مرکز فرهنگی گوئیانیا
مرکز فرهنگی بین‌­المللی اُسکار نیمایر

ایستگاه اکسپو

معمـاری از نُرمن فاستر ترجمه‌‌ی الناز رحیمی

این ایستگاه که برای مرکز نمایشگاه‌های سنگاپور ساخته شده، با توجّه به دو عامل اصلی طرّاحی شده که یکی نحوه و حسّ ورود مسافرین به داخل شهر است و دیگری اقلیم منطقه که یکی از گرمترین اقلیمهای جهان محسوب می‌شود. فضاهای باز که با سایبانها پوشیده شده‌اند و چشم‌اندازی به سمت باغها دارند پاسخی به اقلیم گرمسیری است و اِلِمانهای خطّی و قوی ساختمان و چیدمان افقی عناصر بنا، سبب تسهیل جهت‌یابی مسافران در داخل مجموعه می‌شوند. ایستگاه‌های راه‌آهن مثل فرودگاه‌ها اغلب اوّلین ساختمانهایی هستند که افراد پس از ورود به یک شهر آن را تجربه می‌کنند. بنابرین نقشِ نمادین و عمده‌ای را به‌عنوان دروازه‌های شهری ایفاء می‌کنند. ایستگاه راه‌آهن اکسپو در سنگاپور، اوّلین ایستگاه حمل و نقل سنگین و سریع‌السّیر است که بازدیدکنندگان شهر وقتی که در طول خطّ جدید هوایی فرودگاه چانْگی حرکت می‌کنند، با آن روبه‌رو می‌شوند. این ایستگاه از بیرون با دو سقف تندیس‌گونه‌ی مرتفع خود که به منظور تأثیر بصری پویا و القای حسّ شناوری و بی‌وزنی برفراز پایه‌ها و ستونهای سنگین بتُنی بنا شده‌اند، مشخّص است. صفحه‌ای به قطر 40 متر که روکشی از جنس فولاد ضدِّ زنگ دارد، سالن بلیط و فروشگاه‌ها و ورودی ایستگاه را پوشانده است و یک فُرم تیغه‌ای صفحه‌مانندِ پهن به طول 130 متر که با تیتانیوم پوشیده شده است بر فراز سکّوها قرار گرفته و سطح داخلی صیقلی و آینه‌ای آن که دائماً جریان حرکت مسافرین و رفت و آمد قطارها را منعکس می‌کند، فضایی جاندار و سرزنده را ایجاد کرده است. این ایستگاه در ساعات شلوغی، جمعیت زیادی را در خود جای می‌دهد؛ از این رو، یکی از اصول حیاتی که در طرّاحی آن به کار گرفته شده، خطوط حرکتی مشخّص و مسیریابی واضح و آسان مسافرین است. در تراز همکف سالن انتظار و فضاهای عمومی به‌صورت فضاهایی باز طرّاحی شده‌اند که از یک طرف به خیابان و از طرف دیگر به باغ گرمسیری شاداب و باطراوتی باز می‌شوند که بین ایستگاه و مرکز نمایشگاه‌ها ساخته شده است. دسترسی به سکّوهای ایستگاه که بالاتر از سطح زمین قرار دارند، از طریق آسانسور یا پلّه‌برقی از سمت سالن انتظار و بخش فروش بلیط امکانپذیر است. در این پروژه مرزها و حصارها به حدّاقل رسیده است تا مسافرین بتوانند از طریق یک مَعبر طویل، که در داخل ساختمان ایجاد شده است، حرکت و رفت و آمد قطارهای بالای سرخود را ببینند. از نظر محیطی، فُرم و شکلِ باز ایستگاه مزایای دیگری نیز دارد؛ مثلاً، سبب هدایت جریان هوای خُنک در ساختمان می‌شود. انتخاب مصالح بام نیز با در نظر گرفتن شرایط محیطی صورت گرفته است. سطوح فلزّی و صیقلی داخلی بنا با انعکاس نور روز به داخل ساختمان نیاز به استفاده از نورپردازی مصنوعی در طول روز را به حدّاقل رسانده است. از طرفی روکش خارجی بنا با پخش‌کردن و انعکاس اشعه‌های خورشید در قسمت سکّوها خُرد اقلیمی را ایجاد کرده است که معمولاً 4 درجه خُنک‌تر از دمای هوای اطراف است.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 28 اکتبر, 2020دسته بندی: حمل و نقل, مقالاتبرچسب‌ها: ,