برج خلیفه
معماری از اسکیدمور، اؤینگز، مریل (اس.اُ.ام) و آدریان اسمیت
دبی، امارات متحدهی عربی، 2010
Burj Khalifa
Architecture by Skidmore, Owings & Merrill (SOM) & Adrian Smith
Dubai, UAE, 2010

معماری معاصر جهان: ساختمان های بلند مرتبه، هتل، تفریحی تجاری، اداری، مسکونی
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
گاهی با اینکه کاری انجام میشود، اما حرف زیادی برای گفتن ندارد و اغلب همه چیز خیلی معمولی سپری میشود و شاید حضور ذرهای خلاقیت، توجه منتقدان و متخصصین در زمینه ی کاری مربوطه را به خودش جلب کند. سالها تلویزیون ساخته میشد، یکی بزرگتر و یکی کوچکتر، و افراد در مورد جزئیات جالب با هم گفت و گو میکردند. اما ناگهان تکنولوژی سه بعدی عرض اندام کرد. گوشی های تلفن یکی پس از دیگری ارتقا مییافتند و توانایی بلوتوث و ضبط طولانی مدت ویدئو برای کاربران جذاب به نظر میرسید، اما ورود تکنولوژی صفحه های لمسی تحول آفرین شد. مسیر مدتی ادامه پیدا میکند تا اینکه نقطه ی عطفی اتفاق بیفتد، تحول ایجاد کند، انگیزه های تازهای به وجود بیاورد و مسیر را تغییر بدهد و برخ خلیفه در خاورمیانه همچون چیزی است. این برج با اینکه هنوز به طور کامل ساخته نشده، اما همه در مورد ایستادن و زندگی در ارتفاع (تقریباً) یک کیلومتری آن سخن میگویند. برج خلیفه علاوه بر داشتن چند رکورد جهانی، نماد همکاری بین کشورها، پیشرفت و کامیابی خاورمیان های جدید و پویاست و نقش روبهرشد دبی در دنیای امروز را اعلام میکند. دبی در کمتر از سی سال خود را از یک مرکز منطقه های ساده به جایگاه یک مرکز جهانی کشاند و تنها نفت عامل مؤثر این توفیق نبود، بلکه استعداد، نبوغ و ابتکار هم در آن دخیل بود و برج خلیفه تجسم تمامی آنهاست. محمد العبّار، سرپرست املاک عِمار میگوید: «برج خلیفه خیلی بیشتر از ویژگی های ظاهری منحصربه فرد خود دارد، بیانگر تحقق کسب چیزهایی ست که در گذشته ی نزدیک برای دبی غیرممکن به نظر میرسید، برای همه ی ما منبع الهام و گواه توانایی های امارات است. مهم ترین انگیزهی دبی در ساخت این برج و نزدیکتر شدن به آسمان، نخست وزیر امارت و قانون گذار دبی، شیخ محمد بن رشید المکتوم بود»
طرح برج بینظیر است و هنگامی که به مسابقه گذاشته شده بود، به عنوان مرکزی جدید در دنیا توجه بسیاری از متخصصین را به خود جلب و آنها را مشتاق به حضور در این رقابت کرد. این امتیاز در نهایت به شرکت اسکیدمور، اؤینگز و مریل و آدریان اسمیت (مستقر در شیکاگو) داده شد که در خلق سازه های مرتفع و آسمانخراشها چیره دست هستند. طرح برگزیده به دقت مطالعه و از لحاظ ضوابط ایمنی، مقاومت و سیستم سازهای بررسی شد. سطح قاعده ی به شکل انتزاعی سه گلبرگ از گل hymenocallis است و برج متشکل از سه عنصر در پیرامون یک هسته ی مرکزی است. هرکدام از این گلبرگ ها در این سازهی مدولار به شکل Y، در فواصل منظم عقب نشینی دارد. این نقشه باعث تقویت سازهایِ برج 828 متری شد، ضمن آنکه سطح پلان های خوبی هم برای بخش مسکونی ارائه می دهد. در اوج گیری ساختمان از ضخامت مقطع عرضی آن کاسته میشود، چنان که هسته ی مرکزی، مجسمه وار به عنوان منار رُک در نوک برج قابل مشاهده میشود. پلان Yشکلِ کف بیشترین امکان برای تماشای منظره ی خلیج فارس را در اختیار گذاشته و چه از نمای پایین و چه از دید بالا، برج خلیفه تداعی گر فرم گنبدهای معماری اسلامی است.
ساختمان برج که جنب خیابان شیخ زاهد و نزدیک به منطقه ی تجاری دبی واقع شده، بخشی از برنامه ی توسعه های به وسعت 2 کیلومتر مربع است که پروژهی «مرکز شهر» نام دارد. برج خلیفه یا برج دبی با 828 متر ارتفاع، بلندترین ساخته ی دست بشر میباشد که فعلاً در دنیا بینظیر است. برج پس از 1,325 روز از شروع عملیات حفاری، رکورد مرتفع ترین سازه را کسب کرد. خط زمانی عملیات احداث برج خلیفه به این شرح است: 21 ژانویه ی 2004: آغاز حفاری؛ فوریه ی 2004: شروع عملیات ستون گذاری؛ مارس 2005: آغاز ساخت ابَرسازه؛ ژوئن 2006: اتمام 50 طبقه؛ ژانویه ی 2007: اتمام 100 طبقه؛ جولای 2007: اتمام 141 طبقه و شکستن رکورد بلندترین ساختمان در دنیا؛ سپتامبر 2007: اتمام 150 طبقه و کسب رکورد بلندترین سازهی مستقل در دنیا؛ آوریل 2008: اتمام 160 طبقه و تبدیل شدن به بلندترین سازهی ساخته شده توسط انسان؛ ژانویه ی 2009: تکمیل منار رُک؛ سپتامبر 2009: تکمیل پوسته ی خارجی: ژانویهی 2010: افتتاح برج و گشودن درها به روی کاربرانش. احداث پی و ستونگذاری بر اساس مطالعات دقیق و کامل ژئوتکنیکی و لرزه شناسی صورت گرفت. بیش از 45,000 متر مکعب بتن، با وزنی بالغ بر 110,000 تن برای ساخت فونداسیون به صورت 192 شمع در عمق 50 متری زمین کاشته شد و در کل حدود 330,000 متر مکعب بتن و 39,000 تن فولاد طی 22 میلیون ساعت کاری مفید، سازهی اصلی این برج را شکل دادند. ابَرسازه روی بستری بتنی به ضخامت 7/3 متر بنا شده که آن نیز توسط شمع های بتنی ساپورت میشود. ستون های شمعی به قطر 5/1 و طول 43 متر هستند و طویلترین ستونهای شمعی در کل منطقه محسوب میشوند. در زیر بستر هم سیستم محافظت کاتدی به کار رفته تا هر گونه تأثیرات مخرب ناشی از مواد شیمیایی خورندهای که احتمالاً در بستر آبهای زیرزمینی منطقه موجود است را به حداقل برساند.
نصب پوسته ی خارجی شامل شیشه های رفله، آلومینیوم، پنل های بافتدار از فولاد ضدزنگ و پره های تیوبی قائم از فولاد ضدزنگ (سطحی گسترده، مانند ورق های فلزی متصل به لوله ها، برای افزایش سطح انتقال گرما)، در ماه مِی 2007 آغاز شد و دو سال و 4 ماه بعد به پایان رسید. بیش از 380 مهندس مجرب و تکنسین حاضر در سایت روی این پروژه نظارت داشتند. روند کار با نصب 20 تا 30 پنل در هر روز آغاز شد، اما در روزهای پایانی این رقم به 175 رسید و در کل، حدود 26,000 پنل شیشه های روی نمای برج کار شد که گرمای طاقتفرسای تابستان های دبی را کنترل کند. وسعت دیوار هوای برج، معادل 17 زمین فوتبال است. همچنین این برج رکورد بیشترین میزان کاربرد آلومینیوم و شیشه در نما را دارد؛ آنقدر آلومینیوم که برای ساخت 5 هواپیمای A380 هم کفایت میکند. در نوامبر 2007 برای ساخت دیوار بتنی هسته، بتن ریخته در جا تا ارتفاع 601 متری پمپ شد. این اقدام رکورد قبلی که متعلق به پروسه ی ساخت برج تایپه 101 بود (پمپ بتن تا ارتفاع 532 متری) را شکست.
دسترسی به نمای خارجی برج به منظور نظافت شیشه ها یا اقدامات ساختمانی، از طریق 18 ریل دائمی و یونیت های تلسکوپیک معلق و بست شده به ساختمان و ریل ها صورت میگیرد که این یونیت ها به همراه سازه تا زمانی که به استفاده از آنها نیاز باشد، در داخل گاراژ نگهداری میشوند. کابین های معلق، دسترسی از نوک برج تا ارتفاع طبقه ی هفتم را فراهم میکنند و بازوهای یونیت ها در حالت کاملاً باز، 36 متر را پوشش میدهند (در حالت جمع شده، این مقدار به 15 متر کاهش مییابد). در بهترین حالت که تمامی یونیت ها فعال باشند، تمیزی نمای برج به 3 تا 4 ماه زمان نیاز دارد.
سکوی لژ دارای پایهای است که برج را به زمین لنگر میکند و از سه جانب دسترسی به سه تراز مختلف ساختمان را فراهم میکند. ورودی پاویون های ساخته شده با سازهی شبکه ی سیمی معلق، کاملاً شفاف هستند و دسترسی هایی مجزا برای سوییت های بخش B1، سالن های اجتماعات، بخش مسکونی و هتل آرمانی در طبقه ی همکف و طبقه ی اول را فراهم کردهاند. دیوارهای کریدور از هسته ی مرکزی تا نزدیکی انتهای هر باله امتداد یافته و به دیوارهای سرچکُشی و ضخیمی ختم شدهاند. این دیوارهای کریدور به همراه دیوارهای سرچکشی مانند ستون برای شبکه و بال (فلنج) عمل میکنند و در تقویت سازه مؤثرند. ستونهای پیرامونی و سازهی تختِ پلیتِ کف هم مکمل سیستم هستند. دیوارهای بیرونزده در طبقات مکانیکی، ستونهای پیرامونی را به سیستم دیوارهای داخلی متصل میکنند و به این ترتیب ستونها هم بخشی از وزن سازه را متحمل میشوند و در نتیجه تمامی نیروی مصالح بتنی قائم صرف جاذبه و بار جانبی میشود. حاصل، ساختمانیست که با وجود ارتفاع زیادش بسیار مقاوم و محکم در جای خود ایستاده است.
عقب نشینی تدریجی باله ها در مسیر رسیدن به نوک برج، پلانهای کف متنوعی را ایجاد کرده است. طرح این عقب نشینی با التفات به گریدهای ساختمان سازماندهی شده و ستونهای فوقانی در امتداد دیوارهای تراز پایین قرار گرفته اند تا تحمل بار قائم را تسهیل کنند. به این ترتیب برج فاقد انتقال سازهای است. همچنین این عقب نشینی موجب تشکیل عرضه های مختلف و در نتیجه، پلانهای کف متفاوتی برای هر طبقه از برج شده و به علاوه، «منحرف کردن جریان باد» را هم در پی داشته است. چاله های هوایی در پیرامون این سازه هیچگاه نظم و قدرت همیشگی را ندارند، زیرا هر وقفه ی جدید در فرم پلکانی، جریان باد را با فرم جدیدی رو به رو میکند.
تاج برج خلیفه همان منار رُک (سازهی باریک و نوکتیز بر فراز ساختمان) برج میباشد که از فولاد سازهای ساخته شده. منار رک داخل ساختمان ساخته و با جک پمپ هیدرولیک به ارتفاع منتقل شد. این قسمت بعدها، به طور مجزا به برج افزوده نشد، اتفاقاً برای اطمینان از داشتن رکورد «مرتفعترین» و حفظ آن تا چند مدت، به عنوان بخشی از طرح اصلی در مدل اولیه لحاظ شده بود؛ ضمن آنکه تجهیزات مخابراتی نیز در داخل این منار رک تعبیه شده است. چهار طبقه ی بالایی که دقیقاً زیر منار رک هستند، برای فعالیتهای رسانهای و مخابراتی کاربرد دارند.
به منظور کسب بهترین نتیجه ی ممکن در تأسیسات مکانیک، برق و لوله کشی برج، فاز طراحی با همکاری مشترک مهندسین سازه، معماران و سایر مهندسین مشاور پیش رفت. تعداد 7 طبقه ی مکانیکی دابل هایت (ارتفاع سقف دوبل) در برج وجود دارد که میتوان گفت عامل حیاتی برج هستند. اینها که تقریباً بین هر سی طبقه ی برج گنجانده و تکرار شدهاند، تجهیزات و تأسیسات الکتریکی، تانک ها، پمپ های آب، یونیت های تهویه و کنترل هوا و غیره که برای عملکرد برج و آسایش ساکنان ضروری هستند را در خود جای دادهاند. سیستم ذخیرهی آب، روزانه 946,000 لیتر ذخیره دارد که به دلیل آب و هوای شرجی و بسیار گرم منطقه و نیاز به کندانس (چگالش) که بعداً در تهویه کاربرد خواهد داشت، حجم انبوه آب مورد نیاز به وسیله ی سیستم لوله کشی در تانک های زیرزمین پارکینگ نگهداری میشود. سیستم جمعآوری کندانس در حدود 15 میلیون گالن (معادل 20 استخر المپیک) در سال است. نیاز الکتریکی برج در ساعت پیک (اوج مصرف) 36 میلیون ؤات میباشد؛ مانند آنکه 360,000 لامپ 100 ؤات، به طور همزمان روشن باشند.
تمهیدات امنیتی آتشنشانی و تخلیه ی سریع از جمله اقداماتی بودند که در اولین مراحل طراحی برج به آنها دقت شد. دیوار شفت پلکان اضطراری کاملاً از بتن است و آسانسورهای خدمات و آتشنشانی، که در نوع خود مرتفعترین هستند، در هر نوبت ظرفیت 5,500 کیلوگرم را پشتیبانی میکنند. همچنین از آنجا که شاید به طور طبیعی افراد بسیاری قادر نباشند در زمان اضطرار 160 طبقه را طی کنند، پناهگاه های تحت فشار و مجهز به تهویه ی مطبوع در بین هر 25 طبقه تعبیه شده است. این اولین برجی است که آسانسورهایی ویژه و برنامه ریزی شده برای تخلیه ی کنترل شده ی ساختمان در مواقع ضروری وقوع حوادث غیرمترقبه، آتشسوزی یا رویدادهای امنیتی دارد. آسانسورهای نظارهی برج، کابینهایی با سکوی دوبل، سرعت 10 متر در ثانیه و ظرفیت 12 تا 14 نفر بوده و در حرکت پیوسته از پایینترین تا بالاترین ایستگاه خود، رکورددار پیمودن بیشترین مسافت هستند.
طرح Yشکل پلان قاعده ی برج جدا از رویکرد زیبایی شناسانه، فواید سازهای بسیاری از جمله افزایش مقاومت ساختمان در مقابل نیروی باد را به همراه دارد. هر بال، به واسطه ی یک هسته ی مرکزی ششوجهی، در تقویت و محکم نگه داشتن دوبال دیگر مؤثر است. بیش از 40 آزمایش تونل هوا (از ابتدایی ترین تستها برای بررسی اثرات شرایط جوی دبی گرفته تا تحلیلهای عظیم سازهای و تست های فشار روی نما و تحلیلهای میکرو جَوی این اثرات در تراسها و پیرامون پایه ی برج) با هدف سنجش تأثیرات جریان باد بر سازه و ساکنانش، روی برج و محاسبات آن انجام شد و حتا در مراحل ساخت، شرایط موقت هم تحت آزمایش قرار میگرفتند. تأثیرات عمده ی اثر دودکش که از تغییرات فشار و دما در ارتفاعات بسیار بالا به وجود میآید هم در طرح برج به دقت بررسی شد.
هتل آرمانی دبی در طبقه ی همکف تا هشتم و نیز طبقات 38 و 39 برج واقع شده و ورودی مجزایی برای خود دارد و طبقات 9 تا 16 فضاهای مجلل و مسکونیِ یک و دوخوابه ی آرمانی را در خود جای داده اند. از طبقه ی 19 تا 108 مختص جانمایی 900 واحد مسکونیِ یک تا چهارخوابه برای اقامت دائمی است که از طبقه ی 45 به بالا، شامل واحدهای فوق مجلل میشود. 37 طبقه ی فوقانی برج، لژ سوییت های اشتراکی را در خود جای داده که در سه طبقه ی آخر، این فضاها با هم یکی و تبدیل به یک دفتر اداری گسترده و مستقل شدهاند و بالاتر از اینها تجهیزات مخابراتی، رسانه و ارتباطات تلفنی و رادیویی قرار دارد. هر سوییت به جدیدترین ابزار ارتباطی و کابل های فیبراُپتیکی تجهیز شده و خدمات سلولار، حتا در هنگام استفاده از آسانسور نیز پیوسته فعال است. نکته ی جالبتر در این زمینه آنکه هر طبقه از برج طوری طراحی شده که سریع و آسان پذیرای دستاوردها و پیشرفت های تازه ی تکنولوژی روز باشد.
هتل آرمانی دبی اولین هتلی است که طراح معروف مد، جورجیو آرمانی، در نهایت ظرافت، سادگی و پیچیدگیهای خاص که معرف این نام هستند و همانطور که در نظر داشت، ساخته؛ به طوری که ویژگیهای زندگی به سبک آرمانی را در تمام جزئیاتش، از کفپوش های سنگی اِراموسا گرفته تا پنلهای چوب با طرح گورخر، مبلمان سفارشی و تسهیلات منحصربه فرد هتل میتوان مشاهده کرد. رنگهای عجیب و پیچیده به همراه بافت های خاص با معماری فوقالعاده و نور طبیعی دست به دست هم دادهاند تا جَوی آرام در فضایی باشکوه و مینیمال خلق کنند. هتل دارای 8 رستوران با انواع غذاهای بین المللی، اسپا، فروشگاه پوشاک و مد و بیسکویت و شکلات مخصوص آرمانی و نیز اکسسوری های خانگی است.
سیستم امنیتی و تیمی متخصص و کارآزموده در برج مستقر هستند که حریم، امنیت و آرامش ساکنان را تضمین کنند. گشت امنیتی در تمام ساعات شبانه روز در داخل و بیرون از ساختمان برج آماده به خدمت است. دسترسی به آسانسورها تحت نظارت دقیق است و ورود و خروج افراد با دوربین های مداربسته کنترل میشود.
به منظور آسایش افرادی که در این برج زندگی میکنند، ساختمان در طبقات 43، 76 و 123 به دو مقطع با لابیهای آسمانی و باشگاه های ورزشی انحصاری تقسیم شده است. طبقه ی 123 ورود به سوییت های اشتراکی را میسر میکند و علاوه بر باشگاه ویژهی ساکنین این بخش و لژ رسمی درجه یک، چشماندازی پانوراما نیز دارد. دسترسی به لابی آسمانی از آسانسورهای اختصاصی صورت میگیرد که منحصراً در خدمت کاربران این سوییت ها و مهمانانشان هستند. لابیهای روبازِ طبقات 43 و 76 دارای استخرهایی که تا بالکن امتداد دارند، جکوزی و سالن های استراحت نیز هستند که مورد اخیر برای برگزاری گردهمایی های داخلی هم کاربرد دارد. کتابخانه، فروشگاه و سالن اجتماعات از جمله سایر تسهیلاتی است که برای ساکنین دائمی برج قابل استفاده میباشد. پارکینگ وَلِت مختص مهمانان و بازدیدکنندگان (ساکنین موقت برج) میباشد.
طراحی فضاهای داخلی برج هم کار شرکت شیکاگویی اسکیدمور، اؤینگز و مریل است و به سرپرستی نادا آندریک انجام شد. غالب فضا با مصالح شیشه، فولاد و سنگهای سابخورده ی تیرهرنگ طراحی شد؛ در کنار تراورتن نقرهای، دیوارهای گچ ونیزی، فرشهای دستباف و سنگ بهعنوان کفپوش ها. سبک طراحی متأثر از فرهنگ و سنت های منطقه و توجه به کلیت برج به عنوان یک آیکون جهانی اعمال شد. از آنجا که ادغام علم با هنر است که زندگی میآفریند، برج خلیفه و بلوار محمد بن رشید به بیش از هزار اثر هنری از هنرمندان خاورمیانه و سایر نقاط دنیا مزین شده که تعداد زیادی از آنها از سوی آژانس عِمار خریداری و به برج اهدا شدهاند. گزینش این آثار هنری ارزشمند و گوناگون با تفکر ارتباط بین فرهنگ ها و جوامع انجام شده و نمود این حقیقت است که احداث برج، حاصل همکاری بین ملت هاست.
شورای ساختمانهای مرتفع و زیستگاه های شهریِ مستقر در شیکاگو سه معیار اصلی را برای مرتفع شمردن ساختمانهای بلندمرتبه تنظیم کرده که یکی از معیارهای استاندارد رده بندی محسوب میشود و در حال حاضر برج خلیفه در تمامی این موارد پیشتاز است. برج خلیفه با 828 متر ارتفاع و داشتن بیش از 160 طبقه، رکوردهایی را به نام خود در دنیا ثبت کرده، از جمله: بلندترین ساختمان (این رکورد پیشتر متعلق به ساختمان KVLY-TV واقع در در داکوتای شمالیِ آمریکا بود)؛ بلندترین سازهی مستقل (رکوردی که پیش از این متعلق به برج سی.اِن در تورنتوی کانادا بود)؛ مرتفعترین طبقات؛ مرتفعترین طبقات قابل سکونت؛ مرتفعترین سکوی نظاره؛ پیمودن بیوقفه ی طولانیترین مسیر با آسانسور؛ آسانسورهای خدماتی در بیشترین ارتفاع. خلاصه آنکه از آنجایی که برج، بلندترین در دنیاست، هر آنچه که در ارتفاعاتش ساخته شده، میتوانسته رکورددار باشد.
زمانی که در هواپیمایی که در حال فرود یا بلند شدن از زمین است، نشسته اید و به پایین نگاه میکنید، شهر و خیابانهایش را همچون دانه های ریز اسباببازی های لگو میبینید. تجربه ی ایستادن در طبقه ی 124 و سکوی نظارهی برج خلیفه دقیقاً تصویر چنین تجربه ای است که فعلاً در خاورمیانه و دنیا بینظیر است. دیوارهای کاملاً شفاف و نصب تجهیزات و دوربینهای رصد به شیرینی این تجربه افزودهاند.
متأثر از کانسپت برج و شمای جهانی آن 11 هکتار از محیط پیرامونش به صورت پارکی در ورودی همکف طراحی شد تا هم فضای خوش آمدگویی باشد و هم تسهیلات تفریح و تفرج روباز برای ساکنین، کارمندان و بازدیدکنندگان از برج را فراهم آورد. این بخش شامل 6 آبنما میشود که شرکت ؤِت (WET) طراحی کرده که سابق بر این طرح دبی فاؤنتِین (به معنی فوارهی دبی) را انجام داده بود. همچنین این پارک 2 زمین تنیس، یک زمین بازی مخصوص کودکان و یک استخر دارد.
مدارک فنی