موزه‌­ی آبگینه و سفالینه‌­ی تهـــــــران، هانس هولاین
پاتوق مردانـــه، محمدتقی باقری

ایستگاه اشتادِل هوفِن زوریخ، سویس

1983-1990

سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا در رقابتی که بین خودش و آرنولد آمسلر و معمار لند­اسکیپ ­(فضای سبز)، ورنر روگر برگزار شد، برنده شد. هدف، افزایش و بازسازی ایستگاه­های کنونی زوریخ به عنوان نقطه­ای برای سیستم حمل و نقل سریع درون­شهری بود. ساختمان راه­آهن اشتادل­­هوفن همجوار با تپه­ی سبزی نزدیک «بل­وو پلاتس» و خیابان تئاتر قرار دارد و درست هنگامی که مسافران به خط راه آهن می­رسند، هویدا می­شود. سایبانی شیشه­ای و شفاف تمامی طول سکو را پوشش می­دهد و با وجود بسته بودن فضا به آنجا روشنایی طبیعی می­دهد.

معماران با پیشنهاد تغییر و تعریف دوباره­ی دامنه­ی کوه و در عین حال حفظ شیب آن، نیاز به احداث تونل را رفع کردند. شبکه­ای کابلی، سایبان سبزرنگی ایجاد می­کند که ورود یکباره­ی ایستگاه به محیط را ملایم­تر می­سازد. در زیرزمین فضای خرید به صورت منحنی شکل و متوازی با خمیدگی خط راه آهن شکل گرفته است. دهانه­ها و درگاههای رو به پایینی که دسترسی به این محوطه­ی تجاری را ممکن می­سازند، شبها بسته می­شوند.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 18 می, 2024دسته بندی: دسته بندی نشدهبرچسب‌ها: