Hazel Hare Center for Plant Science / 180 Degrees Design + Build + colab studio, ts Ladan Mostafazade
نمایشگاه ام ای فضا/ زمان در ژاپن، تبریز، ایران 18 شهریور- 30 مهر

بیمارستان هِیرمایرِس کیلبراید شرقی
لانارکشایر جنوبی، انگلستان / گروه معماری HLM، 2001

Hairmyres Hospital, 2001

ساخت بیمارستان هیرمایرس در سال 2001 کامل و افتتاح شد. بیمارستان با 366 تخت‌خواب، 8 اتاق عمل جراحی، بخش ویژه‌­ی بیماران و جراحی‌‏های سرپایی، بخش‏ ترمیمی و بخش بزرگ اورژانس در 3 طبقه و در سایتی سرسبز ساخته شده است.
ورودی اصلی در پایین‏‌ترین سطح زمین در جهت شمال در کیلبراید شرقی واقع شده است. این ورودی دقیقاً در وسط جبهه‌­ی اصلی بیمارستان طراحی شده است و روشنایی آن از طریق سقفی شیشه‌‏ای تأمین می‌‏شود. محل قرارگیری ورودی اصلی طوری تعیین شده است که دسترسی به تمام قسمت‌‏های ساختمان با صرف حداقل زمان انجام ­پذیرد. ورودی همچنین به یک پیاده‌‏راه به طول 180 متر که در سه سطح در جهت غربی- شرقی اجرا شده متصل است. این خیابان تمام قسمت‏‌های بیمارستان را به هم متصل می‌‏کند. بخش‏‌های 24 و 30 تخت‌خوابی در جهت شمال و در دو طبقه­‌ی آخر ساختمان قرار گرفته‌‏‏اند و دید کاملی به منظره‏‌های سرسبز سایت دارند و در قسمت جنوبی ساختمان قسمت‌‏های تشخیص، اتاق­‌های درمانی و جراحی‏‌های سرپایی و سایر بخش­‌ها قرار دارند.
نحوه‌­ی دسترسی و گردش در این بیمارستان بسیار فشرده است. طراحی زیگزاگ بیمارستان با زاویه‌­ی 45 درجه طول بیمارستان را کمتر کرده است. از آنجایی که حیاط‌‏ها در سمت شمالی قرار دارند در اکثر مواقع بیماران بستری از آنها استفاده می‌‏کنند. همچنین این حیاط‌‏ها منبع بسیار خوبی برای تأمین نور طبیعی مورد نیاز در بخش‏‌ها هستند.
کار ساخت این بیمارستان با اسکلت فلزی و نمای آجری در ماه مه 1998 آغاز شد و در حدود دو سال و نیم بعد به اتمام رسید. نکات مهم در طراحی این بیمارستان، ایجاد فضاهایی با کیفیت بالا برای مراقبت از بیماران، ایجاد محیطی صمیمی و همچنین صرفه‏‌جویی در مصرف انرژی و در نظرگرفتن توسعه‌‏ی آتی است. با وجود اینکه در این پروژه سازندگان از نظر مالی با محدودیت‌‏های زیادی رو به ­رو بودند حاصل کار یکی از بهترین بیمارستان‌‏های انگلستان است.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 1 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: