معماران آراه
کریم رشید تحول درونی

تجاری – اداری هور، اثر مجتبی تسلط

ارجاع این پروژه به معمار، زمانی صورت گرفت که سازه‌ی آن ساخته شده بود. فضاهایی با ارتفاع زیاد در محل اتصال توده به زمین برای مغازه‌ها لحاظ شده بود و قرار بود واحدهای اداری بر روی آن در نظر گرفته شوند. موقعیت مکانی پروژه به نحوی‌ست که رو به روی یکی از بزرگراه‌های پرتردد شهر تهران واقع شده است و از این رو نقش مهمی را به عنوان یک عنصر معرف در نمای شهری ایفا می‌کند. کانسپت اولیه در طراحی برای رسیدن به طرح دلخواه دستیابی به شکوه بود؛ هدف این بود که بنایی باشکوه طراحی شود که چشم‌های عابران منطقه را به سوی خود بکشانـَد. برخلاف ساختمان‌های معمول که تجلی شکوه را در ایجاد پیچیدگی می‌بینند، هدف طراح دستیابی به این عامل با ساختارهای هندسی ساده و فارغ از هر گونه پیچیدگی بود. برای القای حس شکوه به ناظران عوامل ذکر شده نقشی کلیدی را ایفا کردند.
– ایده‌ی اولیه‌ی طراحی با تمرکز بر ورودی ساختمان شکل گرفت. در نظر گرفتن ورودی با ارتفاع زیاد، هدف اصلی معمار را در ایجاد حس عظمت، بر آورده می‌کرد.
– در ادامه‌ی طراحی جایگاه پنجره‌ها در نما در یک راستا قرار گرفت تا ساختار عمودی یک دست و کشیده‌ای را ایجاد کند که موثر در رسیدن به کانسپت مورد نظر باشد.
-عامل ویژه‌ی دیگر توجه به اهمیت واژگان بصری در طراحی بود. خطوط عمودی از منظر روانشناسی القا‌کننده‌ی حس جلال، خبررسانی (عظمت) و اتکا به نفس هستند، خط دید را به بالا می‌کشانند و اگر با الگویی خاص تکرار شوند تأثیر زیادی بر مخاطب می‌گذارند.

از طرف دیگر پروژه از نظر بومی‌سازی نگاهی به برج طغرل اثر به جا مانده از دوره‌ی سلجوقی داشت که به فاصله چند ده کیلومتری آن بنا واقع شده و به نوعی در ادامه‌ی طراحی از آن وام گرفته شده است. معمار با برداشتی آزاد از کنگره‌های برج طغرل و شکل و فرم ایوان آن ایده‌ی نهایی خود را در طراحی نمای پروژه پیاده کرده است. ورودی شمالی ساختمان به گونه‌ای طراحی شد که به نوعی تداعی کننده‌ی یک ایوان در معماری ایرانی باشد.
در جبهه‌ی شمالی برای اتصال بنا به معبر شهری پیش فضایی تعبیه شده که نقش فضای شهری را بازی می‌کنند و تأکید بر دعوت‌کنندگی بیشتر در ورودی اصلی ساختمان دارد.
در انتخاب مصالح نما با ایجاد کنتراست سیاه و سفید در سنگ و شیشه حس فضای پر و خالی ایجاد شده که تمرکز نگاه‌ها بیشتر به سمت بخش‌های ارزشمند توده‌ی طراحی شده جلب شده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد: اداری، تجاری 

_________________________________________             

نام پروژه: تجاری – اداری هور
عملکرد: تجاری / اداری
معماران اصلی: مجتبی تسلط
کارفرما: بخش خصوصی
همکاران طراحی: حامد سرحدی، میلاد سرحدی، حامد میرپادیاب، محمد تسلط
تهیه نقشه‌های فاز 2: مجتبی تسلط
آدرس پروژه: بزرگراه چمران جنوب، نرسیده به پمپ بنزین ولنجک
مساحت/زیربنا: 2600 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: هم‌کف تجاری، طبقات اداری
مشاوران و اجرای نورپردازی: گروه اجرایی فضای خاص
اجرای پروژه: مسعود اسفندیاری
نوع سازه: سازه فلزی
نظارت پروژه: محمد تسلط
تاریخ طراحی: بهار 95
تاریخ شروع ساخت: تابستان 95
تاریخ پایان ساخت: پاییز 96
عکاسی پروژه: محمد حسن اتفاق، مجتبی تسلط
مشاور گرافیک: مهیار تسلط، نسترن حسنی

منتشر شده در : یکشنبه, 1 دسامبر, 2019دسته بندی: اداری, تجاری تفریحیبرچسب‌ها: , , ,