معبد آب هومپوکو-جی تسونا، هیوگو / معمار: تادائو آندو
مرکز فرهنگی چیبائو نومِئا، کالدونیای جدید/ رنتسو پیانو، 1998-1991

بلوک آپارتمانی نویه‌‌فار، برمن، آلمان، 1962-1958

Neue Vahr Block of Flats

در فاصله‌‌ی سال‌‌های 1958 تا 1962، آلتو یک بلوک آپارتمانی بیست ‌‌و دو طبقه را در شهر برمن آلمان طراحی کرد و به مرحله‌‌ی اجرا درآورد. این بلوک ساختمانی در حومه‌‌ی شهر برِمِن و مشرف به پارک احداث شده است. شرکت غیرانتفاعی گِووبا (GEWOBA) این بلوک آپارتمانی را به‌‌عنوان شاخصی برای مدل خانه‌‌سازی در منطقه‌‌ی نویه‌‌فار در نظر گرفت. هر طبقه‌‌ی این بلوک ساختمانی، که با واحدهای بتن بیتومن ساخته شده، نه آپارتمان کوچک تک یا دوبلکس را در خود جای داده است.
آلتو از همان اولین مراحل طراحی، فرم‌‌های مختلفی را مورد آزمون قرار داد. هر آپارتمان اتاق نشیمن جاداری دارد که رو به سمت غرب باز می‌‌شود. این اتاق‌‌های نشیمن پنجره‌‌ی بزرگ و در کنار آن بالکنی دارند که از نما سرریز کرده است. فرم بادبزنی بسیاری از بالکن‌‌های بسته‌‌ی بلوک از فضای خصوصی هر آپارتمان صیانت می‌‌کند.
قصد از احداث این ساختمان، زندگی مشترک اجتماعی به تبعیت از آرمان‌‌های مدرنیته‌‌ی اسکاندیناوی بوده که این خود توضیح می‌‌دهد که چرا هر طبقه یک اتاق گردهمایی مجزا دارد. در اینجا آلتو تجهیز و طراحی این اتاق‌‌های بیست‌‌گانه‌‌ی گردهمایی به مبلمان داخلی، میز، صندلی، تجهیزات بازی و سرگرمی، اتاق‌‌های مطالعه و کار و تنیس روی میز را “به قوه‌‌ی تخیل ساکنان آینده‌‌ی ساختمان و شرکت ساختمانی مربوطه” محول می‌‌کند. آسانسورها، راه‌‌پله و بالکن‌‌های هواخوری همگی در سمت شرق ساختمان قرار گرفته‌‌اند. در طبقه‌‌ی فوقانی اتاق‌‌های عمومی و تراسی برای چشم‌‌انداز وجود دارد. طبقه‌‌ی همکف به جای آپارتمان، اتاق‌‌های اداری و مغازه‌‌های کوچک دارد و پیاده‌‌روها دسترسی مستقیم به میدانگاه مرکزی مستغلات و نیز به پارکینگ اتومبیل را فراهم می‌‌سازند.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 12 ژوئن, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: