خانه اطلسی، اثر سپیده مسعودی نژاد، بابک خباز، بابک قلی زاده، دفتر طرح ساخت آوگون
طراحی داخلی پنت‌هاوس سالزبورگ، اثر استودیو حریری و حریری

برج‌های دوقلوی آیسان، اثر رضا صیادیان، سارا کلانتری

این پروژه در مقیاس شهری توسط بخش خصوصی و با کمک شهرداری تبریز طی برنامه ای مشخص، تعریف شده بود. هدف، راه اندازی یک بازار جدید در شهر تبریز در محل ترمینال قدیم آن که بافتی فرسوده و ضعیف داشت برای احیای بافت شهری و جاری ساختن زندگی در آن بود. ما زمانی وارد پروژه شدیم که طرح قبلی برنامه کالبدی پروژه را تعیین کرده و تا مرحله فونداسیون نیز پیشرفت کرده بود. اما موفق به تامین نظر کارفرما نشد. بنابراین با برنامه ای از پیش تعیین شده به طراحی مجدد بازار و دو برج آیسان پرداختیم.
• برنامه:
برنامه آیسان شامل دو برج سی و هشت طبقه یکی اداری و دیگری هتل، رستوران ها و دفاتر کارخصوصی می باشند. نُه طبقه بازار (مال) شامل: هایپرمارکت ، فروشگاه، پارکینگ، شهربازی، سینما، سالن اجتماعات، ورزش های آبی و مجموعه رستوران ها و کافه ها ….

•بستر:
زمین طرح در مجاورت باغ گلستان و در کنار مسیر باستانی جاده ابریشم قرار گرفته است. این زمین در مرکز شهر تبریز در محل ترمینال قدیم شهر که تبدیل به متروکه شده بود با تجمیع چند پلاک دیگر به مساحت تقریبی ۳۸۰۰۰ متر مربع می باشد.

باغ گلستان،ګوهری سبز در میان شهر
پیوند با باغ گلستان استراتژی اصلی طرح را نظام می بخشد،باغ گلستان با مساحت ۵۲۰۰۰ متر مربع از قدیمی ترین بوستانهای تبریز است. از قدیم این باغ محلی برای استراحت مردم پس از خرید از بازار بوده است. ما در طراحی باغ ګلستان را حیاتی برای بازار فرض کردیم. در محل نشیمنگاه برج ها، باغ های طبقاتی آغوش می گشایند و ارتباط عمودی فضای سبز تا بام بازار شکل می گیرد. در واقع محل اتصال بازار و برج، باغ های طبقاتی و حلقه سبزی است که آغوش باز کرده و برج را در درون خود جای داده. این فضای سبز تا بام بازار ادامه می یابد و بام را تبدیل به حیاتی برای دو برج می کند. فرم گندم که در نمای رو به باغ گلستان طراحی شده، نمادیست از برکت و پیوند طبیعت و بازار. در قدم بعدی با تبدیل خیابان مابین باغ ګلستان و آیسان به محور پیاده رابطه ایندو را تقویت کنیم. این فضای سبز در حد فاصل دو پوسته برج و همچنین فضای میانی آن که دارای دو وید است نیز امتداد می یابد.

چهارگانه کهن:
ساختار برج های دوقلوی آیسان به گونه ایست که یک چلیپای مرکزی را شامل می شود بطوریکه در هسته اش ارتباطات عمودی و در پیرامون آن فضاهای ارتباط افقی سازماندهی شده است.
امتداد محور شمالی جنوبی چلیپای مرکزی از دو طرف نمای برج را می شکافد. و بدین ترتیب هر برج را به دو نیم تقسیم می کند.
این موقعیت چهار گانه یادآور چهار عنصر اصلی جهان باستان آب، باد، خاک و آتش است.این مفاهیم نه در تقابل بلکه در تفاهم با مفاهیم بازار، شهر، باغ و برج قرار دارند.
– برج های دوقلوی آیسان رازی در سینه دارند, خبر از شکفتگی فضای زندگی و فعالیت اقتصادی در جهت تبدیل شدن به یک مرکز تجارت جهانی در مرکز خاور میانه و در حاشیه جاده ابریشم دارند. ضمن یادآوری خاطره قومی جمعی ملل جهان در “جاده ابریشم” در جهت وحدت جهان برای رونق زندگی نوع بشر قدم بر می دارد.بافت ابریشم- گون برج های آیسان استعاره ایست از این مفهوم.
برج های آیسان ضمن اوج گرفتن به آسمان و تاکید بر مفهوم “رهایی” در کشمکشی مداوم با مفهوم “شفافیت” قرار گرفته اند.
رهایی هدف نهایی است که با اوج گرفتن به نمایش گذاشته می شود. برج ها شامل دو پوسته یکی شفاف و دیګری ابریشم ګون است. در حرکت از پایین به بالا از هم جدا می شوند تا با اوج ګرفتن رهایی را به نمایش بګذارند.
-جدایی دو پوسته امکان تحقق فضای بینابینی را ایجاد می کند. این دو پوسته در طبقات تحتانی برج ها فاصله حداقل چهل و پنج سانتی متری دارند که امکان نظافت هر دو پوسته را فراهم می کند و در طبقات فوقانی با بیشتر شدن فاصله آنها امکان تحقق فضای بینابینی نیز ایجاد می شود.
.
ارگ علیشاهی از بناهای مهم و شاخص شهر تبریز است. این ارگ یکی از بلند ترین دیوارهای داخلی کشور و نماد شهر تبریز است . با در نظر گرفتن تناسبات ورودی های آن به طراحی ورودی های پیاده قسمت تجاری رسیدیم. ورودی با عظمت که همانند دروازه ای مردم را به داخل بازار هدایت می کند.
اگر چه مراکزتجاری معمولا دارای هیجان و هیاهویی زیاد هستند، ما در طراحی این مرکز با توجه به درون گرایی بازارهای قدیم ایران و همچنین بافت و فرهنگ مردم تبریز، این بازار و برج ها را با هدف طراحی درونگرا طراحی کردیم. بطوریکه با لوورهای افقی که در نمای مجموعه طراحی شده است فعالیت و هیجان داخل در بیرون انعکاسی ندارد و عملکردهای پروژه مانند رازی است که هنگام ورود به مجموعه کشف می شود و در بدو ورود این هیجان در داخل و با طراحی ویدهای مرکزی افزایش می یابد.
همچون راسته بازار قدیم ایران که نور را از حفره های سقفی وارد فضای سرپوشیده می کردند دو وید میانی همواره نور را در ساعات مختلف روز به داخل بازار هدایت می کنند.
این ویدها در برج ها در فاصله میانی یعنی شکاف درون دو برج نیز همین مفهوم را القا می کنند، با این تفاوت که هنگام روز نور را از بیرون به درون برج ها و هنگام شب بالعکس نور را از داخل به بیرون هدایت کرده و باعث می شوند درون برج ها همچون گوی درخشان شوند و در عین حال المانی نوری و درخشنده برای شهر باشند.
دسترسی ها : مجموعه آیسان شامل دو دسترسی برای برج ها، دو دسترسی اصلی برای بازار، سه دسترسی فرعی و همچنین دو دسترسی سواره می باشد.

معماری معاصر ایران : اداری، تفریحی تجاری،هتل            

_________________________________________            

نام پروژه: برج های دوقلوی آیسان
دفتر معماری:
تداوم پویا
آرشیتکت:
رضا صیادیان، سارا کلانتری
تیم طراحی: سارا کلانتری، رضا صیادیان، همایون حمدی، آریان اسپریدونف
تیم ارائه: سید محمد حسینی غفاری ، کم استودیو ، محمد اشکبار
مدیر پروژه: احمد حاجی سقطی
سازه: عبدالحسین جلوه، شاهین عباسی
مکانیکال: علی احمدی، آرزو دانایی، علی محسنی نظری، علیرضا نقدی بخشایش
الکتریکال: شعاری نژاد
ایمیل: info@tdcoffice.com
سایت: www.tdcoffice.com

این پروژه اثری است از رضا صیادیان، سارا کلانتری
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار رضا صیادیان، سارا کلانتری در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : دوشنبه, 10 دسامبر, 2018دسته بندی: هتل, اداری, تجاری تفریحیبرچسب‌ها: