تالار وحدت (رودکی سابق)، تهران، ایران / یوگینا آفتاندلیانس


یوگینا آفتاندلیانس در سال 1292 خورشیدی در تهران متولد شد و در دوران پهلوی اول، تحصیلات خود را در فرانسه و در دانشکدهی هنرهای زیبای پاریس به اتمام رساند. او پس از بازگشت از فرانسه در اوایل دههی 1320 به استخدام ادارهی ساختمان دانشگاه تهران در آمده و همچنین بهعنوان یکی از اساتید صاحب آتلیه (آتلیه آفتاندلیانس) در دانشکدهی هنرهای زیبای تهران به فعالیت پرداخت و در انتهای دههی 1340 از آن دانشگاه بازنشسته شد. وی یکی از همکاران طراحی در ساخت بناهای اولیهی دانشکدهی هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز بوده است.
رزومهی کاری آفتاندلیانس شامل پروژههایی در مقیاسهای متفاوت خصوصی و عمومی است که از شاخصترین آنها میتوان به ساختمان تالار وحدت (رودکی سابق)، دبیرستان نوربخش، شماری از کاخهای سلطنتی در تهران و مازندران، موزهی کلیسای وانک در اصفهان، بناهای اولیه در فرودگاه مهرآباد، سینما فلسطین (گلدنسیتی سابق) و کلیسای سرکیس مقدس (تقاطع خیابان ویلا و کریمخان زند) اشاره کرد.
آفتاندلیانس در 84 سالگی در گذشت.
تالار وحدت یکی از مجهزترین و بزرگترین تالارهای اپرا، موسیقی و تئاتر ایران است که توسط یوگینا آفتاندلیانس براساس نمونهی اپرا هالِ وین طی مدت 10 سال ساخته و به نام شاعر و نوازندهی بزرگ ایرانی، ابو عبدالله رودکی در سال 1346 افتتاح شد. ساخت تالار وحـدت در خیابان استـاد شهـریار (دکتر ارفع سابق) در سال 1336 آغـاز و پس از 10 سال با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بینظیر مکانیکی و الکتریکی نور و صدا، بهرهبرداری و در آبانماه 1346 افتتاح شد.

ساختمان رودکی متشکل از دو سالن اجرا به نامهای تالار رودکی و سالن کوچک است که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تالار بزرگتر را همزمان با هفتهی وحدت و جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام به تالار وحدت و تالار کوچکتر را به تالار رودکی تغییر نام دادند. پس از انقلاب اسلامی در این دو تالار بیشتر، برنامههای موسیقی و نمایش اجرا میشود. زیربنای تالار وحدت بالغ بر 15,000 متر مربع است و مساحت کل ساختمان در 7 طبقه و زیرزمینها به 21,000 متر مربع میرسد. این تالار شامل یک سالن همکف و 3 طبقه بالکن به صورت نعل اسبی است که در مجموع گنجایش 740 تماشاگر را داشته و دارای دو زیرزمین (محل استقرار الکتروموتورهای صحنه و ماگنت نور و پاورهای مربوطه)، تالار کنسرت (شامل صحنه و سالن تماشاگران در طبقهی همکف)، ساختمان اداری است.
تالار اصلی وحدت
سالنهای اصلی شامل طبقهی همکف و سه طبقه بالکن دارای 20 کابین مخصوص در دو ضلع غربی و شرقی، جایگاه ویژه در بالکن اول و یک جایگاه ویژه در بالکن دوم واقع است که مجموعاً گنجایش 740 تماشاگر را دارد.
نمای بیرونی بالکنها به شکل نیمدایره میباشد که از داخل به سبک کنگرههای هخامنشی گچبری شده است. در طبقهی همکف، چهار درِ ورودی از هر سمتِ سالن، امکان ورود و خروج میهمانان را فراهم میکند. این تالار شامل سه ردیف بالکن مخصوص تماشاچی است که جلوی هریک به طور نیمدایره و به سبک ایرانی گچبری شده است. 63 چراغ دیواری کریستال در سه ردیف که هر ردیف در بدنهی یکی از طبقات جای دارد، همراه با لوستر بزرگ سقف، روشنایی تالار را فراهم میکنند. درهای ورودی تالار در انحنای شرقی و غربی آن قرار دارد و در هر سو 4 در وجود دارد. جایگاه ارکستر در تالار وحدت به شکل نیمدایره طراحی شده که تحدب آن به طرف تماشاچیان است. این جایگاه در جنوب تالار و جلوی صحنه قرار گرفته و در مواقع لزوم، به هنگامی که ارکستر نباید دیده شود، کف آن تا 5/2 متر پایین میرود. طراحی و تزئینات داخل سالن شامل سقف محدب لانهزنبوری زیبایی است که در وسط، لوستر مدور بسیار بزرگی از کریستال با قطر 7 متر دارد و نور غیرمستقیم را تأمین میکند. این لوستر در ارتفاع 19 متری و در مرکز سقف، زیبایی خاصی به سالن میدهد.
طبـقات تالار وحـدت
در طبـقهی اول تالار، جایگاهی قرار دارد که دارای در و راهروی مخصوصی است و به تالار استراحت ختم میشود. تالار استراحت در قسمت شرقی بنا شده و راهرو و پلکان جداگانهای آن را با خارج مرتبط میسازد. پله از مرمر سیاه با نردههای برنزی است و دیوارها به سبک تخت جمشید گچبری و آینهکاری شدهاند. تالار استراحت به ابعاد 5/7×10 متر است و دیوارهایش با پارچهی زری به رنگ سفید با نقشهای ایرانی پوشیده شده است. چلچراغ بسیار زیبایی سقف را زینت میدهد. دیوار جنوبی، پوششی سرامیکی دارد و سقف تالار، گچبری و آینهکاری شده

است و 11 چلچراغ بزرگ نیز روشنایی تالار انتظار را تأمین میکنند. در طرفین جایگاه، دو ردیف لژ مخصوص تماشا قرار دارد که گنجایش 162 تماشاچی را دارد. دو ردیف لژ طبقهی سومِ بالکن، مجموعاً گنجایش 43 و جایگاه ویژه نیز ظرفیت 40 تماشاگر را دارد.
طبقات پشت صحنه: ساختمانی 7 طبقه در پشت صحنه وجود دارد که در طبقهی سوم آن تالار رودکی به گنجایش 200 نفر جهت تمرینات ارکستر سمفونیک و اجرای موسیقی قرار دارد. سایر طبقات نیز مربوط به اتاقهای مخصوص هنرمندان، دفاتر کار و قسمتهای ضروری تالار است. زیرزمین در دو طبقه، شامل اتاق استراحت اعضای ارکستر، مرکز تهویهی مطبوع، شوفاژ، ترانسفورماتور، دستگاههای تقویتکنندهی مغناطیسی جهت تنظیم نور پروژکتورها، تلفنخانه، موتورخانهی صحنه، انبار و سایر محلهای مورد نیاز است. طبقهی همکف تالار شامل درهای ورودی، سالن انتظار، رختکن، سرویسهای بهداشتی، پلکان، آسانسورها، گیشههای بلیط، کابین کنترل نور و صدا، تالار تماشاچیان، جایگاه ارکستر و صحنه است. درهای ورودی به تعداد 10 عدد در ضلع شمالی تالار به طرف خیابان شهریار قرار دارد. این درها تمامشیشهای و دوبل میباشند. نمای خارجی تالار وحدت با سنگ تراورتن و سنگهای الوان پوشیده شده است. دیوار جنوبی سالن انتظارِ طبقهی همکف که به شکل یک نیمدایره به عرض 17 متر و ارتفاع 40/2 متر است، به طرز بسیار زیبا و هنرمندانهای با نقشهای بدیع ایرانی سرامیک شده است. با ارتفاع سقفی معادل سالن انتظار، طبقهی همکف 75/5 متر، گچبری و آینهکاریشده و 8 شاخه لوستر کریستال، روشنایی تالار را تأمین میکنند. سه گیشهی فروش بلیط نیز در ضلع جنوبشرقی این تالار و روبهروی درهای ورودی قرار دارند. مجموعهی تالار وحدت با داشتن چنین مختصاتی که بهاختصار به آن اشاره شد، در زمرهی 10 مجموعهی برتر در سطح جهان قرار دارد و در خاورمیانه کمنظیر است. سالنهای جانبی تالار وحدت جهت برگزاری نمایشگاههای هنری و اجراهای ویژهی هنری ظرفیتی قابل توجه دارند. مجموعهی تالار وحدت از ابتدای تأسیس تاکنون همواره شاهد اجرای شاخصترین برنامههای ملی و بینالمللی هنری و حضور مشاهیر هنر ایران و جهان در عرصههای گوناگون موسیقی و نمایش بوده است. از سوی دیگر، مجموعهی تالار وحدت تا به امروز بارها بهعنوان حرفهای و رسمیترین تالار کشور به منظور برپایی برنامهها، افتتاحیهها و اختتامیههای گوناگون در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
طراحی و تجهیزات صحنهی تالار وحدت
آوانسن: آوانسن یا صحنهی پیشآمده با ارتفاع استاندارد 80 سانتیمتر و قوس اصلی به شعاع 15 متر و دهانهی ورودی رینهها وشکافهای نورپردازی چپ و راست 30/14 متر ساخته شده است.
عمق آوانسن در مرکز قوس تا ابتدای سن اصلی 30/5 متر و بر روی آن سن ارکستر (با 12 متر طول، 3متر عمق در کنارهها و 4 متر عمق در مرکز قوس) قرار دارد. سن جایگاه استقرار ارکسترهای بزرگ جهت اجرای اپرا، موسیقی و نمایشهای موزیکال است که تا ارتفاع 30/2 متر به عمق زمین منتقل میشود. این ویژگی سبب میشود تا در صورت ضرورت، ارکستر و سازمان نوازندگان در حین اجرای برنامهها دیده نشوند. سن ارکستر به وسیلهی سیستمهای مکانیکی و الکتریکی کنترل میشود.
صحنهی اصلی: سن اصلی تالار وحدت با عرض 12 متر و بیشتر از 10 متر عمق، دارای سه سیستم سن متحرک است که با نامهای پودیوم یک و دو و سه شناخته میشوند. پودیوم 1 و 2 با ابعاد مساوی 4×12 متر و پودیوم 3 به ابعاد 30/2×12 متر هستند و در مجموع سطحی به اندازهی 120 متر مربع را شکل میدهند. هر سه پودیوم میتوانند به اندازهی 65/1 متر به عمق زمین و 60/4 متر به سمت بالا حرکت کنند و پودیوم 1 و 2 میتوانند تا 30 درجه سطح شیبدار بسازند. استفاده از این ویژگی (سطح شیبدار)، تنها یک بار و به صورت دستی پیش از آغاز مونتاژ صحنه میتواند اتفاق بیفتد که در اینصورت امکان اجرای هیچ یک از عملیات ماشینی وجود نخواهد داشت. پودیوم 1 و 2 هریک 48 متر مربع مساحت دارند و همچنین یک آسانسور تکمحوری (غیبکُن) میتواند یک بازیگر و یا یک شیء را با وزن حداکثر 150 کیلوگرم به عمق صحنه فرو ببرد و یا سوژهی مورد نظر را از زیر صحنه آشکار کند.
صحنهی گردان: سیستم صحنهی گردان (پشت سن اصلی) 12 متر عرض و 30/10 متر عمق قرار دارد که سن گردان با قطر 10 متر در مرکز این سن میباشد. سن گردان میتواند با سرعتهای متفاوت به چپ و راست بچرخد و صحنهی آن میتواند در مکانهای اصلی خود (در پشت صحنهی اصلی) و یا به جای سن اصلی قرار گیرد. همچنین این صحنه میتواند همزمان با حرکت به جای صحنهی اصلی، حول محور خود بچرخد و یا اینکه تا ابتدای پودیوم 2 یا ابتدای پودیوم 1 به جلو نیز رانده شود.
اطراف سن گردان نیز به اندازهی 2 متر جایگاه شالبندیِ والانهای عمودی و اختفای رفتوآمدهای بازیگران و سایر عوامل است. در سمت راستِ صحنهی اصلی و صحنهی گردان، 4 در و سمت چپ آنها 3 در قرار دارد که سمت راستی به اتاقهای چهرهپردازی و تعویض لباسها و سمت چپی به اتاقهای فنی مرتبط است. در صورت نیاز میتوان سن متحرک زیر صحنهی گردان را بالا آورد تا فضای زیر صحنه پایینتر از کف سن نباشد. در قطر صحنهی گردان میتوان از دکورهای دوطرفه (دورو) استفاده کرد. همزمان با اجرای تئاتر یا هر برنامهی دیگر، چرخش صحنه یا تغییر دکور میسر است.
بهترین استفاده از صحنهی گردان، مونتاژ دکورهای عظیم بر روی آن صحنه و تعویض آن با دکورهای عظیم و مونتاژشدهی دیگر برروی واگنهای چپ است که میتواند در زمانی کمتر از دو دقیقه اتفاق بیفتد.
سن جانبی: در سمت چپ از نگاه تماشاگران دو سیستم واگن جانبی به صورت ریلی غلتان و به ابعاد 4 متر عرض، 12 متر طول و 33 سانتیمتر ارتفاع وجود دارد. واگنها میتوانند دکورهای بزرگی با وزن بیش از دو تن را تحمل کنند و به داخل صحنهی اصلی و به جای پودیوم 1 به پودیوم 2 منتقل کنند که در صورت جایگزینی با صحنهی اصلی و انتقال به ارتفاع 33 سانتیمتری همکف، همسطح سن اصلی خواهند شد. واگنهای سن جانبی قادر هستند جداگانه یا با هم و با هر اندازهی طولی وارد صحنهی اصلی شوند. اسکلت اصلی واگنها، فلزی و رویهی آن چوبی است.
کارگاه مونتاژ و تعمیرات
در کنار سنهای جانبی، کارگاه مونتاژ و تعمیرات قرار دارد که از طریق درِ آهنی کشویی به ابعا 5×4 متر و به صورت ریلی با فضای بیرونی جهت تخلیه و بارگیری دکورها ارتباط مییابد. دستگاههای برش عمودی و افقی، سیستمهای چندکاره و نیز محل استقرار حداقل چند دکور نمایش در این قسمت تعبیه شده است. همچنین سکوها و پودِسهایی با ابعاد متفاوت، ارتفاعهای 16، 33، 60، 80، 120 سانتیمتر و به رنگ سیاه مات و نیز پلکان متحرک با ارتفاع 16 سانتیمتر و اندازههای متفاوت ساخته شده است. این سازه در مونتاژ و ایجاد اختلاف سطوح دکورها بسیار کارآمد خواهد بود.
سیستمهای بالابرنده در ماشینآلات: تالار وحدت دارای دو پردهی اصلی نمایش با فاصلهی 5/1 متری از هم است که در قابهای جانبی صحنه کاملاً پنهان میشوند. در این تالار دو سیستم پردهی آهنی اصلی، سالن تماشاگران را از دهانهی صحنه (پورتال) و تمام صحنه جدا میکند و در صورت آتشسوزی، مانع نفوذ آتش از دو بخش جداشده میشود. پردههای آهنی از لایههای مختلف آکوستیک و ایزوله تشکیل شده و اجازهی عبور هر نوع فرکانس صوتی را از دو سوی پردهی آهنی سلب میکند. در تعویض دکورهای سنگین امکان نفوذ صوت از پشتصحنه به تماشاگران وجود دارد. روی پردهی آهنی نقش سیمرغ و زال نقاشی شده، اندازهی پردهی آهنی 13×10 متر میباشد و به وسیلهی الکتروموتورهای قوی و وزنهی تعادلی حرکت میکند.
پردهی آهنی دوم در سمت چپ از نگاه تماشاگران در بین واگنهای جانبی، کارگاه دکور و صحنهی اصلی تعبیه شده است. این پرده نیز تمامی کارایی پردهی آهنی اصلی را دارد. دو سیستم بالابرندهی برقی در سمت چپ و دو سیستم در سمت راستِ صحنهی اصلی و در راستای بالابرندههای جانبیِ پردههای پانورامای سفید یا سیاه و یا دکورهای جانبی قرار دارند که با نامهای پانورامای 1 و 2 چپ و پانورامای 1 و 2 راست شناخته میشوند. سیستمهای بالابرنده در تالار وحدت جهت بالا بردن و اختفای دکورهای هوایی ساخته شدهاند. بخشی از سیستمهای بالابرنده، برقی و برخی دستیِ تعادلی هستند. سیستم مکانیکی بالابرندههای تالار وحدت دارای 10 دستگاه بالابرندهی برقی است که از ابتدای پودیوم 1 تا انتهای پودیوم 3 با فاصلهای حدود 80 سانتیمتر قرار دارند و هریک میتوانند دکوری به وزن 150 کیلوگرم را جابهجا کنند. در فواصل بین این سیستمها دو بالابرندهی دستی تعادلی قرار دارند که به وسیلهی طنابهای تعادلی در سمت راست صحنهی اصلی از نگاه تماشاگران هدایت میشوند. دو سیستم پانورامای برقی (سیکلوراما) در انتهای صحنهی اصلی قرار دارند که تقریباً به صورت قوس در انتهای ساپورتها، به جهت نمایش کروی آسمان شکل گرفتهاند. سیستم بالابرندههای مکانیکی توسط قرقرهها و بکسلهای پنجگانه و و لولههای ساپورت به سقف و سازهی فلزی کروی صحنه با ارتفاع تقریبی 27 متر متصل و هدایت میشوند.
این سیستم میتواند دکورهایی با ارتفاع 15 متر را در سقف صحنه پنهان کند. یک سیستم پل نوری نیز در مرکز صحنهی اصلی وجود دارد و هالوژنها نورپردازی تخت پردهی سیکلوراما را از روبهرو فراهم میکنند. میتوان پروژکتورهای نورپردازی را بر روی سیستمهای بالابرندهی برقی نیز نصب کرد. تعدادی سیستم بالابرندهی تعادلی نیز روی سن گردان وجود دارد.
این سیستمها به علت محدودیت سقف بالای سن گردان نمیتوانند دکورها یا پردهها را پنهان کنند. روی سنهای جانبی (واگنها) نیز چند سیستم بالابرنده وجود دارد. در سمت چپ صحنه و در انتهای صحنهی اصلی، آسانسور جهت دسترسی به سیستمهای نورپردازی گالریها و نیز هدایت سرویس الکتروموتورهای ماشینی وجود دارد.
سیستم مکانیکی تالار وحدت در زمان خود، یکی از بهترین و مجهزترین سیستمها در قارهی آسیا بود.

تالار رودکی که در ساختمان اصلی تالار وحدت توسط آفتاندلیانس طراحی و به مرحلهی اجرا در آمده شامل یک سالن اصلی در طبقهی سوم و بالکنی در طبقهی چهارم است که مجموعاً گنجایش 200 نفر را دارند. صحنهی نمایش تالار ثابت است و فقط برای تمرین ارکستر و اجرای گروههای موسیقی طراحی شده و انتهای صحنه به اجرای گروههای ارکسترال و گروه کُر اختصاص دارد. در دیماه 1389 مراحل تعمیر، ترمیم و تجهیز نهایی تالار رودکی شامل نصب دوربینهای تصویربرداری، پل نوری، سیستم آکوستیک، کفپوش، پردهی پرتال و ویدئو پروژکشن و همچنین تعویض سن و صندلیها و تجهیز سیستم نوری انجام پذیرفت. همچنین 81 رفلکتور صدا در سقف طراحی شده که گروه اجرایی را بینیاز از میکروفون خواهد کرد. به علاوه، ارتقای سیستم صوتی تالار (شامل میکسر دایاناکورد و میکروفونهای متعدد) امکان ضبط همزمان برنامهها را فراهم میکند. تالار رودکی میزبان کنسرت گروههای موسیقی کلاسیک و اجراهای ارکسترال فراوانی بوده است. کنسرت گروههای موسیقی معاصر، مدرن، تلفیقی، سنتی، رسیتالهای پیانو، ویولون، فلوت، گیتار کلاسیک، ارکستر مجلسی، کُر فیلارمونیک، کنسرت همنوازان و بسیاری برنامههای موسیقایی دیگر نیز در تالار رودکی برگزار شدهاند. علاوه بر تمرین گروههای ارکستر سمفونیک، نشستهای پژوهشی بسیاری در زمینهی موسیقی ایرانی نیز در این تالار برگزار میشود. شایان ذکر است که کلیهی طبقات تالار رودکی در زمان افتتاح، به استقرار مدیر و رهبر ارکستر، نوازندگان سازها، بخش فنی، تمرین و اجرا اختصاص داشته که در طول زمان این فضاها به واحدهای اداری تبدیل شدهاند.

مدارک فنی