سایبان شهریِ لس‌آنجلس اثر شرکت گِنسلِر، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده
کامران دیبا

تئاتر ماریتون مصاحبه با ترانه باقیراووا و جمعی از معماران کشور آذربایجان

ما این پروژه را با هدایت ایلگار خانکیشی‌زاده، صاحب شرکتِ «ینی معمار»، آغاز کردیم. وی نقش مهمی در روند خلاقیت ایفا کرد، اما پس از مرگ نابهنگام وی، تیم معماران ما به یاد و خاطره‌ی او، تحقق این پروژه را به پایان رساندند.
ایده‌ی طراحی:
ایده‌ی اصلی این پروژه ساماندهی فضای نخستین تئاتر عروسکی در جمهوری آذربایجان و ایجاد یک تئاتر عروسکی در باکو توسط تارلان گورچو، کارگردان تئاتر و هنرمند (که در باکو، مسکو، تفلیس و ورشو آموزش دیده و تجربه‌ی حرفه‌ای کسب کرده) بود. از این منظر، ایده‌ی اصلی عبارت است از به کار گرفتن راه‌حل‌های زیبایی‌شناختی در خلق فضای کاربردی و محیط تئاتری.
رویکرد مداخله در طراحی و اجرای پروژه:
ساختمانی که در آذربایجان قرن نوزدهم برای تئاتر در نظر گرفته شد، یک اُبژه‌ی تاریخی بود. هدف اصلی تیم معماری در شرکت «ینی معمار» (Yeni Memar) = [معماری نوین] حفظ اصالت ساختمان علاوه بر مرمت و بازسازی محیط بیرونی و داخلی ساختمان و همچنین ایجاد انطباق و استفاده از ملزومات دوران مدرن و سرانجام انتقال محیط تاریخی به درون مرزهای محیط مدرن بود. هر راه‌حل زیست‌محیطی شرط اولیه‌ی شرایط نمایش و بازی است. پیش از هر چیز، روح جدیدی به درون محیط تاریخی دمیدیم، قوانین جدیدی از نقطه نظر دیدگاه و رویکرد جدید فضایی وضع کردیم و کوشیدیم این ایده را با رعایت این قوانین به مرحله‌ی اجرا برسانیم.
جایگاه حفظ اصالت و هویت تاریخی اثر:
بدیهی است که حفظ اصالت محیط تاریخی و در عین حال رعایت ملزومات روزگار مدرن به یکی از ضرورت‌های زندگی امروز بدل شده است. بر این اساس، در کنار حفظ بخش تاریخی بنا، افزایش عناصر جدید نیز در این پروژه منعکس شده است. طبقه‌ی اول تقریبا به همان صورت قبلی مانند گذشته‌اش حفظ شده است، و بازدیدکنندگان می‌توانند در حرکت از طبقه‌ی اول به بالا ارتباط بین گذشته ودوران مُدرن را در راه‌حل‌های تصویری به صورت بصری مشاهده کنند.
محدودیت‌ها و موانع در روند اجرای پروژه:
البته اگر مسئله‌ی مداخله در فضای پیرامونی ساختمان تاریخی باشد، آن‌گاه باید قانون مد نظر قرار گیرد. در طول اجرای این پروژه، کارشناسان دولتی امور میراث تاریخی و معماری، «ایچری‌شهر»، موافقت کردند مشاوره و گفت‌وگوهایی برگزار کنند و اقدامات لازم را نیز در این باره به عمل آوردند. در نتیجه‌ی اقدامات گروه کارشناسی حرفه‌ای، تمام ظرافت‌ها مورد بررسی و بازنگری قرار گرفتند، و این ایده توانست دوباره به مرحله‌ی تحقق برسد.

منتشر شده در : چهارشنبه, 8 ژوئن, 2022دسته بندی: مرمتبرچسب‌ها: