اِدرا
Edra
ایتالیا | تولیدکنندهی مبلمان
ترجمه از فرزانه احسانی مؤید

شرکت طراحی اِدرا در سال 1987 در شهر پرینیانو در توسکانیِ ایتالیا، شهری با فرهنگ و تاریخ غنی و هنر شناختهشده در منطقه، تأسیس شد. نام اِدرا ریشه در واژهی یونانی اِکسِدرا، به معنای «محلی برای گفتمان و بحثهای فلسفی» دارد؛ محلی برای تجمع، گفتگو و تفکر. این شرکت با رویکرد استفاده از طرحها و ایدههای سنتی در اِلمانهای نو و ترکیب این دو در خلق ابژههای مدرن، و با همکاری استادکاران و طراحان خوشفکر و جسور در حوزهی طراحی داخلی و طراحی صنعتی توانست علیرغم سابقهی نهچندان طولانی، به جایگاهی والا در سطح بینالمللی دست پیدا کند. تعداد زیادی از طرحهای ارائه و ساختهشده توسط این شرکت به عنوان اثری ممتاز در طراحی معاصر در بسیاری از موزههای معروف دنیا، مانند موزهی موما (MoMA) در نیویورک و موزهی بوبورگ (beaubourg) در پاریس، نگهداری میشوند. عامل دومی که به بیشتر شناخته شدن اِدرا در جوامع هنری و آوانگارد بسیار کمک کرده، نحوهی رونمایی از محصولات و بهاصطلاح شیوهی پرزانتهی نمایشی آنهاست که هر بار به طرز غافلگیرانه و تحسینبرانگیزی جذاب است. طرحهایی که توسط طراحان و کارشناسان اِدرا ساخته و ارائه میشوند، چنان خاص و غیرمعمول هستند که گاه در چشم منتقد بیننده یا کاربر حالتی از خودنمایی و میل به دیده شدن را تداعی میکنند. پروژهی ای-نوویسیمی (I Nuovissimi) تجربهی مفیدی بود و پس از آن مدیران اِدرا از نیروی جوان و ایدههای خلاقانه استقبال کردند. تعداد زیادی از طرحها و سازههای طراحان جوانی که نام و شهرتی نداشتند برای اولین بار توسط این شرکت اجرا شد. مدیر وقت شرکت، ماسیمو موروتسی، و تیم همکارانش از همان ابتدا به دنبال جذب افراد مستعد و علاقمندی بودند که در زمینهی طراحی در سطح بینالمللی حرفی برای گفتن، و ایدهای برای شگفتزده کردن و جلب نظر طیف وسیعی از مخاطبان داشته باشند. بر اساس همین ایدئولوژی بود که تنوع و خلاقیت طرحها بسیار گسترده شد و نظر طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کرد. «مبل تالتین» با فرم پیچشی خود که حاصل همکاری ماریو کانانتزی و روبرتو سِمپِرینی بود، «صندلی گل» و معروفتـر از آن، «صنـدلی رُز» که هر دو اثـر ماسـانوری اومِدا هستنـد، مبل فلَپ، اثر فرانچسکو بینفاره و سیستم مبلمان الیزه، اثر کریستوف پیلِت، به عنوان طرحهای برجستهی اِدرا به خوبی در میان هنرمندان و طراحان شناختهشدهاند. در طرحهایی مانند مبل راحتی فاوِلا که از تجمع و بههم چسباندن تکههای چوب ساخته شده و به محلههای فقیرنشین برزیل اشاره دارد، مبل راحتی وِرمِلها و صندلی سوشی ـ رَگ که همهشان کار مشترک برادران برزیلی، فرناندو و هومبرتو کامپانا هستند، ظرافت و ذوق احساسیِ فوقالعادهای به چشم میخورد. ماسیمو موروتسی خود نیز نقش مهمی در پیشرفت شرکت داشت: قفسههای «مناظر ایتالیایی» (پائِساجی ایتالیانی») و سیستم مقوایی او که بر پایهی یک مُدولِ مستطیلی ساده طراحی شده است، بینهایت تنوع در همنشینی داشته و این امکان را دارند که به چندین شکل مختلف در کنار هم قرار بگیرند، فرم بصری تازهای بسازند و کاربردهای گوناگون زیادی داشته باشند. علیرغم اینکه فرم و متریال محصولات ادرا بسیار خلاقانه و جسورانه به نظر میرسد، طراحان و کارشناسان شرکت پیش از آنکه اقدام به تولید انبوه کنند، تحقیق و بررسیهای دقیقی روی متریال، بافت و رنگ انجام میدهند. گاهی این بررسی و انتخاب متريال چنان شکل وسواسگونهای به خود میگیرد که از میان مواد و الیاف موجود، هیچکدام انتخاب نشده و برای ساخت و اجرا، متريال تازهای ساخته میشود. دقت، حساسیت و نوآوریهای متعددی که اِدرا در کار خود دارد، عامل اصلی شناخته شدن محصولات و طرحهای غیرمعمول آن در بین افراد مختلف با سلایق گوناگون، و به خصوص هنرمندان سینما و تلویزیون، شده است که از مبلمان اِدرا در فضا و صحنههای فیلمبرداری زیاد استفاده میکنند. شیوهی تبلیغات و دیدگاه تبلیغاتی شرکت نیز عامل مؤثری در شناخته شدن و محبوبیت آن بوده است. از دیدگاه اِدرا، خانه محیطی زنده و سرشار از احساس است؛ اتاقها همچون صحنههای نمایش و مبلمان بازیگران نقش اول آن هستند.