برج ؤوئِرمَن
معماری از آیناکی آبالوس، خوان هِرِروس، خواکین کاساریهگو، السا گوئِرا
گران کاناریا، جزایر قناری، اسپانیا، 2005
Woermann Tower
Architecture by Iñaki Ábalos, Juan Herreros, Joaquin Casariego, Elsa Guerra
Gran Canaria, Spain, 2005

معماری معاصر جهان: مسکونی، اداری، تفریحی تجاری
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
جزیرهی گران کاناریا دومین جزیرهی پرجمعیت و گردش دوست از جزایر قناری در اسپانیاست که حدود 40% جمعیت این مجمعالجزایر را در خود جای داده است. در انتهای گوشهی شمالشرقی گران کاناریا، گلوگاه (باریکهی) خاکی سانتا کاتالینا واقع شده که ناحیهی ساختوساز شدهی شهر لاس پالماس در جنوب را به شبهجزیرهی لا ایسلِتا در شمال وصل میکند. این قطعه گلوگاه خاکی علاوه بر آنکه بین ساحل لاس کانتِراس و پوئِرتو دِ لا لوز واقع شده و از این جهت موقعیت جفرافیایی حساسی دارد، هم تفکیک ظریفی بین استراحتگاه و فضای تفرجگاهی در شهر لاس پالماس و فضای تجاری لا ایسلِتا ایجاد کرده و هم بهعنوان محلی برای ترانزیت و اقامت در بین ساکنان این منطقه شناخته شده است. پلات ؤوئِرمَن در میانهی این مسیر و در ساحل شرقی قرار دارد و فضای مفید و کاربردی بیشتری در زمینهی این گلوگاه فراهم آورده است.
برنامه، فارق از میدان عمومی و شامل احداث خانههای مسکونی، دفاتر اداری، فضاهای فروشگاهی، پارکینگ و کتابخانه میشد. میدان که بر روی صخرهی وسیع یکپارچهی پرتغالی بنا شده، با همکاری هنرمندی به نام آلبرت اوهلن طراحی شده و در مرکز ناحیه قرار دارد. سهطبقه در زیر این میدان ساخته شده و به پارکینگ و فضای فروشگاهی اختصاص یافته است. این خطهی ساحلی که دریا را در پیش روی خود دارد، پلازایی استواییست که گیاهان کوچک و بزرگ و پهنبرگ در بخشهای غربی و شرقی، بر معابر آن سایه افکندهاند. تسهیلات و فضاهای مسکونی در دو ساختمانی تعبیه شده که به میدان پهلو گرفتهاند: یکی ساختمان رو به جنوب و هفتطبقهای با کاربری مسکونی، اداری و فروشگاهیست و دیگری یک برج هجدهطبقه است که رو به شمال واقع شده و در سه طبقهی اول، کتابخانه، در طبقهی چهارم، سیستمها و در باقی طبقات، فضاهای مسکونی را در خود جای داده است. چهار یا پنج واحد مسکونی (متغیر از یک تا چهارخوابه) در هر طبقه طراحی شده که ارتفاع سقفشان بیش از 3 متر است و دید گستردهای به بیرون دارند. بهجز در مورد طبقات فوقانی واحدهای دوبلکس، همهی اتاقهای نشیمن تراز کفی بالاتر از پلان خانه دارند.
تیغههای نورگیر مصنوعی به همراه موتیفهای گیاهیِ طبیعیِ کار شده بر روی شیشهها، چارهاندیشی طراحان در مورد کنترل شدت ورود نور خورشید به داخل خانه هستند و ظاهر بیشهزاری از سایههای مبهم و بیمقیاس را به ساختمان دادهاند.
دیوارهای پارتیشن (جداکننده)، پیشساخته و مجهز به یک لایه تختهی گچی با عایق صوتی هستند. پنجرهها لولایی هستند که روی محور میگردند و به نورگیرهای رولی و مکانیکی که در قاب پنجره جمع میشوند، تجهیز شدهاند. همچنین قاب داخلی پنجرهها از جنس چوب لاکخورده است. قرنیز از صفحات تاخورده درست شده و همان نازککاری و پایانکاریِ قاب پنجره روی آن نیز اِعمال شده است. کف، صنعتی و از جنس چوب بلوطِ ورنی و براق است و تختههای کف، از بتن مسلح میباشند.
فرم برج با زاویهای که بهخود گرفته و به یک جهت خم شده، چنین مینماید که در برابر عابران و طبیعتی که دورش را احاطه کردهاند، سر خم کرده تا نشانهی احترام باشد یا بتواند عابران و زندگی جاری در پای برج را بهتر نظاره کند و از این جهت پویایی و حضوری زنده را به آن نسبت میدهند. با وجود مضامین دوگانهی استفاده از موتیفهای طبیعی و مفهوم انساندوستانه، برج ؤوئرمن قصد همراهی با جامعهای را دارد که میخواهد طبیعت و پیشرفت را در کنار هم داشته باشد.
سازهی دیوار پوششی نما، آلومینیوم آنُدی است. پنجرههای لولایی، تیغههای نورگیرِ پیچشده از جنس آهن فشرده و با پوششی از صفحات تاشده دارند و همان نازککاری برای قابهای پنجره بهکار رفته است. پنجرهها دولایه هستند و با موتیفهای الهامگرفته از طبیعت پرداخت شدهاند. همچنین لعاب نیمهشفافی در لبهی تختههای کف بهکار رفته است.
Source:
AV Monografías (vol. 111 – 112). Madrid, Spain: Arquitectura Viva, 2005, Pp. 172 – 176. “Plaza y torre Woermann, Las Palmas”
مدارک فنی