مرکـــز تحقیقات هواشناسی کاربردی، قـــم، اثر مسعود نعمتی، علی نعمتی، نسترن تهرانی
خانه آماکوسا اثر گروه معماران ماتسویاما و همکاران، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

بیمارستان تشخیص سرطان بایلور دالاس، تگزاس، آمریکا / پِرکینز+ؤیل، 2011

Baylor Outpatient Cancer Center, 2011

این بیمارستان، با 10 طبقه و 43385 متر مربع مساحت، مجهّز به فضایی برای پرتو درمانی، بخش تومورشناسی، یک آزمایشگاه، داروخانه، رستوران، کافی‌­شاپ، یک مغازه‌­ی هدایا، دفاتر پزشکان، دوطبقه پارکینگ زیرزمینی، یک پل ارتباطی و چهار شتاب‌دهنده‌ی مسقف با دیوارهایی به ضخامت 5/2 سانتی‌متر می‌­باشد. در بالاترین طبقه‌­ی ساختمان این بیمارستان، یک مرکز کنفرانس به وسعت 1300 متر مربع و تالاری با ظرفیت 200 نفر وجود دارد. مرکز بایلور، بزرگترین مرکز تشخیص سرطان در شمال تگزاس می­‌باشد و با معیارها و استانداردهایی که در رابطه با رویکرد محافظه­‌کارانه و دوستانه با محیط ­زیست در آن رعایت شده، می‌­تواند گزینه‌­ی مناسبی برای دریافت مدرک طلاییِ LEED باشد.
پیش از احداث این ساختمان، که با هزینه‌­ی 128 میلیون دلار بنا شده، مرکز تشخیص سرطان شهر دالاس در دو برج و در سمت دیگر خیابان قرار داشت، اما اکنون فضای پیشین به محلّی برای خدمات­رسانی سرپایی به بیماران و تحقیقات مربوطه اختصاص یافته است. ساختمان جدید این مرکز، ایده‌­های به­روز و متناسبی را برای بهسازی بخش جنوبی محوطه‌­ی بیمارستان در نظر گرفته است. این بخش به ­تازگی، با افزوده شدن ایستگاه ترانزیت فوری ناحیه­‌ی دالاس و یک طرح بسط خیابان، به یک ورودی دوم برای این مرکز تبدیل شده است.
سازه­‌ی مذکور در پلانی به شکل یک نیم‌­دایره اجرا شد و معماران، پوسته‌­ی سختی از بتون برای آن طراحی کردند که مانند یک صدف، فضاهای درونی و سالن‌­ها را در بر می‌­گیرد.

قسمت بیرونیِ این نیم‌­دایره، رو به بزرگراه می‌­باشد و با تعدادی حلقه‌­های هم­مرکز که در پوسته‌­ای از پنل‌­های فلزی-شیشه­‌ای قرار دارند و همچنین نماهایی خورشیدی که در کنار هم، پوسته‌­ای براق و متالیک می‌­سازند، شکل گرفته است. کانسپت‌­هایی که در طرح بیمارستان بایلور اجرا شده، بیانگر رویکرد مدرن و به­ره‌گیری از تکنولوژی بالای بیمارستان در چهارچوب فضای خود و برنامه‌­های درمانیست. سمت دیگر ساختمان که محلّ ورود بیماران است، با مصالح سیمانی با رنگ ­گرمتر، به­‌همراه سنگ آهک بر روی نمای خود، بر حسّ پذیرا بودن ساختمان و استقبالی که در گودیِ داخلی نیم­‌دایره وجود دارد، تأکید می‌­ورزد. ورودیِ ساختمان، به سالنی نورگیر با ارتفاع سقف دوبرابر گشوده می‌­شود. معماران، این قسمت را تا حدّ ممکن، با متریال‌­های محلّی و طرحی راحت و صمیمی پوشش دادند؛ کف، از سنگ آهک است و دیوارها با پنل‌­هایی از همین سنگ، به همراه تکیه‌­گاه­‌های چوبی ساخته شده­‌اند. در بخش غذاخوری، نازک­‌کاری‌­هایی از جنس چوب تیره دیده می‌­شود. برای ایجاد ارتباطی بین این مرکز و محیط اطرافش، پرکینز+ؤیل انحنای ساختمان را، به منظور ایجاد یک پلِ هلالی‌­شکل، بسط داد. این قسمت، به مرکز بستری، ساختمان تحقیقات و پارکینگی که در سوی مقابل قرار دارند هدایت می‌­شود. چنین پلان مدوّری، یک پلازای جدید را معرفی می‌­کند که مانند دورازه­ای به جانب جنوبی محوطه‌­ی ساختمان است. این پروژه، دو ماه زودتر از موعد مقرّر و با همان مقدار بودجه‌­ای که به آن تعلّق گرفته بود، به اتمام رسید.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 6 دسامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: