کتابخانه­‌ی دانشکده­‌ی حقوق دانشگاه زوریخ، زوریخ، سویس/ هرمان فیرتز(طراحی اولیه) سانتیاگو کالاتراوا (گسترش)، 2004
Zoncuantla Apartments, Ts Ladan Mostafazadeh

بیمارستان سنت ماری نیو پورت، آیل آو ؤایت، انگلستان
آرندز بِرتن و کورالک، 1981

Sainte Mary’s Hospital, 1981

نکته‌­ی قابل توجه در طراحی بیمارستان سنت ماری، نحوه استفاده از انرژی در آن است. در سال 1981، بورتن و کورالک تحقیقاتی را در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در فضاهای بیمارستانی شروع کردند، سپس از این معماران درخواست شد تا تحقیقات خود را در پروژه‌‏ای به صورت عملی پیاده کنند. آن­ها با طراحی ویژه­‌ی خود انرژی معمول مصرفی در بیمارستان را 50 درصد کاهش دادند.
این بیمارستان 191 تخت‌خوابی شامل 4 بخش مختلف، اورژانس و کلینیک پزشکی است و جوابگوی جمعیت جزیره‌­ی ؤایت با 120 هزار نفر جمعیت است (البته در تعطیلات تابستان این رقم دو برابر می‌­شود). سایت پروژه در ارتفاع بلندی از شهر قرار دارد، با این حال در قسمت جنوبی نزدیک دریاچه، شیب زمین به سمت پایین است. دریاچه‌­ی نسبتاً بزرگ و درختان سایت، محیطی بسیار مناسب برای ساخت بیمارستان به وجود آورده‌‏اند. ساختمان جدید به بیمارستان 300 تخت‌خوابی ویکتوریایی قدیمی متصل شده که ورودی جدید آن در غرب قرار گرفته است. شبکه­‌ی صلیبی‌­شکل بخش‌­ها و واحدهای بیمارستان به شکل شعاعی و از طریق راه‌روی هلالی بیمارستان از این فضای ورودی و پذیرش اصلی بیرون می‌­زند. در نتیجه پلان کلّی، حالتی فشرده دارد که همین امر باعث می‌‏شود مسیر­های رفت و آمد کمتر و خدمات­‌رسانی‌‏ها آسان‌‏تر شود. حیاط‌‏های مثلثی شکل فضایی بسیار مناسب برای تأمین نور طبیعی و تهویه‌­ی مطبوع ساختمان‏‌ها به وجود آورده‌‏اند.

بخش چهار تخت خوابی

لابی و بخش انتظار

دو شاخص مهم، یعنی استفاده از پوشش‏‌های استیل ضدلک و همچنین استفاده‌­ی فراوان از کارهای هنری مدرن در فضاهای داخلی باعث شده است طراحی این بیمارستان از نظر زیبایی‌‏شناسی نیز مقبول واقع شود. استفاده از فلز براق که با سطوح اکریلیک قرمز‏رنگ در تضاد است باعث شده این فضای درمانی، سیمایی پویا به خود بگیرد. همچنین وجود 250 اثر هنری، از مجسمه گرفته تا نقاشی‌‏های دیواری، باعث شده است تا حدی از اضطراب و پریشانی طبیعی بیماران کاسته شود.
استفاده‌­ی درست از انرژی و نحوه‌­ی طراحی بیمارستان به گونه‌‏ای است که در مقایسه با سایر بیمارستان‌‏های هم­ردیف خود، 50 درصد کمتر انرژی مصرف می‏‌کند. استراتژی‌‏های زیادی برای کاهش مصرف انرژی در این بیمارستان به کار رفته است. به طور مثال جهت‌‏گیری جنوبی ساختمان‏‌ها برای حداکثر استفاده از انرژی نور خورشید، کاشت درختان در مسیر وزش بادهای نامطلوب، استفاده از عایق‌‏کاری برای جلوگیری از هدر رفتن سرما یا گرمای فضای داخلی، حداکثر استفاده از نور و تهویه‌­ی طبیعی و سیستم برقی مناسب همگی برای حفظ منابع انرژی اندیشیده شده­‌اند. با توجه به تقلیل منابع انرژی فسیلی که سالیانه کمتر و کمتر می‌‏شود طراحی این بیمارستان در انگلستان واقعه‌­ی مهمی محسوب می‏‌شود. برای به حداقل رساندن استفاده از انرژی‌‏های فسیلی در طراحی بیمارستان‏‌هایی که بعد از بهره‌­برداری از این بیمارستان در انگلستان ساخته شدند از روش‏‌هایی که بورتن و کورالک در این بیمارستان ‏پیاده کرده‌­اند استفاده شد.
قطعا بیمارستان سنت ماری، تنها از نظر میزان مصرف انرژی شاخص نیست، بلکه این بیمارستان پاسخگوی احتیاجات درمانی یک منطقه نیز هست. طراحی بنا حامل این پیام است که با ترکیب هنر و صنعت می‌‏توان کیفیت مراکز درمانی را بالاتر برد.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 26 آگوست, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: