معماری خانه‌های مدرن آمریکایی (بخش۲)
سدریک گیبنز

انحنا، کریم رشید

صندلی منحنی دارای دو انحنای چوبی بسیار شکیل است که در حد فاصل آن پارچه و تشک قرار دارد. این فرم مواج به لحاظ ارگونومیک چنان طراحی شده که به بهترین وجه انحناهای کمر باسن و ران را پشتیبانی می‌کند و نشست دلپذیری فراهم می‌آورد مکانیسم طراحی این صندلی شامل لمینیت کردن بیش از سه متر چوب افرای دوازده لایه و بسیار پیچیده است. در این مکانیسم از پنج تا شش قالب به صورت همزمان برای ایجاد انحنا در چوب استفاده شده که هر انحنا شعاع خاص خود را دارد.

سفارش‌های متعددی هر روز می‌رسند که از طراح چنین درخواست‌هایی، دارند جنبه‌ی فردیت طراح، زیبایی مدولاریته داشتن اجزاء جداشونده باید در حین طراحی چنین درخواست‌هایی مد نظر قرار گیرند رعایت این جنبه‌ها می‌تواند بر حس رفاه و آسودگی مصرف کننده تأثیر مستقیم داشته باشد تأویل از شیء در اینجا حائز بیش‌ترین اهمیت است ساختار مدولر قابلیت این را دارد که با مشتری تا بیشترین حد ممکن انطباق و ارتباط، بیابد چه این انطباق فیزیکی باشد و چه متافیزیکی یک زیبایی فطری در همه‌ی ساختارهایی یافت می‌شود که چفت و بستشان به هم خوب جور می‌شود وقتی این چفت و بست صورت می‌گیرد حاصل که موجودی چندرگه، است پدید می‌آید و حاصل این اتحاد اجزا سامان یافتگی قابل انتقال و نظم منطقی پیدا می‌کند
مهندسی: اتفاق جهان به طور کلی در حال میل بیشتر به سوی سیر حوادثی است که اتفاقی صورت تحقق می‌پذیرند در عوض پارادایم‌های استبدادی و حکم‌فرما فرد میتواند آنها را خود همانگونه که هستند و سخن می‌گویند به کار گیرد در طول سال‌ها دریافته‌ام که جهان به نسبت تصاعد هندسی در حال بسط و گسترش است فرهنگ جوانان مطلع تر از دهه‌های پیشین است و در عوض جوانان به نسبت بیشتری درگیر درک جهان پیرامونشان هستند موقعیت فرافرهنگی شان دستخوش تغییر و تحولات فراوان شده است. هدف عمده امروز برای هرکس احساس بیش‌ترین حد آزادی است، یعنی بدون داشتن تعصب زندگی را با همه‌ی کثرتش تجربه کردن کفش کتانی توانسته سیستم راه رفتن را در سرتاسر دنیا تغییر دهد. ظرف پنج سال گذشته صنعت کراوات سازی در مغرب زمین بیش از چهل درصد افت داشته است استفاده از یک اسم در صنعت پاپ مثل مدونا پینک امری کاملا معمولی تلقی می‌شود نام فامیل چندان اهمیتی ندارد درجه یک جای خود را به بیزنس کلاس داده است شلوار جین به بخشی از فرهنگ کار در ادارات تبدیل شده است خالکوبی موهای بلند سوراخ گوش و لب و بینی امروزه در بسیاری از فرهنگ‌ها پذیرفته شده است جهان امروز به شانس و تصادف اهمیت بیشتری می‌دهد تا پیش‌بینی و طرح اندازی جهان راحت‌تر شده است و مرتب به فرم و رفتار ارجاع نمی‌دهد. تجربه‌های لمسی و بصری ما از اشیا گسترش یافته است مواد به کار رفته در جهان امروز انعطاف بالایی ،دارند نرم و پوست نوازند و رنگ‌های درخشان دارند هیچ چیز در جهان امروز پایدار نیست پایداری و برقراری دکترینی پایان یافته است. ما در جهانی بیزمان زندگی می‌کنیم جهانی پر از تجربه‌های گذرا و موضوعات شناخت ما باید اساسا باعث شناخت بیشتر ما شود این شرایط معاصر و جدید ما در جهان امروز است.

نیاز به این که اشیای دور و بر ما دارای کارکردهای متنوع باشند نیازی طبیعی است که نباید از آن غافل شد بلکه باید آن را به بهترین صورت برآورده ساخت از مصر و روم باستان شواهدی از کارکردهای متکثر در دست داریم در هر محصول فرضی و نیز در اجزای تشکیل دهنده‌ی یک ساختار مرکب شاهد چنین نگرشی می‌توانیم باشیم سرانجام اینکه به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر بیشتر» تخت خوابی که میتواند تبدیل به نیمکت و بعد تبدیل به کاناپه، شود ما را به یاد ماشین جیمز باند می‌اندازد که می‌تواند تبدیل به هواپیما و زیردریایی شود دلایل عقلی زیادی میتوان برای کارکردگرایی متکثر برشمرد از جمله این که فضاهای درون‌شهری هر روز تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شوند اما علاوه بر این میل به جنبه‌های شاعرانه نیز مزید بر علت فوق است اما داشتن سه وسیله که درست کار می‌کنند بهتر است یا یک وسیله‌ی جایگزین آنها که هر سه کار را بد انجام می دهد؟ و این سؤالی است که هر طراحی باید از خود پرسیده باشد.

منتشر شده در : چهارشنبه, 18 دسامبر, 2019دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: