: پریناز میرزایی، کیوان خطیر
طرّاح سازه: کوروش صفایی
طرّاح تأسیسات مکانیکی: عبّاس عمیدی
طرّاح تأسیسات الکتریکی: وحید کاشانی
مدیریت کارگاه: کامبیز فرهنگ فرهی، محمّد صفائیان
کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 28 اکتبر, 2020دسته بندی: بازسازی, فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: ,