فرانک لوید رایت
رودلف شیندلر، خانه‌ی ساحلی لاوِل، 1925 - 1926

اليل سارينن
آکادمی کرَنبروک، 1928 – 1929
بلومفیلد هیلز، میشیگان

ELIEL SAARINEN
SAARINEN HOUSE
CRANBROOK ACADEMY
OF ART, 1928-1929
BLOOMFIELD HILLS, MICHIGAN

در سال ۱۹۲۴ معمار بزرگ فنلاندی الیل سارینن از سوی جرج بوث مأموریت یافت تا برای احداث دو دبیرستان و یک آکادمی هنر در املاک او واقع در بلومفیلد هیلز در نزدیکی شهر دیترویت طرح جامعی ارائه کند. مشتری می‌خواست تا کل مجتمع آموزشی به یک جهان صغیر مستقل و مجهز به آموزشگاه و خوابگاه برای دانش آموزان و هیئت علمی آنجا تبدیل .شود سارینن طی بیست سال پس از این تاریخ به تدریج مدرسه پسرانه‌ی کرنبروک، مدرسه‌ی دخترانه‌ی کینگزؤود انستیتوی ،علوم موزه‌ی هنر کتابخانه مجتمع مسکونی دبیران و استودیوهای هنرمندان را در محوطه‌ی مزبور طراحی و احداث کرد پروژه‌ی جامعی که به این ترتیب پدید می‌آمد و شکل می گرفت پس از انتصاب سارینن به ریاست آکادمی مذکور ادامه یافت همسر او لویا و فرزندانشان آئرو و اوا لیزا همگی در کار پروژه سهیم شدند لویا سارینن دپارتمان بافندگی کرنبروک را میگرداند و در آنجا فرصت این را یافت پرده پارچه و قالی مورد نظرش را تولید کند ائرو در کار طراحی و ساخت مبلمان داخل شد، و اوا لیزا به طراحی دیوارها و سقف مجموعه پرداخت به این ترتیب خانه‌ی مزبور نه تنها ظرفیت خلاقانه‌ی کل خانواده‌ی سارینن را به نمایش گذاشت بلکه ایده ئولوژی آکادمی را هم به بهترین وجه ممکن عیان ساخت.
امروزه خانه‌ی کرنبروک بخشی است از یک خیابان مسکونی که از یکی از مداخل اصلی مجتمع به سمت آکادمی امتداد یافته است. این خانه که تماما از دیرک ساخته شده، به تراس خانه‌هایی پیوند مییابد که خود بخشی از آنها را تشکیل داده است مانند دیگر بناهای مجتمع حیاط اصلی خانه حدود ۱/۲ متر بالاتر از پیاده روهای خیابان قرار دارد و یک نما به ارتفاع مضاعف از جنس سنگ و چوب سردری، قاب‌های چوبی چراغ‌ها و آجرکاری زیبا حضور آن را اعلام میکنند.

 

پلان U شکل خانه بر روی یک سری از محورهای طولی و عرضی شکل گرفته است. مدخل ورودی مستقیماً به اتاق نشیمن منتهی می‌شود که نمایی از حیاط پشتی را در قاب پنجره‌ی خود محصور ساخته است. اتاق نشیمن، اتاق نهارخوری بخش خوراک‌پزی که در خانه‌های بزرگ آمریکایی به آن «پنتری» میگویند و خود آشپزخانه در امتداد محور طولی استقرار یافته‌اند یکی از جناح‌های ساختمان به واقع استودیویی است که سارینن کلاس‌های خود را در آن برگزار می‌کرد در حالی که جناح دیگر رواق زیبایی را تحت پوشش خود گرفته است.
الگوهای هندسی که در بافت پارچه‌ها و بافتار سرتاسر خانه جلب نظر میکنند خبر از قالب مستطيل شكل غالب در کل خانه می‌دهند و مبلمانی که به دقت ساخته و برش خورده در مواضع مختلفی بر عنصر چوب در ساخت خود تأکید دارد.

سارینن توجه خاصی به طرح چراغ‌های خانه مبذول می‌داشت، به خصوص نسبت به شمعدان‌های برقی که نور را در فضا می‌پراکندند بسیار حساس بود شومینه‌ی بزرگ اتاق نشیمن روبه روی کاشی‌های قهوه‌ای رنگی قرار گرفته که مری چیس استرتن در کارگاه خود واقع در دیترویت آنها را ساخته است. یک آویز ابریشمی بزرگ کار لویا سارینن با طرح موتیف درخت بالای لوله بخاری بیش از هر چیز دیگر جلب نظر می‌کند در اتاق صرف غذا شخص سارینن میز گرد غذاخوری را طراحی کرده و صندلی‌ها را تور بریلون در استودیوی خود واقع در کرنبروک ساخته و به آنجا آورده است. چراغ زیبایی که بر فراز میز آویخته مجدداً طرح خود سارینن است.

طراحی اتاق خواب‌ها خود را در اتاق خواب اصلی ساختمان به اوج رسانده است که دارای شومینه و یک جایگاه نشستن است. در یک انتها یک پنجره‌ی توکار قرار گرفته که مشرف به ورودی اتاق است و در انتهای دیگر حمام اصلی ساختمان قرار دارد که به طرز بسیار فخیمی از کاشی‌های سیاه و قهوهای پوشانده شده است.
از بسیار جنبه‌ها این خانه ترکیبی است از سبک‌های مختلف از هنر ساختمان سازی انگلیسی ،گرفته تا کلاسیسیسم نوردیک (شمال اروپایی)؛ از شیوه‌ی رمانتیک خود ،سارینن تا جنبش آرت دکوی دهه‌ی ۱۹۲۰. در کلّ مجتمع آموزشی کرنبروک میتوان طیفی از ارزش‌های مختلف و حتا چندرگه‌ی معماری را جست وجو کرد. از این نظر خانه مسکونی سارینن در کرنبروک نمایشگاه کل ایدئولوژی آکادمی کرنبروک نیز هست و توانایی حیرت انگیز خانه‌ی بورژوآی آمریکایی را در تبدیل به یک اثر هنری و سرآغازی برای یک زندگی جدید نشان میدهد.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 10 دسامبر, 2019دسته بندی: دسته بندی نشده