باغِ تاریخی خان (ناصریه، یزد)، اثر محسن عباسی هَرُفته
خانه‌ی صدیـــــق، اثر آرش خداداد، سمانه یاراحمدی

بوتیک‌هتل مینــــودَر، اثر هما هرندی مهدی هرندی
دومین دوره جایزه مرمت، رتبه سوم مشترک

گروه طراحی هرندی و هرندی برای پروژه‌ی مرمت و بازسازی بوتیک‌هتل مینودَر، علاوه بر در‌نظر‌گرفتن اصول مرمت صحیح، تلاش کرده با رعایت اصول طراحی پایدار، این مجموعه‌ی کوچک را تا حد امکان بهتر و کارآمدتر از گذشته در اختیار کاربر قرار دهد.
متاسفانه خانه‌ی مدنی که خود بخش کوچکی از یک مجموعه‌ی بزرگتر (خانه‌ی اولیا) بوده در گذر زمان مورد دخل و تصرف‌های فراوان و غیراصولی قرار گرفته بود؛ از جمله تجاوز ساختمان بانک مجاور آن به حریم خانه با استفاده از مواد و مصالح ساختمانی ناهمگون با بستر تاریخی شهر و همچنین جداسازی بازگشت‌ناپذیر بنا از مجموعه‌ی خانه‌ی اولیا، که تمام این موارد، شناخت گذشته و درک ساختار اصلی بنا را بسیار دشوار کرده بود. بر این اساس، در روند طراحی سعی بر آن شد که تا جای ممکن با زدودن آثار مخرب گذشته، بنا را از نظر کالبدی و ساختاری به آنچه در گذشته بوده است نزدیک کرد.
در جریان برداشت اولیه از خانه‌ی مدنی، دو اتاق در زیرزمین این خانه کشف شد. با توجه به اصل تسلسل و ارتباط فضاها در خانه‌های سنتی کویر مرکزی ایران و یزد و با توجه به اینکه در جریان دخل‌و‌تصرف‌های غیراصولی گذشته راه دسترسی به بام و همچنین یکی از اتاق‌های زیرزمین مسدود شده بودند، تصمیم گرفته شد با اضافه‌کردن یک راه‌پله در ورودی بنا، حلقه‌ی اتصال فضاها مجددا کامل شود.
در زمینه‌ی مرمت، پرهیز از همانند‌سازی و بازسازی عینی گذشته و در عین حال، استفاده از تکنیک‌هایی که از نظر فیزیکی و شیمیایی با مواد و مصالح سنتی به‌کاررفته در بنا سازگاری داشته باشند در درجه‌ی اول اهمیت قرار گرفته‌اند. برای کاهش حداکثری مصرف انرژی مخصوصا در فصل تابستان یک داربست چوبی و یک درخت نارنج در نظر گرفته شده بود تا از تابش مستقیم نور خورشید به فضاهای داخلی جلوگیری کنند که متاسفانه این دو مورد به تایید میراث فرهنگی نرسیدند. در این پروژه جهت کاهش مصرف آب و آلاینده‌های جوی، از سیستم آب‌گرم‌کن کم‌مصرف و ایمن برقی استفاده شده است.

نام پروژه: مینودَر
عملکرد: بوتیک هتل
دفتر طراحی: استودیو معماری هرندی و هرندی
معماران: هما هرندی، مهدی هرندی
طراحی و معماری داخلی: هما هرندی، مهدی هرندی
همکاران: بهسا قبادی
مشاوران: پویا خزائلی‌پارسا، نیکولا پرتی
ناظر اجرایی: هما هرندی، نگار گرجی ممتاز
مجری بخش داخلی: استودیو معماری هرندی و هرندی
مجری مشاور بخش‌های مرمتی: گروه احیا و مرمت خانه‌ی تراب
مسئول اجرا: سیدهادی رضوی
مدیر فنی: هانی شایق
ارائه‌ی مطالعات: گروه احیا و مرمت خانه‌ی تراب
ساخت مبلمان چوبی: آرمان صفوی
ساخت بازشوهای چوبی: رضا احیایی
کارفرما: مینو مصطفوی مدنی
نوع سازه: بنایی
نوع تاسیسات: اسپلیت
آدرس پروژه: یزد، خیابان امام خمینی، کوچه‌ی دکتر مدنی
مساحت زمین: ۱۴۸ متر مربع
زیربنا: ۲۰۰ متر مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: ۱۴۰۰-۱۳۹۷
عکاس پروژه: دید استودیو
وبسایت: www.harandi.studio
ایمیل: info@harandi.studio
اینستاگرام: harandi.architects

قبل از مرمت

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 1 آگوست, 2022دسته بندی: مرمت, مرمت و احیاءبرچسب‌ها: ,