آپارتمان مسکونی در مسیر باد اثر، امیرحسین اشعری
خانه اُلد اِستون هایوِی اثر گروه معماران بِرگ دیزاین، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

بیمارستان لگاسی سالمون کریک ونکووِر، ؤاشینگتن، آمریکا / تیم مشارکتیِ زیمر گانسول فراسکا، 2006

Legacy Salmon Creek Hospital, 2006

زیمر گانسول فراسکا در طراحی بیمارستان لگاسی سالمون کریک، که مجموعه‌ای از فضاهای درمانی و دفاتر پزشکی را شامل می‌شود، ثابت کرد که تسهیلات پزشکی همزمان می‌توانند هم برای بیمار اولویت قائل شوند و هم یک المان زیست‌محیطی شهری مناسب و استاندارد باشند. این بیمارستان شش طبقه، 220 تخت و پارکینگی به ظرفیت 1464 اتومبیل دارد و با یک آتریوم به دو ساختمان 4 طبقه‌ی اداری متصل است. معماری و ساخت بیمارستان لگاسی سالمون کریک علاوه بر آنکه موفق به دریافت مدرک LEED شد، از طرف نهاد ‌AIA (مؤسسه­ی معماران آمریکا) واقع در پورتلند نیز، به خاطر المان‌های سبز طراحی، مورد تأیید واقع گردید.
بیمارستان دو برجِ L مختص بیماران دارد که بر روی یک پایه‌ی دو طبقه می‌باشند. هریک از طبقاتی که در ارتفاعات برج‌ها هستند، اتاق‌هایی برای پذیرش 64 بیمار را دارند که در دسته‌هایی 16تایی سازمان‌دهی شده‌اند. هر اتاق برای اقامت‌های احتمالی بستگان بیمار، به سرویس حمام و مبلمان مجهّز شده است. زیمر گانسول فراسکا با هدف نشان دادن منظری بهتر از کوهستان در پیش روی بیماران مقیم در این اتاق‌ها، مختصر زاویه‌ای به برج داد. چهار تراس بیرونی با نمایی به سوی جنوب در خارج از، نمازخانه و اتاق‌های کنفرانس ساخته شده‌اند. نمای ساختمان اصلی، فرمی منحنی دارد که بر روی آن پنجره‌های عریضی نصب شده که از داخل، به اتاق بیماران، فضاهای درمانی و لابیِ روشنی که سقف بسیار مرتفعی دارد، مربوط می‌شود.

پل‌های شیشه‌ای محصور، اجزای مجموعه را به هم متصل می‌کنند و در شب مانند یک فانوس روشن، می‌درخشند. حیاط‌مرکزی، با آب‌نما، پلازا و سایر المان‌های منظر آراسته شده و زمینه‌ی باطراوتی برای تعاملِ بین مراجعین، ملاقات‌کنندگان و پرسنل در فضای بیرونی فراهم آورده است. آجر، شیشه، فلز و سنگی که در فضاهای خارجی کار شده، به عنوان نازک‌کاری بر فضاهای داخلی عمومی نیز اجرا شد. زیمر گانسول فراسکا از هر فرصتی برای هدایت نور به درون فضا استفاده کرد. به عنوان مثال، انعکاس‌دهنده‌های نوریْ روشنایی را از راهرو تا درون اتاق‌های جراحی هدایت می‌کنند. از جمله سایر رویکردهای سبز بیمارستان، مضاف بر نور، می‌توان به جریان هوا در داخل ساختمان و طراحی سایت اشاره نمود که رضایت پرسنل و بیماران را به همراه داشتند. بیمارستان با هزینه‌ی 163 میلیون دلار بنا شد و در واقع، طبیعت اطراف خود را نیز به کمک ‌طلبید.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 4 نوامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: