ایستگاه اشتادِل هوفِن زوریخ، سویس
1983-1990
سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا در رقابتی که بین خودش و آرنولد آمسلر و معمار لنداسکیپ (فضای سبز)، ورنر روگر برگزار شد، برنده شد. هدف، افزایش و بازسازی ایستگاههای کنونی زوریخ به عنوان نقطهای برای سیستم حمل و نقل سریع درونشهری بود. ساختمان راهآهن اشتادلهوفن همجوار با تپهی سبزی نزدیک «بلوو پلاتس» و خیابان تئاتر قرار دارد و درست هنگامی که مسافران به خط راه آهن میرسند، هویدا میشود. سایبانی شیشهای و شفاف تمامی طول سکو را پوشش میدهد و با وجود بسته بودن فضا به آنجا روشنایی طبیعی میدهد.
معماران با پیشنهاد تغییر و تعریف دوبارهی دامنهی کوه و در عین حال حفظ شیب آن، نیاز به احداث تونل را رفع کردند. شبکهای کابلی، سایبان سبزرنگی ایجاد میکند که ورود یکبارهی ایستگاه به محیط را ملایمتر میسازد. در زیرزمین فضای خرید به صورت منحنی شکل و متوازی با خمیدگی خط راه آهن شکل گرفته است. دهانهها و درگاههای رو به پایینی که دسترسی به این محوطهی تجاری را ممکن میسازند، شبها بسته میشوند.
مدارک فنی